Monster Hunter Rise is beter, uitgebreider en op een passender platform
Gamer.nl
Nieuws

Monster Hunter Rise is beter, uitgebreider en op een passender platform

Hoewel Monster Hunter Rise niet zo'n grote revolutie voor de serie wordt als World, brengt de nieuwe game eerdere ideeën op sublieme wijze naar een Nintendo-spelcomputer. Eindelijk is er een portable Monster Hunter met de verfijning van het beste uit de serie.

Monster Hunter is qua exclusiviteit altijd een vreemde serie geweest. De games verschenen in de eerste jaren alleen op Sony-spelcomputers, waarmee Capcom eigenhandig de PSP gigantisch maakte in thuisland Japan. Men sprak dan ook van schande toen in 2009 ineens de overstap werd gemaakt naar Nintendo, toen Tri op de Wii verscheen en later werd opgevolgd door meerdere 3DS-games.

Maar toen maakte Capcom wéér een sprong weg van een groot platform door Monster Hunter World niet voor de Nintendo Switch uit te brengen. Die game was alleen te spelen voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One, terwijl trouwe Switch-spelers het moesten doen met een port van een 3DS-game die veel eerder in Japan verscheen.

En nu hobbelt Capcom weer terug naar Nintendo's zijde met het verschijnen van Monster Hunter Rise, een game die (op dit moment) voor geen enkel ander platform gepland staat. Een game die alle nieuwe ideeën en quality of life-tweaks uit World voor het eerst naar een Nintendo-platform brengt, waarmee in één klap een gigantische stap voorwaarts wordt gemaakt.

©GMRimport

Vroege demo

Wij konden alvast een vroege demo van Monster Hunter Rise spelen. De demo wordt later deze week voor alle Switch-bezitters uitgebracht en bestaat uit vier missies, waarvan twee als simpele tutorials dienen. De overige twee laten je tegen een monster vechten, alleen of met vrienden. De demo kan hooguit dertig keer gespeeld worden voordat hij 'op' is, al gaan de tutorialmissies niet af van dit aantal.

World is het meest revolutionaire spel in de serie. De besturing en speelstijl van nagenoeg ieder wapen is verfijnd, waardoor de Bowgun en boog bijvoorbeeld spelen als een derdepersoonsshooter. Het maakte van World een veel modernere game, waardoor zelfs fans van het eerste uur de vorige games nog maar lastig kunnen verkroppen. Voor het verzamelen van grondstoffen heb je niet langer allerlei extra voorwerpen nodig en veel van wat je verzamelt komt automatisch in een grote doos terecht, zodat het eindeloos bijhouden van je inventaris niet langer een probleem is.

De nieuwe basis die door World werd gelegd, is nagenoeg volledig overgezet naar deze nieuwe titel. Je personage bestuurt exact hetzelfde als in de eerdere pc- en consolegame, met slechts een paar kleine verfijningen voor iedere wapenstijl (waarover later meer)

©GMRimport

Wel lijkt het spel te zijn verfijnd om beter op een handheld te werken. Het getoonde speelgebied is groter dan in Monster Hunter Generations Ultimate op de 3DS en Switch, maar kleiner dan wat we van World gewend zijn. Daarnaast zit er minder detail in iedere omgeving, wat ze overzichtelijker maakt op het kleinere scherm. Door geluidseffecten uit eerdere Nintendo-titels te hergebruiken, klinkt de game ook meer als een klassieke titel.

De kern van Monster Hunter is gelijk gebleven. Iedere missie is een baasgevecht dat niet langer dan vijftig minuten mag duren, waarbij je door goed te slaan, blokkeren en ontwijken een groot monster moet verslaan. Jouw vaardigheid als speler is daarbij belangrijker dan je uitrusting, want één lelijke smak kan al de dood van je jager betekenen.

