Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel
PU.nl
Nieuws

Mafia: Definitive Edition vergeleken met het origineel

Mafia: Definitive Edition werd weliswaar door ontwikkelaar Hangar 13 helemaal vanaf de grond opnieuw gemaakt, maar de game is zo trouw aan het bronmateriaal als een Consigliere aan een Don. Voor fans is de remake een aaneenschakeling van warme herinneringen, maar voor iedereen is het leuk om de twee games naast elkaar te zien. Zo ziet achttien jaar progressie eruit!

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door 2K Games. Lees hier wat dat betekent.

De nieuwe versie van Mafia draait op dezelfde engine als Mafia 3. Dat is misschien niet de allermooiste game van deze generatie, maar wel eentje met een heel uitgesproken grafische stijl. Dramatische belichting en oog voor details, zoals materialen en stoffen, zijn sfeerbepalend. Bovendien zijn er voor Mafia: Definitive Edition echte acteurs de motion capture-studio ingedoken. Het verschil met het origineel is in de allereerste scène dan ook al gelijk levensgroot.

©GMRimport

©GMRimport

Het zonlicht buiten steekt fel af bij het donkere interieur van dit bruin café, en in plaats van een emotieloze pasfoto-op-een-houten-klaas zit daar een echt persoon. Maar misschien nog wel belangrijker voor de sfeer is de half losgetrokken stropdas om Tommy’s nek. Meteen is duidelijk: deze man heeft iets te vertellen.

Eenmaal op de straten van Lost Heaven aanbeland, blijft het verschil imposant. Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat Mafia: Definitive Edition mooier is, met een grotere kijkafstand en simpelweg meer details. Ook hier zorgt de belichting weer voor een fraai plaatje. Kleuren spatten van het scherm af, zonder oververzadigd te zijn.

©GMRimport

©GMRimport

Maar let ook eens op de andere details. De weg is breder en er is op deze plek nu een stoep, waardoor de straat levendiger oogt en het makkelijker is om te navigeren nu er meer verkeer op de weg is. Het zijn kleine, maar slimme aanpassingen om de game modern aan te laten voelen.

Ach, de race. Wat moeten we hier nu over zeggen? Nou ja, wederom springt de belichting in het oog, alsook de schitteringen in de glimmende rode sportwagen, maar interessanter is dat je nu maar drie rondjes hoeft te rijden in plaats van vijf. Drie rondjes volbrengen zonder al te grote ongelukken is al uitdagend genoeg!

©GMRimport

©GMRimport

Valse herinneringen tot leven wekken

Mafia: Definitive Edition balanceert heel knap tussen nieuw en oud. Hoewel alles opnieuw is gemaakt en opgenomen, zijn sommige shots toch bijna exact hetzelfde gebleven. De game speelt met je herinneringen: herinneringen zijn bijna altijd mooier dan de realiteit destijds was, dus Mafia: Definitive Edition is ongeveer zo mooi als Mafia in je herinneringen. Snap je het nog? Nee? Kijk dan eens naar het volgende voorbeeld.

©GMRimport

©GMRimport

Dit is geen ander shot in dezelfde scène, nee, het is exact hetzelfde moment. Het camerastandpunt is filmischer en de houding van Tommy natuurlijker. Zijn pose in de oorspronkelijke game oogt eerlijk gezegd oncomfortabel, maar met die gekruiste benen staat hij sowieso niet paraat, nog even los van de clipping van z’n benen. In de Definitive Edition oogt hij óók ontspannen en rookt hij relaxt een sigaretje, maar staat hij meer klaar voor als het fout gaat – wat het natuurlijk ook gaat, welgeteld drie seconden na het nemen van de screenshot.

De volgende scène is hier ook een mooi voorbeeld van. Let op hoe de vier bad guys in het origineel exact dezelfde lichaamshouding hebben terwijl ze expressieloos hun wapens leegschieten. Het is gewoon vier keer hetzelfde poppetje met een ander gezicht. Dan de vier maffiosi in de Definitive Edition: allemaal anders gekleed, allemaal een andere houding en allemaal een eigen smug face.

©GMRimport

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is als herinterpretatie zeker geslaagd. De klassieke versie en de nieuwe editie zijn zichtbaar uit hetzelfde hout gesneden, maar Hangar 13 doet op het gebied van belichting, gezichtsanimaties en details in lichaamshoudingen en materialen dingen die Illusion Softworks achttien jaar geleden simpelweg niet kon. Mafia: Definitive Edition is als totaalproduct heus niet perfect, maar voor wie warme herinneringen aan het origineel koestert is dit eigenlijk wel een aanbod dat je niet kan weigeren.

De screenshots van Mafia: Definitive Edition zijn gemaakt op een PS4 Pro met HDR ingeschakeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht
PU.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht

De teller staat nu op 215 miljoen verkochte exemplaren

Alleen al de afgelopen drie maanden zijn er vijf miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 over de toonbank gegaan.

Take-Two Interactive kondigde bij het bekendmaken van diens kwartaalcijfers aan dat het in 2013 verschenen spel wereldwijd in totaal 215 miljoen keer is verkocht - alleen Minecraft is vaker verkocht. Afgelopen februari werd nog gemeld dat de teller op 210 miljoen stond, dus zijn er binnen de afgelopen drie maanden vijf miljoen exemplaren bijgekomen.

Daarmee lijkt de verkoop van Grand Theft Auto 5 niet in te zakken, ondanks de wetenschap dat het langverwachte zesde deel volgend jaar mei verschijnt. De laatste drie maanden van vorig jaar werden er namelijk ook ongeveer vijf miljoen exemplaren van de game verkocht. Er zijn in totaal 450 miljoen exemplaren van GTA-games verkocht.

De afgelopen drie maanden zijn er nog eens drie miljoen exemplaren van Red Dead Redemption 2 verkocht, waardoor de teller nu op meer dan 74 miljoen verkocht exemplaren staat. In de Red Dead-reeks zijn er in totaal meer dan honderd miljoen games verkocht.

Take-Two liet ook doorschemeren dat het onwaarschijnlijk is dat Grand Theft Auto 6 nogmaals wordt uitgesteld. Daarbij was het bedrijf ook positief over de komst van de Switch 2. Er gaan zelfs geruchten dat de uitgever Red Dead Redemption 2 naar Nintendo's nieuwe console wil brengen. Ook gaan er geruchten over een current-gen overzetting van Grand Theft Auto 4. Dit is op moment van schrijven allemaal echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye
PU.nl
Nieuws

GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye

Het spel verschijnt op 10 juni voor PS5, Xbox Series en pc

Er is een korte nieuwe gameplaytrailer uitgekomen van het op Grand Theft Auto-lijkende MindsEye.

In de dertig seconden durende video is voornamelijk een hoop schietactie te zien, al wordt er tegen het einde ook een achtervolging achter het stuur ingezet.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!