Mikami: ‘Camera Resident Evil 4 was niet gemaakt om baanbrekend te zijn’
Gamer.nl
Nieuws

Mikami: ‘Camera Resident Evil 4 was niet gemaakt om baanbrekend te zijn’

De voormalige regisseur van de Resident Evil-serie, Shinji Mikami, zegt dat het nooit de bedoeling was om een baanbrekende camera te maken voor Resident Evil 4.

“Het voelde gek genoeg natuurlijk”, zegt Mikami op het officiële Biohazard-YouTube-kanaal over de camera van de game (met dank aan VGC voor de vertaling). Mikami schreef en regisseerde Resident Evil 4, en zegt dat het team “het simpelweg beter leek” om een over-de-schoudercamera te gebruiken in plaats van een aaneenschakeling van vaste camerahoeken zoals in de eerste Resident Evils.

“We dachten gewoon dat die [third-person] camerahoek beter was. We probeerden niet om iets nieuws of baanbrekends te maken”, aldus Mikami. Hij erkent dat, na het uitkomen van de game, veel mensen de camera wel degelijk baanbrekend vonden en dat het een van de redenen is dat de game hoge ogen gooide.

De eerste persoon die Resident Evil 4’s camera prees, is nota bene Super Smash Bros.-maker Masahiro Sakurai. “Hij kwam tijdens het ontwikkelen kijken bij de game en vroeg ‘wie heeft dit camerasysteem bedacht?’”, zegt Mikami. “Hey, ja, dat was ik. ‘Dit is geweldig’, zei hij. Woah, echt?”

Producent Jun Takeuchi, ook aanwezig in de video, zegt dat het team van Gears of War de camera in hun shooter baseerde op de camera van Resident Evil 4. Takeuchi werkte destijds aan Lost Planet en liep tijdens E3 het Gears of War-team tegen het lijf. “Ze kwamen allemaal kijken naar de camera van Lost Planet. Velen vroegen waarom we niet de Resident Evil 4-camera gebruikten. Wij zeiden: ‘Nou, het is een compleet andere game’”, aldus Takeuchi.

“Het is raar”, voegt Mikami eraan toe. “Het dringt niet echt tot je door, zelfs niet met al die lof.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!