Insecten

In Rise ligt de nadruk op insecten die op allerlei manieren ingezet kunnen worden om het gevecht te beïnvloeden. Je jager heeft bijvoorbeeld twee 'Wirebugs' bij zich die als trekhaak gebruikt kunnen worden om je door de spelwereld heen te bewegen. Dat doet denken aan de Clutch Claw die in Iceborne werd geïntroduceerd, maar is hier iets verder uitgewerkt. Waar je in die game alleen bij bepaalde punten je omhoog kon trekken, torpedeer je jezelf ditmaal overal in de lucht. Schiet tegen een muur aan en je kunt er tegenaan wallrunnen, of je maakt een Wirebug-sprong om met een luchtaanval een monster te overrompelen.

De Wirebug kan ook worden gebruikt om een monster tijdelijk te berijden. Het is een systeem dat ook in voorgaande games zat, maar ditmaal duidelijker is gedefinieerd. Tijdens een gevecht bouw je langzaamaan de mogelijkheid op om de vijand te beklimmen, waarna je hiermee zelfs een ander monster kunt bevechten. Beweeg het beest de juiste kant op en je ramt hem zo tegen een muur aan, waarna hij bewusteloos op de grond komt en je er goed op los kunt slaan.

©GMRimport

Ook zijn de insecten in te zetten voor zogeheten Silkbind-aanvallen. Houd een trekker ingedrukt en tik op één van de actieknoppen om een aanval uit te voeren die uniek is voor het wapen dat je gebruikt. Wij speelden bijvoorbeeld veel met de boog, die op deze manier kort je aanvalskracht kan verhogen of je snel opzij laat springen om je energie te herstellen. Het zijn handige extraatjes die je niet continu kunt gebruiken: ze worden beperkt door een cooldownsysteem dat onderin beeld wordt getoond.

Die Silkbind-aanvallen kunnen de speelstijl voor sommige wapens totaal veranderen ten opzichte van World. Bovendien heeft ieder wapen weer lichte aanpassingen gekregen om de balans verder te verfijnen: zo kan de boog voortaan twee 'power shots' achter elkaar doen en teamgenoten genezen met de 'arc shot', waardoor die eerder nutteloze aanval ineens potentie biedt. Een verademing voor veel boogspelers, want de oude arc shot vuurde bolletjes af die andere spelers interrumpeerde, wat kon leiden tot frustratie bij teamgenoten.

De aanpassingen per wapen voelen als een grote update voor een mmorpg, waarbij de ontwerpers na urenlang spelen de touwtjes weer iets strakker kunnen trekken. Al is het nog de vraag of iedere tweak ook daadwerkelijk goed uitpakt. Bij het opladen van sommige aanvallen wordt nu bijvoorbeeld een nieuw geluidseffect afgespeeld. Deze klinkt mooier, maar is tijdens een gevecht haast niet te horen. Je bent hierdoor genoodzaakt om aan het wapen te zien of hij volledig is opgeladen, maar bij een hectisch gevecht is die animatie niet altijd even duidelijk te zien.

©GMRimport

Kat en hond

Net als in voorgaande Monster Hunters kun je samen met een kattenpartner ten strijde trekken, maar ditmaal is ook een hond aan je soloteam toegevoegd. Deze vecht niet alleen mee, maar kan je ook ronddragen als je bijvoorbeeld een vluchtend monster moet achtervolgen. Tijdens een rit op je hond verlies je geen energie en kun je nog gewoon alle voorwerpen in de wereld oppakken, wat reizen en verkennen in de game veel sneller laat verlopen.

Het is nog de vraag of je ook op de hond kunt reizen terwijl je in een team met vier spelers zit. Bij eerdere Monster Hunters verdwenen je dieren zodra er meer dan twee spelers in een sessie zaten, maar we konden bij onze eerste speelsessie nog geen team van vier bijeen krijgen.

Het verzamelen van grondstoffen ging in World al sneller dan voorheen, maar is in Rise nog verder verfijnd. Je hoeft niet langer meerdere malen één delfpunt te gebruiken om bijvoorbeeld erts te vinden, maar krijgt bij een eerste knopdruk meteen alles dat hier te krijgen is. Het maakt het makkelijker om tijdens een jacht even snel iets op te pakken, zonder dat je meteen je teamgenoten in de steek laat door een lang durende animatie.

