Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie
PU.nl
Nieuws

Nacon Revolution X-controller kan zich niet meten met de concurrentie

Wanneer je als fabrikant een controller uitbrengt die het opneemt tegen controllers als een Xbox Elite Series 2, dan moet je van goeden huize komen. En hoewel de Nacon Revolution X aardige functies biedt, kan hij zich niet meten met z’n grootste concurrent.

De Nacon Revolution X laat geen positieve eerste indruk achter. Dat valt volledig te wijten aan het goedkoop ogende én voelende plastic omhulsel. De controller ligt bovendien niet lekker in de hand, omdat het design een onnatuurlijke houding vereist van de speler. De schouderknoppen zijn slecht bereikbaar zonder je complete handpalm te verplaatsen of je wijsvinger krampachtig naar boven te bewegen.

Ondertussen komt de duim van de speler niet in de buurt van de Y-knop, waardoor verplaatsing wederom vereist wordt. Ook de menuknoppen naast de (overigens lelijk vormgegeven) Xbox-knop in het midden, zijn slecht bereikbaar.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vierpuntdruktoets. Die moet namelijk behoorlijk diep ingedrukt worden. En daardoor zit de speler al snel met zijn of haar duim tegen de rand van het plastic aan. Dergelijke dingen mag je niet tegenkomen op een controller met een adviesprijs van 109,99 euro. De reguliere controller van de Xbox (One- of Series-modellen) voelt veel waardevoller aan, ligt beter in de hand, heeft goed bereikbare knoppen en een veel fijnere d-pad.

©GMRimport

Pro-functies

Wat de reguliere Xbox-controllers niet hebben, zijn knoppen aan de achterkant. De Xbox Elite Series 2 heeft ruimte voor optionele peddeltjes waar je functies aan toewijst, maar de Nacon Revolution X heeft daar standaard vier knoppen zitten. De bovenste twee knoppen zijn bereikbaar met je middelvingers, terwijl de onderste twee knoppen ingedrukt worden met de ringvingers. Die knoppen bevinden zich in de handgrepen en vergen best wat vingerkracht voor het indrukken. Omdat de controller al moeizaam vasthoudt, voelt dat niet fijn tijdens het spelen.

Dat is best zonde, want het idee achter de Nacon Revolution X is prima. Het accessoire maakt voor (professionele) gamers wellicht een verschil ten opzichte van reguliere controllers. Zo kun je de afstand die de analoge knuppels bewegen inkorten dankzij het toevoegen van een verdikte rand om de steel van de pook. Ook is het mogelijk om de knuppels te verwisselen en gewichten toe te voegen.

Eén van de fijnste aspecten van de Elite Series 2 is het gewicht. De Revolution X komt daar echter niet bij in de buurt, al geeft Nacon je wel de optie tussen 10, 14 en 16 gram. Het verschil tussen de gewichten is echter amper merkbaar, waardoor ook dat aspect dus in waarde inlevert. Bovendien weegt een reguliere controller ongeveer evenveel.

©GMRimport

Gratis software

De Nacom Revolution X is te gebruiken met alle Xbox-consoles en Windows-computers. Koppel je hem aan een pc en heb je de juiste software geïnstalleerd (beschikbaar in de Microsoft Store), dan pas je binnen no-time allerlei zaken aan. Zo zijn de functies van de analoge knuppels en alle knoppen aanpasbaar. Je kunt bijvoorbeeld de actieknoppen omwisselen en elke andere knop toewijzen aan de knoppen achterop.

Ben je bijvoorbeeld Nintendo-consoles gewend? Dan wissel je met gemak de Y- en X-knoppen en de B- en A-knoppen om. De responscurve van de analoge knuppels zijn overigens ook via de software aan te passen. Je past daarmee de gevoeligheid aan, waardoor je die stick niet altijd helemaal hoeft weg te duwen of naar je toe hoeft te trekken.

Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. 

-

En ondanks het feit dat de triggers geen hardwarebediening bevatten om het indrukken in te korten - en daarmee de tijd minimaliseert voor het activeren van de gekoppelde functie – is dat softwarematig wel mogelijk middels verschillende instellingen en profielen. Dat instellen is ook zo gebeurd, gelukkig, aangezien de software zeer overzichtelijk is.

Aangezien de Nacon Revolution X tevens een koptelefoonaansluiting aanbiedt, is het mogelijk een geluidsprofiel uit te kiezen. Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende genres of de instellingen voor een partychat. De instellingen verschillen best van elkaar en bevallen niet altijd meteen, dus daarom is het fijn dat de equalizer handmatig bij te stellen is. Zo bepaal je dus zelf wat een optimale geluidsweergave is voor de game die je op dat moment speelt. Overige functies, zoals trillingen en de verlichting, zijn ook aanpasbaar via de software.

Wanneer je eenmaal iets aangepast hebt, dan wissel je met een druk op de profielknop achterop van instellingen. Die knop is goed voelbaar, waardoor het niet nodig is de controller om te draaien wanneer je een andere game speelt.

©GMRimport

Nacon Revolution X is te duur

De Nacon Revolution X wordt geleverd met een stevig hoesje, dat ruimte biedt voor de controller, de benodigde kabel, de verschillende onderdelen en een schoonmaakdoekje. Voor bijna 110 euro haal je dus een compleet pakket in huis, dat zich op het eerste gezicht moet kunnen meten met die Xbox Elite Series 2-controller.

Maar niets is minder waar. Tijdens het spelen weet de controller die eerste indruk niet van zich af te schudden, omdat goedkoop materiaal nou eenmaal zo aanvoelt: goedkoop. Daarnaast ligt de Revolution X gewoonweg niet lekker in de hand en zijn de knoppen moeilijk bereikbaar. En dat terwijl de software zeer fijn, overzichtelijk en uitgebreid is en het idee achter het inkorten van de weg die een analoge knuppel aflegt ontzettend fijn is. Maar onder aan de streep tilt het product an sich het gamen niet naar een hoger niveau.

Conclusie

De Nacon Revolution X is een controller die je het beste in de schappen kunt laten liggen. Hij voelt goedkoop, oogt goedkoop en vergt een krampachtige houding. Alle toffe softwaremogelijkheden en pro-functies ten spijt: dit is niet het soort controller waar je bijna 110 euro voor wil betalen.

Plus- en minpunten
  • Toegankelijke software, uitgebreide instelmogelijkheden, compleet pakket
  • Krampachtig vasthouden, goedkoop omhulsel en design, veel te duur, niet draadloos

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!