Nvidia trekt omstreden RTX 4080 met 12 GB terug
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia trekt omstreden RTX 4080 met 12 GB terug

Nvidia heeft aangekondigd diens eigen RTX 4080 (12 GB) te "ontlanceren"; de gpu was ook volgens de fabrikant zelf " verwarrend".

Dat maakte Nvidia zelf bekend in een opvallend dungelaagde blogpost. In het bericht geeft de videokaartgigant aan dat de lichtere variant van de RTX 4080 een "fantastische kaart" wordt, maar dat de naam toch onjuist is gebleken. Ook Nvidia erkent inmiddels dat het bestaan van twee toch aardig verschillende RTX 4080-gpu's verwarring op kan wekken.

Nvidia noemt expliciet niet de ophef die rondom de RTX 4080 met 12 GB onstond sinds de initiële onthulling. "Verwarring" over verschillende hoeveelheden videogeheugen komt immers wel vaker voor; ditmaal betrof de RTX 4080 (12 GB) ook daadwerkelijk een geheel andere chipset dan de 'echte' RTX 4080 (16 GB). Veel pc-gamers waren vocaal over hoe de 'lichtere RTX 4080' daarom eigenlijk een RTX 4070 zou moeten zijn geweest. 

Desalniettemin geeft Nvidia niet aan wat er nu precies staat te gebeuren met de RTX 4080 (12 GB), enkel dat de kaart "ontlanceert" wordt. Oorspronkelijk stond de kaart te verschijnen medio november, ongeveer gelijktijdig met de RTX 4080 (16 GB). Inmiddels lijkt dus alleen de zwaardere gpu volgende maand af te trappen. Wel verscherpt Nvidia het vooruitzicht op de RTX 4080 met 16 GB: die staat inmiddels op 16 november aanstaande wereldwijd te verschijnen. 

Mogelijk duikt de RTX 4080 (12 GB) pas enige tijd na de aftrap van de RTX 4080 (16 GB) op, waarschijnlijk voorafgegaan door Nvidia's herintroductie als een RTX 4070, dan wel een andere non-RTX 4080-noemer. De lancering van de eerste Ada Lovelace-kaart ging overigens wel ongestoord door: de RTX 4090 verscheen precies zoals gepland, op 12 oktober jongstleden. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!