©GMRimport

HP en energie verhogen

Het is in de demo opmerkelijk genoeg niet mogelijk je levens- en energiebalken tot het maximale te verhogen door een Max Potion of Steak te nemen. In plaats daarvan moet je in de spelwereld op zoek naar insecten die de gebruikelijke upgrade bieden voor de rest van de jacht, een proces dat soms wel een minuut of tien duurt. Het voelt omslachtig en onnodig, maar gelukkig lijkt het ouderwetse eetsysteem voor upgrades wel in het definitieve spel te zitten. De optie daarvan zit bij het basiskamp in de demo, maar mag hierin niet worden aangeklikt.

Dat geldt overigens voor veel zaken in de demo. Het is niet mogelijk om de statistieken van je pantser en wapen te bekijken, waardoor we geen idee hebben of het progressiesysteem vergelijkbaar is met die in World of juist met Generations Ultimate. Een optie voor zijmissies staat in het hoofdmenu, maar mag ook niet worden aangeklikt, dus we hebben geen idee wat voor rol die zijmissies bij een jacht wellicht spelen.

Dit belooft een spel te worden waar we het nog jaren over zullen hebben.

-

Nog veel te ontdekken

Eigenlijk is er nog best veel wat we nog moeten ontdekken. De demo biedt een inkijkje in hoe de basis van Rise in elkaar steekt, maar we hebben nog geen seconde in bijvoorbeeld het nieuwe dorpje kunnen rondlopen om te zien hoe nu je boerderijtje werkt en missies en het achterliggende verhaal zijn gestructureerd.

We weten ook nog niet hoe Capcom de multiplayer bij deze nieuwe editie wil gaan verbeteren. World was slecht in het aansporen van langdurige speelsessies, door gamers na een geslaagde jacht weer op zoek te laten gaan naar een nieuwe groep. Daarnaast deed het Squadsysteem, dat het vormen van clans moest aansporen, weinig om mensen echt bij elkaar te krijgen.

Het zijn punten waarvan we hopen dat Rise grote stappen voorwaarts maakt, maar dat is nu nog maar de vraag. Capcom bevindt zich nu immers op de systemen van Nintendo, wat met een bijbehorende app en soms verwarrende multiplayerbeperkingen niet meteen de aangewezen plek is voor een losse, sociale online ervaring. We hopen dat we op dit punt alsnog in positieve zin worden verrast.

Wel biedt de demo één sneak peek voor een iets betere sociale ervaring. Een nieuw snelmenu onderin beeld kan worden bediend met de vierpuntdruktoets, waarin stickers en andere snelle chatopties staan. Hiermee is het mogelijk een bericht naar je medejagers te sturen zonder door het soms verwarrende draaimenu voor voorwerpen te navigeren.

©GMRimport

Een paarhonderd uur

We kunnen het nog lang hebben over alle aanpassingen en vernieuwingen in Rise, maar in de kern is dit vooral één ding: het basispakket van World, maar dan weer op een Nintendo-spelcomputer. Dat alleen al belooft erg veel goeds. Voor het eerst in jaren kunnen we een écht vernieuwde Monster Hunter spelen op een handheld, wat het (na de coronaperikelen) makkelijk maakt om met maximaal vier vrienden thuis af te spreken voor een flinke jaagsessie.

En dat kan wellicht nog jarenlang. De game staat gepland voor eind maart en heeft dan vermoedelijk een paarhonderd uur aan content om je tanden in te zetten. Als Capcom de game net zo vaak blijft updaten als World, komen er daarna nog meerdere patches uit die gigantische toevoegingen maken. En dan krijgen we over een jaar of twee geheid een betaald uitbreidingspakket zoals Iceborne dat de speelduur verdubbelt. Dit belooft een spel te worden waar we het nog jaren over zullen hebben.

Monster Hunter Rise verschijnt op 26 maart voor Nintendo Switch. De demo verschijnt op 8 januari op de Switch eShop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien
Gamer.nl
Nieuws

De tweede Grand Theft Auto 6-trailer is nu te zien

Op avontuur met Jason en Lucia

Rockstar heeft de tweede trailer van Grand Theft Auto 6 uitgebracht. De nieuwe, verhalende trailer kan hier bekeken worden.

