'Microsoft werkt toch aan goedkopere versie van Xbox Scarlett'
PU.nl
Nieuws

'Microsoft werkt toch aan goedkopere versie van Xbox Scarlett'

Microsoft werkt mogelijk aan twee verschillende volgende generatie Xbox-versies. Volgens verschillende bronnen staat er een goedkopere next-gen Xbox in de maak is, genaamd Lockhart.

Verschillende bronnen wisten dit nieuws te melden bij zowel The Verge als Kotaku. De bronnen worden in bescherming genomen, maar wel is bekend dat de vier mensen in kwestie een kort lijntje hebben met Microsoft. Deze tweede Xbox-console moet minder gaan kosten door het ontbreken van een disc drive en minder krachtige hardware. De kracht van de Lockhart is volgens de berichten min of meer gelijk aan het vermogen van de PlayStation Pro, hoewel een krachtige CPU een hogere framerate moet ondersteunen. Tevens beschikt Lockhart over een solid-state drive, wat de laadtijden moet verminderen.

De krachtigere Scarlett-console moet volgens de bronnen van Kotaku games in 4K en 60fps draaien, terwijl het streven voor Lockhart 1440p met 60fps is. Dit zou echter het doel van Microsoft zijn en betekent niet dat alle ontwikkelaars dit gaan bereiken met hun games.

Het is niet de eerste keer dat de naam Lockhart in de rondte gaat. In 2018 verschenen ook geruchten over een Microsoft-roadmap. Hierin stonden de projecten Anaconda en Lockhart vermeld. In juni werd deze theorie echter ontkracht door Microsoft toen de concrete Scarlett-plannen tijdens de E3 werden onthuld. Project Scarlett moest een enkele, luxe console worden en daarbij het vlaggenschip van Microsoft vormen. Deze berichten hebben de speculaties van Lockhart min of meer doen verdwijnen.

©GMRimport

Dit houdt in dat Project Scarlett eigenlijk uit twee Xbox-consoles bestaat, Anaconda en Lockhart. De Anaconda wordt krachtig en duurder, terwijl de Lockhart wordt wordt verkocht voor een redelijk prijs, maar wel minder krachtig en volledig digitaal is. De twee versies zijn dus vergelijkbaar met de Xbox One X en S en moeten dezelfde markten bedienen. Microsoft zal ontwikkelaars dan ook aanmoedigen om hun console af te stemmen voor beide versies. De vraag is of dit ambitieuze ontwikkelaars in de weg gaat zitten en hoe blij makers met dit verzoek zijn.

Microsoft heeft zelf nog geen reactie gegeven op het gerucht, en heeft zich sinds E3 redelijk stil gehouden rondom hun volgende generatie console. Een woordvoerder van het Xbox-team reageerde via een email op Kotaku met hierin een duidelijk antwoord: "We gaan niet in op geruchten en speculatie".

Phil Spencer, hoofd van Xbox, heeft eerder aangegeven waar de focus wél ligt voor de Xbox Scarlett. Zo sprak de man uit dat Microsoft zich gaat richten op backward compatibility-mogelijkheden, zowel voor games als controllers. Verder gaf de bekende woordvoerder aan dat het bedrijf all-in gaat met de volgende generatie Xbox en dat er is geleerd van fouten uit het verleden wat betreft prijs en kracht van de hardware.

Voor alle informatie die wij tot nu toe hebben over Project Scarlett kan je hier terecht, en hier lees je alles over de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!