Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie
Gamer.nl
Nieuws

Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie

Wanneer je als fabrikant een controller uitbrengt die het opneemt tegen controllers als een Xbox Elite Series 2, dan moet je van goeden huize komen. En hoewel de Nacon Revolution X aardige functies biedt, kan hij zich niet meten met z’n grootste concurrent.

De Nacon Revolution X laat geen positieve eerste indruk achter. Dat valt volledig te wijten aan het goedkoop ogende én voelende plastic omhulsel. De controller ligt bovendien niet lekker in de hand, omdat het design een onnatuurlijke houding vereist van de speler. De schouderknoppen zijn slecht bereikbaar zonder je complete handpalm te verplaatsen of je wijsvinger krampachtig naar boven te bewegen.

Ondertussen komt de duim van de speler niet in de buurt van de Y-knop, waardoor verplaatsing wederom vereist wordt. Ook de menuknoppen naast de (overigens lelijk vormgegeven) Xbox-knop in het midden, zijn slecht bereikbaar.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vierpuntdruktoets. Die moet namelijk behoorlijk diep ingedrukt worden. En daardoor zit de speler al snel met zijn of haar duim tegen de rand van het plastic aan. Dergelijke dingen mag je niet tegenkomen op een controller met een adviesprijs van 109,99 euro. De reguliere controller van de Xbox (One- of Series-modellen) voelt veel waardevoller aan, ligt beter in de hand, heeft goed bereikbare knoppen en een veel fijnere d-pad.

©GMRimport

Pro-functies

Wat de reguliere Xbox-controllers niet hebben, zijn knoppen aan de achterkant. De Xbox Elite Series 2 heeft ruimte voor optionele peddeltjes waar je functies aan toewijst, maar de Nacon Revolution X heeft daar standaard vier knoppen zitten. De bovenste twee knoppen zijn bereikbaar met je middelvingers, terwijl de onderste twee knoppen ingedrukt worden met de ringvingers. Die knoppen bevinden zich in de handgrepen en vergen best wat vingerkracht voor het indrukken. Omdat de controller al moeizaam vasthoudt, voelt dat niet fijn tijdens het spelen.

Dat is best zonde, want het idee achter de Nacon Revolution X is prima. Het accessoire maakt voor (professionele) gamers wellicht een verschil ten opzichte van reguliere controllers. Zo kun je de afstand die de analoge knuppels bewegen inkorten dankzij het toevoegen van een verdikte rand om de steel van de pook. Ook is het mogelijk om de knuppels te verwisselen en gewichten toe te voegen.

Eén van de fijnste aspecten van de Elite Series 2 is het gewicht. De Revolution X komt daar echter niet bij in de buurt, al geeft Nacon je wel de optie tussen 10, 14 en 16 gram. Het verschil tussen de gewichten is echter amper merkbaar, waardoor ook dat aspect dus in waarde inlevert. Bovendien weegt een reguliere controller ongeveer evenveel.

©GMRimport

Gratis software

De Nacom Revolution X is te gebruiken met alle Xbox-consoles en Windows-computers. Koppel je hem aan een pc en heb je de juiste software geïnstalleerd (beschikbaar in de Microsoft Store), dan pas je binnen no-time allerlei zaken aan. Zo zijn de functies van de analoge knuppels en alle knoppen aanpasbaar. Je kunt bijvoorbeeld de actieknoppen omwisselen en elke andere knop toewijzen aan de knoppen achterop.

Ben je bijvoorbeeld Nintendo-consoles gewend? Dan wissel je met gemak de Y- en X-knoppen en de B- en A-knoppen om. De responscurve van de analoge knuppels zijn overigens ook via de software aan te passen. Je past daarmee de gevoeligheid aan, waardoor je die stick niet altijd helemaal hoeft weg te duwen of naar je toe hoeft te trekken.

Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. 