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De nieuwe trailer, die geheel is geschoten met beeldmateriaal afkomstig uit de PlayStation 5-versie van de game, begint met Jason die een dak van een huis aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Hij is onderweg naar de gevangenis om daar Lucia op te halen, die vrij komt.

De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst. Al snel loopt een montage uit in criminele activiteiten en wordt een cast aan kleurrijke personages uitgelicht. Onder deze personages vallen bijvoorbeeld Cal Hampton, Boobie Ike, Dre'Quan Priest en Real Dimez. Ook locaties als Leonida Keys, Grassrivers, Port Gellhorn, Ambrosia en Mount Kalaga komen voorbij. Op de officiële website van de game is meer informatie over deze personages en locaties te vinden.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zijde van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Afgelopen week kondigde Rockstar Games al aan dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. "Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen." De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bekijk hier ons overzicht met alle details rondom gameplay, verhaal, personages en meer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij
Gamer.nl
Reviews

GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij

Releasedatum, personages, map, en meer

GTA 6 verschijn officieel in 2025, en langzamerhand druppelen de eerste feiten binnen. In dit overzicht vind je info over de releasedatum, map, personage, platforms en geruchten over Grand Theft Auto 6.

Dit bericht is bijgewerkt op 6 mei 2025 met de tweede trailer van GTA 6.

Releasedatum GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt officieel op 26 mei 2026. Oorspronkelijk zou het spel in het najaar van 2025 uitkomen, maar Rockstar heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben en het spel dus uit te stellen. De game komt uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube
View post on X

Rockstar Games heeft het volgende statement gegeven:

"Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken. Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Tweede GTA 6-trailer uitgebracht

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - met twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. De nieuwe trailer begint met Jason die een dak aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Daarna gaat Jason naar de gevangenis, waar hij Lucia op komt halen. Aan het einde van de trailer is ook te zien dat de beelden op een PlayStation 5 zijn gemaakt - dus niet op de krachtigere PlayStation 5 Pro. De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zuide van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over heel de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-beelden gelekt

Foto van Rockstar-kantoor met Grand Theft Auto 6 op scherm gedeeld

De leaks-saga van GTA 6 lag een tijdje - buiten flink wat trailerspeculatie - redelijk stil, maar er is wellicht weer iets opgedoken. Een Reddit-gebruiker heeft een afbeelding op het platform geplaatst, waarin schijnbaar een gedeelte van een Rockstar-kantoor, met een devkit en wat lijkt op een vroege versie van GTA 6 op een scherm te zien is.

Gigantische lek

Een gebruiker genaamd teapotuberhacker heeft op GTAForums bijna honderd video's geplaatst, die naar eigen zeggen beelden van Grand Theft Auto 6 tonen. De bestanden bevatten beelden van verschillende testfases van de game - een zogenoemde alfaversie. De onderstaande video is mogelijk de interessantste van het stel: daarin zien we hoe twee personages, Jason en Lucia - in lijn met eerder gelekte informatie een man en een vrouw - een Amerikaans eetcafé beroven.

In de video wordt een aantal nieuwe mechanieken getoond, zoals een balk die aftelt naar de komst van de politie en verschillende handelingsopties als je een pistool op iemand richt. Verder zien we iemand die een berichtje krijgt van de WhatsApp-parodie WhatUp!, verkent het personage Lucia een stripclub, en wordt Facebook-parodie LifeInvader genoemd. De smartphone maakt daarbij ook een opwachting.

Op 26 november 2023 werden er twee minuten aan nieuwe beelden van GTA 6 gelekt. De opnames dateren uit 2019 en tonen uitsluitend gameplay met het vrouwelijke hoofdpersonage. Het is duidelijk dat de game zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt, aangezien er veel testwerelden te zien zijn.

Kort daarna begon Rockstar met het neerhalen van gelekte beelden. De hacker in kwestie is volgens de rechter 'niet geschikt om terecht te staan'.

Locatie GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 bevestigt dat de game terugkeert naar Vice City en omstreken in de staat Leonida.

