Magic Arena gaat de strijd aan met Hearthstone
Gamer.nl
Nieuws

Magic Arena gaat de strijd aan met Hearthstone

Magic the Gathering is een ruilkaartspel dat inmiddels alweer ruim 25 jaar op de markt is. Nog steeds komt er elke drie maanden een nieuwe set uit met daarin honderden nieuwe kaarten. Onlangs werd bekendgemaakt dat uitgever Wizards of the Coast maar liefst tien miljoen dollar investeert in Magic Arena, een nieuwe poging om het spel te vertalen naar een toegankelijke digitale variant. Hoewel Magic Online al een tijd bestaat, gaat Arena vol de strijd aan met Hearthstone via een toegankelijke interface en meer focus op animaties en geluidseffecten.

Magic Arena heeft als doel om het originele kaartspel in zijn volledige vorm te digitaliseren, op een manier die ook voor de casual speler interessant is. Want hoewel Magic in de basis niet zozeer een moeilijk spel is, moeten de programmeurs rekening houden met de diepste lagen van de regels en interacties die het spel op competitief niveau met zich mee brengt. Ondanks dat de game op het moment nog in de bètafase zit, is het al mogelijk je via Arena te kwalificeren voor de grootste kampioenschappen. Dat de makers een interface hebben gecreëerd die zowel vlot als diepgaand is, mag daarom erg indrukwekkend genoemd worden.

©GMRimport

Verschillen met Hearthstone

Hoewel Magic de grondlegger is van het Trading Card Game -genre, domineerde Hearthstone de afgelopen jaren het online landschap. Hoewel de games veel overeenkomsten hebben en dezelfde essentie bevatten (breng de levenspunten van je tegenstander omlaag doormiddel van monsters en spreuken), zijn er veel verschillen tussen de twee. Waar je in Hearthstone kiest of je een speler of creature aanvalt, val je in Magic de speler aan en mag de verdediger kiezen of hij hier creatures voor wil gooien. Dit zorgt er voor dat Hearthstone meer als een puzzel aanvoelt. Elke beurt zoek je naar de meest positieve uitkomst van een gevecht, met volledig open informatie. Doordat Magic je de mogelijkheid geeft om dubbel, alles of niets te blocken, weet je als aanvallende speler vaak niet hoe het slagveld er aan het einde van de beurt uitziet.

Dit effect wordt versterkt door het feit dat sommige spreuken en effecten ook in de beurt van je tegenstander en tussen een actie door gespeeld kunnen worden. Stel, je valt aan met een 3/3 creature omdat je tegenstander enkel een 2/2 creature heeft. Opeens kan een spreuk deze creature +2+2 geven en kijk je tegen een 4/4 aan. Maar ook jij kan hier weer op reageren, wat kan resulteren in meerdere spreuken die heen en weer vliegen en de uitkomst van het gevecht constant veranderen. Magic is hierdoor soms een stuk lastiger, maar ook dynamischer dan Hearthstone.

Magic Arena maakt op een zeer succesvolle manier Magic voor iedereen toegankelijk.

-

Kleuren, landen en mana

De manier waarop je daadwerkelijk je kaarten kan uitspelen verschilt ook flink. In Hearthstone kies je voor de pot begint een class. Je deck kan enkel bestaan uit neutrale kaarten en kaarten van je class, en elke beurt krijg je een extra mana crystal om steeds duurdere en sterkere kaarten te kunnen spelen. Magic bestaat daarentegen uit vijf kleuren (Wit, Blauw, Zwart, Rood en Groen), die elk gerepresenteerd worden door vijf verschillende landen (Plains, Island, Swamp, Mountain en Forest). Landkaarten zitten in je deck en elke beurt mag je er maximaal eentje uit je hand spelen.