-

En ondanks het feit dat de triggers geen hardwarebediening bevatten om het indrukken in te korten - en daarmee de tijd minimaliseert voor het activeren van de gekoppelde functie – is dat softwarematig wel mogelijk middels verschillende instellingen en profielen. Dat instellen is ook zo gebeurd, gelukkig, aangezien de software zeer overzichtelijk is.

Aangezien de Nacon Revolution X tevens een koptelefoonaansluiting aanbiedt, is het mogelijk een geluidsprofiel uit te kiezen. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende genres of de instellingen voor een partychat. De instellingen verschillen best van elkaar en bevallen niet altijd meteen, dus daarom is het fijn dat de equalizer handmatig bij te stellen is. Zo bepaal je dus zelf wat een optimale geluidsweergave is voor de game die je op dat moment speelt. Overige functies, zoals trillingen en de verlichting, zijn ook aanpasbaar via de software.

Wanneer je eenmaal iets aangepast hebt, dan wissel je met een druk op de profielknop achterop van instellingen. Die knop is goed voelbaar, waardoor het niet nodig is de controller om te draaien wanneer je een andere game speelt.

©GMRimport

Nacon Revolution X is te duur

De Nacon Revolution X wordt geleverd met een stevig hoesje, dat ruimte biedt voor de controller, de benodigde kabel, de verschillende onderdelen en een schoonmaakdoekje. Voor bijna 110 euro haal je dus een compleet pakket in huis, dat zich op het eerste gezicht moet kunnen meten met die Xbox Elite Series 2-controller.

Maar niets is minder waar. Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. Daarnaast ligt de Revolution X gewoonweg niet lekker in de hand en zijn de knoppen moeilijk bereikbaar. En dat terwijl de software zeer fijn, overzichtelijk en uitgebreid is en het idee achter het inkorten van de weg die een analoge knuppel aflegt ontzettend fijn is. Maar onder aan de streep tilt het product an sich het gamen niet naar een hoger niveau.

Conclusie

De Nacon Revolution X is een controller die je het beste in de schappen kunt laten liggen. Hij voelt goedkoop, oogt goedkoop en vergt een krampachtige houding. Alle toffe softwaremogelijkheden en pro-functies ten spijt: dit is niet het soort controller waar je bijna 110 euro voor wil betalen.

Plus- en minpunten
  • Toegankelijke software, uitgebreide instelmogelijkheden, compleet pakket
  • Krampachtig vasthouden, goedkoop omhulsel en design, veel te duur, niet draadloos

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Prince of Persia: The Lost Crown meer dan twee miljoen keer gespeeld
Gamer.nl
Nieuws

Prince of Persia: The Lost Crown meer dan twee miljoen keer gespeeld

'De prins is nog maar net begonnen'

Prince of Persia: The Lost Crown is door meer dan twee miljoen mensen gespeeld. Ubisoft hint naar dat fans meer Prince of Persia kunnen verwachten.

Dat werd via social media gecommuniceerd. "Ruim meer dan twee miljoen spelers nu. Jullie hebben de legende nieuw leven ingeblazen. De prins is terug, en geloof ons: hij is nog maar net begonnen."

Wat er precies met dat laatste wordt bedoeld is niet per se duidelijk gemaakt, maar The Rogue Prince of Persia bevindt zich nog in early access, en er wordt ook altijd nog gewerkt aan een remake van The Sands of Time.

The Lost Crown kwam begin vorig jaar uit - het was het eerste nieuwe deel in de langlopende reeks sinds het in 2010 verschenen The Forgotten Sands. Het betreft een metroidvania in een 2D-setting gebaseerd op de klassieke franchise. Spelers gaan in de game op zoek naar de ontvoerde prins Hassan. Het spel wordt qua gameplay vaak vergeleken met genregenoten als Hollow Knight en de Ori-games.

Bastiaan Vroegop gaf de game een 7,5: "The Lost Crown is een prima metroidvania. Soms piekt de moeilijkheidsgraad onverwachts, wat door het lineaire karakter toch tot wat frustratie kan leiden, maar meestal zorgen de ijzersterke gevechten en het snelle platformwerk ervoor dat dit een hartstikke leuke game is."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!