Verschillende scènes uit de trailer hinten ernaar dat de map van GTA 6 groter is dan slechts de stad Vice City. Zo zien we de een moeras met alligators, eenden en flamingo's, en een snelweg die spelers uit de stad lijkt te brengen:

De grote hoeveelheid water valt daarbij ook op. Zo zijn er hovercrafts, jetski's, containerschepen en andere voertuigen te zien - zowel in de haven en op het strand. Dichtbij het strand bevindt zich ook de iconische boulevard uit de oude GTA Vice City/Miami, met bijbehorende stripclub. Het nachtleven wordt dan ook duidelijk benadrukt in GTA 6.

Er zijn een aantal locaties bevestigd die spelers kunnen verkennen, namelijk:

  • Ambrosia

  • Grassrivers

  • Leonida Keys

  • Mount Kalaga National Park

  • Port Gellhorn

  • Vice City

Vice City kennen we natuurlijk uit de gelijknamige game uit 2002, maar ook buiten de stad is schijnbaar veel te ontdekken. De Grassrivers lijkt het gebied vol met wilde dieren te zijn, terwijl we uit de beschrijving van het personage Jason op kunnen maken dat hij momenteel in Leonida Keys woonachtig is.

Tot slot laat de trailer ook een hoop locaties in en rond de stad zien. Zo zijn er rooftopfeesten, nachtclubs, stranden, tennisbanen, zwembaden, penthouses en meer.

Deze locaties zien we (waarschijnlijk) terug

De trailer onthulde verschillende locaties die duidelijk geïnspireerd zijn door het echte leven of die terug te leiden zijn naar GTA: Vice City. Dit zijn alle locaties die we alvast konden uitmaken.

Rockstar zou daarbij van plan zijn om na release updates uit te brengen waarmee nieuwe missies en steden worden toegevoegd. Volgens Axios-journalist Stephen Totilo zou de game oorspronkelijk drie steden bevatten. Totilo meldt niet om welke steden het gaat, maar hij meldt wel specifiek dat het om het verleden gaat - het is dus onwaarschijnlijk dat dit nog altijd het geval is.

Journalist Tom Henderson vergelijkt de 'veranderende map' van GTA 6 met die van Fortnite van Epic Games, waarbij de map continu wordt aangepast. Hendersom claimt dat er nieuwe locaties worden toegevoegd en dat de map zelfs uitgebreid zou kunnen worden.  

De dieren in GTA 6

Een van de sterkste punten van Rockstars vorige grote release, Red Dead Redemption 2, was de hoeveelheid dieren aanwezig in de spelwereld, en hun realistische gedrag. Rockstar lijkt deze opgedane kennis mee te nemen naar GTA 6, want in de trailer zien we regelmatig indrukwekkende plaatjes van dieren voorbijkomen, van iets simpels als een hondje op het strand tot flamingo's en krokodillen in het wild. Sowieso is er veel natuur in de trailer te zien, dus hopelijk kunnen we ons straks helemaal verliezen in de natuurgebieden rondom de stedelijke gebieden.

Personages GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 toont twee hoofdpersonen, die Lucía en - volgens eerdere geruchten - Jason heten. De trailer hint ernaar dat beiden een koppel vormen en werkzaam zijn in het criminele circuit.

Lucia (en Jason)

Daarmee krijgt GTA voor het eerst een vrouwelijk speelbaar personage. Naar verluidt kunnen spelers 'naadloos' wisselen tussen de twee. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

Jason Duval krijgt op de officiële website van Rockstar de volgende beschrijving: "Jason wil een makkelijk leven, maar het wordt alleen maar moeilijker. Jason is opgegroeid rondom criminelen. Na een tijdje in het leger om zijn tienerjaren af te schudden, belandde hij in de Keys waar hij doet wat hij het beste doet: werken voor lokale drugdealers. Het is misschien tijd om naar iets nieuws te zoeken."

Ook Lucia Caminos is op de website in het zonnetje gezet met deze tekst: "Lucia's vader heeft haar leren vechten zodra ze kon lopen. Het leven bleef haar daarna maar klappen geven. Door te vechten voor haar familie is ze in Leonida Penitentiary beland. Door puur toeval is ze daar nu weg. Lucia heeft haar les geleerd: vanaf nu speelt ze het slim."

