Microsoft wil meer talent overnemen om Xbox Game Pass te voeden
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft wil meer talent overnemen om Xbox Game Pass te voeden

Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie, verwacht dat Microsoft in de toekomst meer ontwikkelaars overneemt om zo het aanbod van Game Pass uit te breiden.

Dat meldt hij in een interview met GameReactor. De Xbox-divisie van Microsoft heeft de afgelopen jaren verschillende bedrijven overgenomen, van Obsidian en Double Fine. Onlangs heeft het bedrijf de intentie uitgesproken om ZeniMax, het moederbedrijf van Bethesda en id Software, over te nemen.

"Zolang Game Pass blijft groeien, denk ik dat we dat moeten blijven voeden", vertelt Spencer in het interview. "Gezien de groei die er plaatsvindt, verwacht ik dat we constant in een modus zitten waarbij we meer creators toevoegen."

Hij heeft ook een mening over wat er nog aan de Xbox- en Game pass-portfolio ontbreekt. "Casual content met een breed bereik. Dat is geen sterk punt van ons. We hebben natuurlijk Minecraft en wat andere franchises. Maar als ik nadenk over het uitbreiden van het creatieve pallet van ons team, denk ik dat dit erg belangrijk is."

Spencer benadrukt daarnaast dat hij nog geen duidelijkheid kan geven over toekomstige Bethesda-games en of ze exclusief naar Xbox-consoles en pc komen. "We hebben ZeniMax nog niet gekocht. We hebben onze intentie om ZeniMax te kopen aangekondigd. Het moet nog goedgekeurd worden en ik voorzie geen problemen. We verwachten dat begin 2021 de deal rond is." Spencer legt uit dat omdat de overname nog niet officieel is, hij nog niets kan zeggen over de exclusiviteit van toekomstige titels. "Wat ik op de lange termijn wil, is dat deze geweldige studio's de beste games ontwikkelen die ze ooit hebben gemaakt."

Microsoft heeft echter ook zelf studio's opgericht, zoals The Initiative. De studio uit Santa Monica werkt al enkele jaren aan een geheim project. Spencer hint in het interview naar de game. "Ik heb gespeeld waar ze aan werken. De talent in die studio, geleid door Darryl Gallagher, is ongelooflijk, zeker wanneer ze zo'n sterke groep creators bij elkaar brengen, en zo'n werkcultuur neerzetten." Volgens geruchten werkt de studio aan een Perfect Dark-game, maar niets is bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!