Het kan hierdoor gebeuren dat je pech hebt en een beurt achter begint te lopen ten opzichte van je tegenstander, of dat je juist te veel of verkeerde landkaarten pakt. Het goed combineren en afstellen van je deck is daarom cruciaal. Omdat je niet beperkt bent tot een class, maar in theorie alle vijf de kleuren in een deck kan stoppen, is deckbuilding in Magic dan ook veel uitgebreider dan in Hearthstone. Gelukkig helpt Arena je een handje door bij het bouwen automatisch een voorstel te doen van zowel het aantal landen als de kleurverhouding. Ook zijn er verschillende, duidelijke statistieken aanwezig om je te helpen.

©GMRimport

Presentatie

Magic gaat dus een stukje dieper dan Hearthstone. Toch probeert Wizards met Magic Arena juist de kant van Hearthstone op te bewegen wat betreft presentatie. Er is flink wat moeite gestoken in het papieren kaartspel omtoveren tot iets wat niet alleen soepel draait, maar ook vermakelijk oogt. Grafisch gezien ziet alles er prima uit, en hoewel sommige animaties wat overdreven aanvoelen zijn deze enkel aanwezig bij het uitspelen van de zeldzaamste kaarten. De geluidseffecten zijn prima en de muziek is subtiel op de achtergrond aanwezig en stoort daardoor niet. Hoewel het in het begin even wennen is wat betreft heen en weer wisselen tussen zogenoemde priority (de momenten waarop spelers hun kaarten mogen spelen of reageren), is dit na een beetje ervaring behoorlijk intuïtief.

Ook is de game gestroomlijnd om standaard de cornercase te negeren, maar met één druk op de knop schakel je full-control in om diepgaandere interacties uit te kunnen spelen. Denk hierbij ook aan het feit dat de game automatisch de beurt doorgeeft als je niets meer kan doen, maar dat je soms hier een kleine pauze wil inlassen om te bluffen. Wel jammer is dat dit een beetje omslachtig is om constant te doen in casual play, maar de game anders wel meteen verklapt dat je niets kan. Op dit soort momenten merk je dat Arena nooit helemaal de ervaring van face-to-face Magic kan evenaren, al doet het een dappere poging.

©GMRimport

Bèta

Ondanks dat Magic Arena officieel nog in zijn bèta zit, is de game al een behoorlijk compleet pakket. Free Play, Ranked Play, Sealed en Draft zijn allen aanwezig, inclusief varianten waarin je slechts één potje speelt in plaats van de klassieke beste uit drie potjes. Hierdoor is Arena een stuk beter tussendoor te spelen, aangezien een set normaal vaak drie kwartier kost. Belangrijk detail is wel dat vanwege de interacties in elkaars beurt je in tegenstelling tot Hearthstone echt moet opletten in een pot en je niet even een drankje kan pakken. Magic is daardoor iets vermoeiender om te spelen, zeker als je de regels nog niet helemaal onder de knie hebt.

Wie de game - die overigens gratis te downloaden is - opstart, wordt doormiddel van een tutorial wegwijs gemaakt in de regels en interface van Magic. Ook ontvang je een aantal starterdecks en quests om extra kaarten en goud vrij te spelen. Hoewel dit even duurt, is de game behoorlijk vrijgevig in het opstarten van een collectie. Wil je meteen competitief mee komen in Ranked Play, dan ontkom je er helaas niet aan om wat geld te investeren. Toch hoeven nieuwe spelers niet bang te zijn dat de game volledig pay-to-win is. In Draft en Sealed ontvangen spelers bijvoorbeeld een random verzameling kaarten om een deck mee te bouwen en wint de persoon die het meeste geld aan het spel heeft uitgegeven dus niet per se. Het laatste grote toernooi is bijvoorbeeld gewonnen door één van de goedkoopste decks in de game. Het is dus niet nodig om grote investeringen te doen om veel plezier aan Magic Arena te beleven.

Magic Arena maakt op een zeer succesvolle manier Magic voor iedereen toegankelijk. Of je nu een competitieve speler bent die zich wil kwalificeren voor de Mythic Championship, een oud-speler die weer eens een kijkje wil nemen, of een nieuwkomer: met Arena zit je goed.

©GMRimport

Magic Arena is op het moment in bètavorm gratis beschikbaar op pc.

Laatste previews op Gamer.nl:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!