De trailer bevestigt dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben. Verdere tekst op de website onthuld dat Lucia uit Liberty City komt, en het leven achterna zit waar haar moeder ooit op hoopte.

Meer personages

Middels de website heeft Rockstar nog meer van de personages die te zien zijn in GTA 6 onthuld. Zo zijn er Cal Hampton - een vriend van Jason - en een legendarische gangster genaamd Boobie Ike die verschillende bedrijven zoals een nachtclub en platenlabel heeft. Dre'quan Priest is een aspirerende muzikant, Bae-Luxe en Roxy maken samen Real Dimez - een rap-duo met een groot bereik op social media - Raul Bautista is een geharde overvaller en dan is er Brian Heder - een klassiekere drugsbaas die anderen het vuile werk voor hem laat doen.

Acteurs van de hoofdpersonages

Fans vermoeden dat Lucia wordt gespeeld door Manni L. Perez, een actrice uit New York die zowel qua uiterlijk als qua stem veel op het personage lijkt. Perez heeft rollen gehad in tv-series als The Blacklist en Law & Order, en heeft ook een stem ingesproken van een onbelangrijk personage in Grand Theft Auto 5.

Nadat de trailer van GTA 6 uitkwam waren veel fans ervan overtuigd dat Jason, het mannelijke personage waar je mee kunt spelen, ingesproken werd door de welbekende acteur Troy Baker (The Last of Us, Death Stranding). Hij heeft daarentegen zelf aangegeven dat dit niet het geval is. 

Kanaal LegacyKillaHD claimt dat Jason gespeeld wordt door Dylan Rourke, die eerder in Modern Family en Grey's Anatomy speelde.

'Enkelband Lucia beperkt spelers in de map'

In de eerste trailer van de game onthult Rockstar dat Lucia in de gevangenis zit vanwege 'pech'. Daarnaast valt op dat ze in de key art van de game een enkelband draagt, waar spelers nu over speculeren dat spelers aan het begin van de game in de map worden beperkt. In oudere games werden delen van de wereld ook tijdelijk beperkt, zoals bij het personage Trevor aan het begin van GTA 5.

'Verouderingssysteem GTA 6: je personage wordt ouder naarmate je de game langer speelt'

Naarmate je de game GTA 6 langer speelt, zou je personage ouder worden, zo beweert @RockstarGTAVI op X. Het zou de eerste keer zijn dat Rockstar Games een verouderingssysteem in hun game-reeks verwerkt. Dit moet zorgen voor een realistischere speelervaring, aldus de X-gebruiker.

Trailers GTA 6

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-traileranalyse
De onthullingstrailer van Grand Theft Auto 6 is gearriveerd, en Gamer.nl neemt de meest opvallende shots uit de trailer met je door in deze analyse. Klik hier om het artikel te checken!

Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn. Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Een complete generatie is overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn. Meer over alle verschillen kun je lezen in dit artikel.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Leonida, Rockstars versie van Florida. De game haalt duidelijk inspiratie uit absurde gebeurtenissen in de staat, afgaande op een handvol personages uit de serie. Denk aan de Florida Joker, een 'Karen' met twee hamers en naakte mannen die vluchten voor de politie. Lees hier alle verwijzingen naar echte gebeurtenissen in de GTA 6-trailer.

GTA 6 Trailer 1 breekt records

De eerste trailer van GTA 6 is binnen korte tijd al ruim 100 miljoen keer bekeken. Daarmee is het - uitgezonderd van muziekvideo's - de best bekeken YouTube-video binnen 24 uur. De GTA 5-trailer deed er twaalf jaar over om 100 miljoen views te behalen.

Dit vindt de redactie van de GTA 6-trailer

We hebben gevraagd aan de redacteuren van Gamer.nl wat zij van de trailer vonden.

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

Na het uitstel van de game klom Michel in de pen om te schrijven over de invloed van GTA 6 op de game-industrie. Daarover lees je hier.

"Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst."

Platform GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net zoals bij GTA 5 krijgt de pc nog geen versie. Het vermoeden is dat deze later verschijnt.

GTA 6 draait mogelijk op 30 fps op PS5 Pro

Ondanks de krachtige console-generatie gaat GTA 6 niet met 60 frames per seconde draaien, zo stellen de tech-experts van Digital Foundry. Zelfs op de mogelijke PlayStation 5 Pro zou een hogere framerate niet mogelijk zijn omdat de cpu hetzelfde is als bij de PS5, die de game sowieso met 30 fps draait.

Hoewel dat niet bevestigd is, kan het wel goed zo zijn. Volgens voormalige Rockstar Games-animator Mike York gaat de uiteindelijke versie van Grand Theft Auto 6 er op release echt zo uitzien als de eerste trailer.

Eind januari 2025 meldde York (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden.

Trailer 2 is gecaptured op de PlayStation 5, zo bevestigt Rockstar Games.

Rage 9-engine

Insider Chris Klippel meldt dat GTA 6 op een vernieuwde versie van de Rage-engine draait. Volgens de insider die we onder andere kennen van Rockstar Magazine is die engine zijn tijd ver vooruit. "De nieuwe versie van de Rockstar Games graphics engine (Rage9) die gebruikt wordt in GTA 6 is waarschijnlijk geweldig. Ik heb positieve informatie gekregen en we zullen niet teleurgesteld worden. Het gaat om een engine die zijn tijd ver vooruit is."

Gameplay GTA 6

De trailers toont een aantal aspecten van de gameplay van GTA 6. Naast autorijden en schieten hinten de beelden naar meer nieuwe gameplay-elementen.

Arenavechten

We zien in de trailer een shot van Lucia in een soort kooigevecht, wat erop kan wijzen dat de game ook dergelijke gevechten bevat als aanvulling van de wereld.

Hovercrafts

Het valt op dat er een grote hoeveelheid watervoertuigen aanwezig is in GTA 6. Zo zijn er jetski's, jachten en containerschepen. Ook bevindt er zicht een hovercraft in de trailer, waarop vermoedelijk Lucia door de moerassen racet.

Naast watervoertuigen zien we ook vliegtuigen en helikopters. Vermoedelijk kunnen spelers dus weer vliegen in de game.

Sociale media

Sociale media lijken een groot onderdeel van de game te zijn. Zo zien we een hoop livebeelden vanuit het eerste persoonsaanzicht en van npc's die elkaar filmen. Vermoed wordt daarom dat spelers een sociaal media-account moeten runnen, of op z'n minst als onderdeel van missies sociale mediacontent moeten maken.

Base jumping

In het openingsshot van de trailer is een gigantische radiotoren te zien, die erg doet denken aan de torens uit GTA 4 en GTA 5. In die games zijn dat uitgelezen mogelijkheden om van grote hoogte te base jumpen.

Meer vermoedelijke gameplayaspecten van GTA 6

De persoon die het nummer van Tom Petty and the Heartbreakers in de trailer correct heeft voorspeld, kwam met een paar andere mogelijke details over de game, al zijn deze natuurlijk niet bevestigd.

Volgens de ingewijde zouden we bijvoorbeeld kunnen dual-wielden - een apart wapen in elke hand - is de game bloediger en zouden ledematen van lichamen af kunnen komen. Verder zou het stelen van auto's moeilijker worden, is er de mogelijkheid om drie-tegen-drie-potjes basketbal te doen en zou de kleur van de lucht wisselen tussen oranje, roze en paars.

GTA Online in GTA 6

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht. Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Zowel Grand Theft Auto 4 als het vijfde deel in de reeks kregen na verloop van tijd een online modus. Hoewel een dergelijke toevoeging aan GTA 6 nog niet bevestigd is, is het wel aannemelijk dat een online modus voor Grand Theft Auto 6 uiteindelijk verschijnt.

