Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel
Gamer.nl
Nieuws

Modern Warfare 2 Campaign Remastered vergeleken met het origineel

De remaster van Call of Duty: Modern Warfare 2 is een van de slechtst bewaarde geheimen van de industrie, maar eenmaal daadwerkelijk beschikbaar, is het fascinerend om te zien wat er zoal is veranderd. In dit artikel vergelijken we de originele game op Xbox 360 met de remaster op PS4 Pro.

Na het succes van Call of Duty 4: Modern Warfare kon een vervolg niet uitblijven, en zodoende kwam Infinity Ward in 2009 met het langverwachte Modern Warfare 2. De game verkocht tientallen miljoenen stuks en domineerde jarenlang verkoopcijfers en servers van Xbox Live en PSN. Ten opzichte van diens voorganger, is Modern Warfare 2 een stuk meer gericht op actie, met minder adempauzes en vooral heel veel explosies en actiescènes die je destijds alleen in blockbusterfilms vond. Grafisch was het daarom – in combinatie met de soepele, kenmerkende gameplay – een indrukwekkende titel.

Lees hier meer over de geschiedenis van de Modern Warfare-reeks.

©GMRimport

Tijden veranderen

Tijden veranderen echter en in de afgelopen jaren is de techniek met sprongen vooruit gegaan. Infinity Ward bracht vorig jaar Modern Warfare uit, de eerste game in Activisions eigen engine die een anders zo ‘arcade’ game plotseling zeer realistisch laat aanvoelen. Denk aan ballistische kogels, ruimtelijk geluid, een fotografische manier om objecten te voorzien van textures en indrukwekkend gebruik van HDR.

Infinity Wards implementatie van bovenstaande grafische aspecten hebben ongetwijfeld bijgedragen aan het niveau van de recent verschenen Modern Warfare 2-remaster, voluit Modern Warfare 2 Campaign Remastered. Zoals de naam al aanduidt gaat het enkel om de campagne, dus ontbreken Spec Ops en de multiplayermodi - hoewel de multiplayermodus volgens geruchten intern getest wordt. Dat wil niet zeggen dat Activision-studio Beenox geen werk heeft gemaakt van de remaster, want op veel vlakken gaat deze verder dan de gebruikelijke upgrade in resolutie. Hieronder nemen we ze door aan de hand van een aantal vergelijkingen.

Let op: De vergelijkingstool werkt niet op mobiele apparaten.

Inhoudelijk

Te beginnen bij de inhoudelijke veranderingen. Zo zijn omgevingen her en der opnieuw aangekleed met andere kleuren en extra objecten. Onderstaande afbeelding van de missie Takedown is daar een goed voorbeeld van. Kijk bijvoorbeeld naar het gebouw links van Ghost en Soap, dat is voorzien van een afdak, ijzeren frames voor de ramen en rijkere begroeiing. Verder is de toren in de achtergrond lager gemaakt, zodat deze beter zichtbaar is, en heeft het huis achter Ghost een nieuw likje verf, een garage en ramen met gordijnen gekregen. Veel omgevingen in de game zijn op deze manier bijgewerkt met elementen als gordijnen, schilderijen en extra lampen.

©GMRimport

©GMRimport

Ook valt op dat personages zich anders gedragen, met name in tussenfilmpjes vanwege het feit dat ze opnieuw zijn opgenomen met motion capture. Zodoende zijn enkele momenten, zoals onderstaande introductie van de missie Cliffhanger, lastig met elkaar te vergelijken. Price neemt net even wat anders een laatste trek van zijn sigaar, Soap neemt het doelwit op een andere manier onder schot en zo zijn er nog veel meer momenten die opnieuw zijn opgenomen om ze realistischer te laten ogen. Hier en daar zijn ook personages toegevoegd, zodat levels voller lijken.

©GMRimport

©GMRimport

Ook buiten tussenfilmpjes bewegen personages zich iets realistischer dankzij een verbeterd animatiesysteem, hoewel dat verschil minder merkbaar is. Wel valt duidelijk op hoe de gezichten van Price, Soap en anderen er stukken beter uitzien, soms zelfs alsof ze uit een CGI-trailer voor de game komen.

©GMRimport

©GMRimport

HDR en licht

Wellicht de grootste impact op de ervaring heeft de implementatie van HDR, waarmee het kleurenspectrum – mits je tv de functie ondersteunt – drastisch wordt verbreed. Naast de remaster valt op hoe grauw Modern Warfare 2 van origine eigenlijk is. Neem onderstaande screenshots uit de missie Of Their Own Accord, waarbij de lucht veel gesatureerder rood is en de zon duidelijk zichtbaar in de lucht hangt. Ook bijvoorbeeld het besneeuwde bos in Contengincy heeft een veel blauwer uiterlijk. Flora oogt in de hele game een stuk groener. In HDR worden deze kleuren extra goed benadrukt, waarmee de game in combinatie met de semi-4K-resolutie op de PS4 Pro veel prettiger oogt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Licht is een ander aspect waarop de remaster indruk maakt. In het origineel is licht vooral een gloed op het wapen van de speler, maar in de remaster zijn daadwerkelijk verschillende lichtbronnen te onderscheiden. In onderstaande vergelijkingen is duidelijk te zien dat schijnwerpers veel verder rijken en de speler bereiken, iets wat überhaupt niet altijd het geval was in het origineel. In de tweede vergelijking is duidelijk te zien hoe een volledig nieuw licht reflecteert in een plas water.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verder zijn er nog wat kleine aspecten toegevoegd die spelers wellicht niet eens door hebben. Denk aan diepte-effecten om aan te geven dat bepaalde objecten dichterbij zijn, en motion blur om snelheid aan te geven. Met name dat laatste doet een hoop goeds voor de filmische actie van de game, zoals het moment dat spelers snelheid maken met de sneeuwscooter in de missie Cliffhanger. Ook het verplaatste en minder opzichtige kompas is een subtiele wijziging.

©GMRimport

Houdt zich goed staande

Of Modern Warfare 2 Campaign Remastered de moeite waard is, is een lastige vraag. Voor 24,99 euro krijg je een remaster die zich dankzij het ijzersterke fundament en vergaande grafische verbeteringen anno 2020 bijzonder goed staande houdt. Daartegenover staat helaas dat Spec Ops en de multiplayermodi niet aanwezig zijn, een groot gemis gezien de populariteit van de modi. Met name de Spec Ops-modus was een welkome toevoeging geweest om het bestaan van de remaster nog meer te rechtvaardigen. Anderzijds is de campagne van Modern Warfare 2 nog steeds heerlijk om te doorlopen en krijgen spelers exact wat ze verwachten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!