Met gamestreamdienst Shadow heb je een game-pc op afstand
Gamer.nl
Nieuws

Met gamestreamdienst Shadow heb je een game-pc op afstand

In het jaar 2019 wordt de markt van cloud gaming geclaimd door techreuzen en uitgevers. De hele markt? Nee! Eén kleine, Franse startup blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers. Met een slim idee maakt gamestreamingdienst Shadow het leven van Google, Microsoft, Sony en Nvidia er niet makkelijker op. De werkelijkheid is helaas een stuk minder romantisch, maar Shadow heeft wel degelijk een troef achter de hand.

Cloud gaming mag volgens de grote uitgevers een fantastische en revolutionaire ontwikkeling zijn, de redactie van Gamer.nl is niet onverdeeld enthousiast. Aan het idee om games te laten draaien in een datacentrum en de actie naar elk gewenst scherm te streamen ligt het zeker niet. Maar hoe zit het met de input lag, oftewel de tijd tussen jouw actie en het resultaat op je scherm? Wat gaat dit feestje kosten? Welke games zijn er beschikbaar en wat gebeurt er met die games wanneer je het abonnement stopzet?

©GMRimport

Op die laatste twee vragen heeft het team achter Shadow een elegant antwoord gevonden. Je krijgt met deze dienst geen toegang tot een selectie games, maar simpelweg een game-pc op afstand met een verse installatie van Windows 10. Hiermee mag en kun je alles doen wat je normaal gesproken met een lokale computer zou doen. Wil je audio bewerken, kattenfilmpjes kijken of de Epic Games Store installeren? Shadow oordeelt niet. Dat kan het bedrijf ook niet zomaar, want door de versleutelde verbinding tussen jouw apparaat en de Shadow-pc blijft jouw activiteit privé.

Spelen met de snelheid van het licht

Shadow belooft de ervaring van een volwaardige game-pc voor vrijwel alle apparaten van het afgelopen decennium. Zodra de Windows-, macOS-, of Ubuntu-pc een hoogbejaarde dual core-processor bevat met 2GB werkgeheugen en 8GB schijfruimte, zit je in principe gebakken. Tablets en smartphones vragen minimaal 5.0 Lollipop of iOS 11.0. Sneller is altijd beter, maar zolang je zonder problemen YouTube-filmpjes kunt kijken in 1080p, komt het hoogstwaarschijnlijk wel goed.

De systeemeisen mogen weliswaar uit 2009 komen, je internetverbinding komt er minder makkelijk mee weg. Voor een optimale beleving raadt Shadow een connectie aan die stabiel 35 megabit per seconde binnenhaalt. Als je verbinding het niet zo breed heeft, kun je nog je toevlucht nemen tot de H.265-codec, mits je pc niet ouder is dan vijf jaar. In dat geval is 15 Mb/s voldoende. Bedraad internet geniet vanzelfsprekend de voorkeur boven het storingsgevoelige WiFi en hoewel 4G technisch gesproken moet werken, kun je met Shadow de levensverwachting van de gemiddelde databundel uitdrukken in minuten. Als jouw verbinding die honger naar data weet te stillen, krijg je er wel mooi 144 frames per seconde in Full HD of 60 fps in 4K voor terug.

Het ene genre lijdt er meer onder dan het andere en de mate van vertraging verschilt per game en sessie

-

©GMRimport

Bij die mooie cijfers mag je gerust een asterisk zetten. De Intel Xeon 2667-processor en Nvidia Quadro P5000 in onze wolk van een testexemplaar zijn grofweg vergelijkbaar met een Intel Core i7-4930K en een Nvidia GeForce GTX 1080, aangevuld met 12GB aan werkgeheugen en 255GB aan opslag. Als je ogen na drie alinea’s aan technische termen een beetje glazig zijn geworden: een Shadow-pc mag zich met recht een ‘dikke gamebak’ noemen, maar de panorama’s van Assassin’s Creed: Odyssee in 4K met 60 beelden per seconde worden niet behaald. Ben je de trotse eigenaar van een 144Hz-scherm? Ook pech. De processor krijgt het niet voor elkaar om een minimum van 144 fps te garanderen in Counter-Strike: Global Offensive met de laagste instellingen.

Schaduwgeluid

Als we de reclamepraatjes laten voor wat ze zijn en de Shadow-pc beoordelen op wat het daadwerkelijk doet, zijn we een stuk milder. Tuurlijk, snel wisselend tussen Shadow en onze eigen zorgvuldig samengestelde framevreter is het verschil als dag en nacht. De hoge resolutie van de streamingdienst is niet zo scherp, het geluid niet zo helder, de hoge ververssnelheid niet zo vloeiend en de respons van ons geklik niet zo snappy als het echte werk. Bovendien merken we een subtiele, maar irritante vertraging in het geluid. Het ene genre lijdt er meer onder dan het andere en de mate van vertraging verschilt per game en sessie. Met Civilization 6 hebben we meestal nergens last van en met CS:GO valt het alleen op als je er op let. PUBG laat ons daarentegen pirouettes draaien van auditieve verwarring.

Watch on YouTube

Aan de andere kant maakt de eenvoudige, maar doeltreffende Shadow-applicatie het dankzij snelkoppelingen erg makkelijk om snel te wisselen tussen thuis en cloud. Apparaten als microfoons vragen wat extra werk om te laten werken, maar in de regel is alles plug-and-play. Als we ons even niet op het idee van gamestreamdiensten als vervanging van de persoonlijke computer van vandaag fixeren, blijkt dat het concept de afgelopen vijf jaar enorme vooruitgang heeft geboekt. Destijds was de muisbesturing van OnLive niet serieus te nemen en vervaagden snelle games door de agressieve compressie in een onbegrijpelijke soep. Tegenwoordig kan een dienst als Shadow ondanks zijn gebreken prima op zichzelf staan. Met een vroegevogelaanbieding van 11,99 euro per maand valt het abonnement ook uitstekend financieel te verdedigen. Op de Nederlandse site staat nog niet de toekomstige, reguliere prijs. Misschien 29,95 euro. Per maand. O jee.

We gunnen het de mensen achter Shadow van harte. Een gamestreamingdienst die jou geheel vrijblijvend de beschikking geeft over een krachtige game-pc. Elke op de pc speelbare game is beschikbaar en je raakt niets kwijt als je er mee stopt. Te midden van concurrenten die stuk voor stuk in een betere positie staan om de markt te domineren, zouden we deze vrijheid maar al te graag willen zien als een geheim wapen waarmee de dienst zich een klein stukje marktaandeel toe kan eigenen. Maar als we voor dezelfde prijs elke drie jaar een nieuwe pc kunnen bouwen, gaan we voorlopig liever voor het luxeobject dat de schaduw werpt.

Shadow is beperkt beschikbaar in Nederland en het is onbekend wanneer de inschrijvingen weer openen. Volgens Nederlandse gebruikers is het mogelijk te registreren via de Duitse site en contact te maken met het datacentrum in Amsterdam, maar dit is niet door Gamer.nl getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!