Of de toevoeging van een online-modus aan GTA 6 invloed heeft op het bestaan van GTA Online, de modus die geïntroduceerd werd als onderdeel van Grand Theft Auto 5, is niet bekend. Op de vraag of Rockstar de modus van GTA 5 zou sluiten wanneer de online variant van het zesde deel uitkomt, antwoordde Take-Two ceo Strauss Zelnick als volgt (via IGN):

"Ik ga theoretisch spreken, want ik ga het niet hebben over een specifiek project als daar nog geen aankondiging van is gedaan, maar over het algemeen onderhouden we onze projecten wanneer de consumenten nog steeds met die titels bezig zijn."

GTA Online in Grand Theft Auto 6 wordt mogelijk een metaverse als Fortnite en Roblox

Het online handelsmagazine Digiday heeft schijnbaar met een aantal insiders uit de industrie gesproken. Daaruit blijkt dat Rockstar van GTA Online mogelijk een metaverse-achtige ervaring wil maken, vergelijkbaar met Fortnite en Roblox. Inhoudelijk zou dit betekenen dat creators zelf ervaringen kunnen neerzetten in de wereld en met de assets van GTA 6. Diezelfde creators zouden mogelijk ook geld kunnen verdienen aan deze ervaringen. Rockstar is hier volgens Digiday al over in gesprek gegaan met grote content creators.

Een andere hint naar de plannen van de ontwikkelaar is dat Rockstar in 2023 de teams achter populaire GTA 5- en Red Dead Redemption 2-mods bemachtigde, die aan roleplaying-gerelateerde mods voor die games werkten. Online roleplaying in GTA Online is in de laatste jaren ontzettend populair geworden, en mogelijk wil Rockstar meer investeren in de immersie die het team bij CFX.RE eerder neer heeft gezet voor hun nieuwe metaverse.

Ketting uit Grand Theft Auto 6-trailer verschijnt plotseling in GTA Online

De meest recente grote GTA Online-update, genaamd Bottom Dollar Bounties, heeft als cosmetische item een halsketting toegevoegd. Zoals op Reddit wordt opgemerkt, lijkt deze ketting een directe kopie van een ketting die een personage in de trailer van Grand Theft Auto 6 draagt. In die trailer is een vrouw in bikini op een dak van een wolkenkrabber te zien. Zij draagt dezelfde ketting. Sommigen speculeren dat de prijs van het item een verwijzing is naar de releasedatum van GTA 6, waar anderen het eerder zien als een leuke verwijzing of het hergebruiken van bestaande assets.

View post on TikTok

Dit artikel wordt bijgewerkt wanneer er meer informatie beschikbaar is.

Hoeveel GTA's heb ik nog in me?

De wacht op GTA 6 duurt al geruime tijd, waar vroeger vervolgdelen van vele grote franchises vrij snel achter elkaar uitkwamen. Michel schreef hierover, en hoeveel GTA-games hij nog verwacht te spelen als de huidige ontwikkelingstijden van de industrie zo lang blijven.

GTA en Red Dead: de belangrijkste Rockstar-onthullingstrailers tot nu toe

Met de onthullingstrailer van GTA 6 officieel uit wordt het tijd om eens terug te blikken op eerdere trailers van zowel GTA als Red Dead, en de strategie die Rockstar daarbij hanteerde. Vooral sinds de opkomst van YouTube en social media lijkt Rockstar de voorkeur te geven aan het zelf aankondigen van releases, met minimale betrokkenheid bij andere evenementen. Meer daarover lees je hier.

Rockstar heeft ondersteunende GTA-studio gekocht

Rockstar Games en Take-Two hebben aangekondigd dat de GTA 6-ontwikkelaar Video Games Deluxe heeft gekocht. Deze ondersteunende studio werkte eerder al aan updates voor Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition en ports van zowel L.A. Noire als L.A. Noire: The Case Files.

De studio gaat nu door het leven als Rockstar Australia, maar waar het bedrijf aan werkt is niet bekend. Het is mogelijk dat er meegeholpen wordt aan de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6, maar er kan net zo goed gewerkt worden aan een mogelijke port van GTA 4.

Screenshots GTA 6

De eerste screenshots en key art gingen gepaard met de trailer van GTA 6. Bekijk er hieronder een aantal:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!