Onder de radar: Parels om in de gaten te houden in 2020
PU.nl
Nieuws

Onder de radar: Parels om in de gaten te houden in 2020

Zoals elk jaar verschijnen er ook in 2020 de nodige blockbustertitels die de conversatie domineren. Het is voor kleinere titels soms lastig om op te vallen, dus hebben we weer een aantal parels uitgezocht om in de gaten te houden.

Maneater (PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc) – 22 mei

Eens in de zoveel tijd komt er een game voorbij die geknipt is voor het streamen, zoals Goat Simulator of Untitled Goose Game. De volgende lijkt Maneater te zijn, een actie-rpg waarin spelers als haai zoveel mogelijk chaos zaaien door mensen te terroriseren in een open wereld. Achter deze lol – je kunt mensen vanuit een sprong boven water letterlijk van een boot plukken – schuilt een doordacht systeem. Terwijl de haai namelijk fysiek groeit door verschillende beesten te bevechten en eten, leert de game spelers het een en ander over het leven onderwater. Uit onze eerste speelsessie blijkt wel dat de game wat repetitief kan worden, maar toch is de premisse boeiend genoeg om Maneater goed in de gaten te houden.

©GMRimport

Trackmania (pc) – 1 juli

Ubisoft heeft vooralsnog weinig gedaan om de nieuwe Trackmania onder de aandacht te brengen, maar op 1 juli moet deze racer toch echt verschijnen. Het lijkt erop dat de game simpelweg ‘Trackmania’ heet, al is het volgens de uitgever ook een remake van Trackmania Nations uit 2006. Uit de eerste informatie blijkt dat het nieuwe deel hoog inzet op e-sports, want er moeten regelmatig in-game competities plaatsvinden en de seizoensgebonden campagne krijgt verschillende updates. Ook zijn er nieuwe opties om banen te bouwen, waardoor je in theorie oneindig kunt racen.

©GMRimport

Tell Me Why (Xbox One en pc) - 2020

Dontnod, bekend van Life is Strange, komt deze zomer met een nieuwe titel: Tell Me Why. In deze verhalende game volgen spelers de tweeling Tyler en Alison, die na een lange tijd gescheiden te zijn geweest elkaar weer ontmoeten in een Delos Crossing in Alaska. Omdat de twee telepathisch met elkaar in verbinding staan, beleven spelers verschillende perspectieven op hun nogal problematische jeugd, terwijl ze ook te maken krijgen met een mysterie in het dorp waar ze verblijven.

Zoals je van Dontnod kan verwachten, snijdt Tell Me Why vermoedelijk serieuzere thema’s aan, zoals hoe herinneringen van dezelfde momenten per individu kunnen verschillen. Ook neemt de game een sprong in het diepe door als eerste een transgender hoofdpersoon – Tyler – in een game te stoppen. Hopelijk op een empathische manier, maar met de ervaring van deze ontwikkelaar en hulp van externe instanties lijkt dat wel goed te komen.

©GMRimport

Cyber Shadow (PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc) - 2020

Na zes jaar te hebben gewerkt aan Shovel Knight en de beloofde uitbreidingen, is Yacht Club Games klaar om zelf andere games uit te geven. Dit jaar geven ze namelijk Cyber Shadow van ontwikkelaar Aarne Hunziker uit, wederom een tweedimensionale platformer met een retro-uiterlijk. Spelers hakken en springen zich een weg naar hun clangenoten, die protagonist Shadow constant voorzien van nieuwe vaardigheden. Deze lijken niet alleen Shovel Knight als inspiratiebron te nemen, maar bijvoorbeeld ook metroidvania-platformer The Messenger. Met een fantastische chiptune soundtrack en een flink aantal beloofde eindbaasgevechten is Cyber Shadow een van dé platformers om naar uit te kijken.

©GMRimport

The Falconeer (Xbox One en pc) - 2020

De Nederlandse game The Falconeer krijgt wereldwijd steeds meer tractie. Niet alleen vanwege het mooie uiterlijk, maar ook dankzij het concept. In deze actie-rpg ben je namelijk piloot van je eigen vogel, die nagenoeg fungeert als een gevechtsvliegtuig. Het beest verzorgen, upgrades kopen en de vloeiende besturing onder de knie krijgen zijn dan ook de belangrijkste gameplayelementen. Gedurende de campagne knallen spelers zich een weg door missies en zijn er verschillende facties om een bondgenootschap mee te sluiten. The Falconeer kan zomaar de volgende indiehit worden.

©GMRimport

Sports Story (Switch) - 2020

We zijn fan van de sport-rpg Golf Story, en daarom houden we het vervolg nauwlettend in de gaten. Sports Story neemt namelijk hetzelfde concept, maar breidt deze flink uit met allerlei sporten: voetbal, honkbal en volleybal. Op een speciale academie krijgen spelers les in deze verschillende sporten, waar ze ook relaties opbouwen met andere studenten, minigames spelen en zelfs kerkers verkennen en spioneren. De creatieve manier waarop ontwikkelaar Sidebar Games een draai geeft aan traditionele sporten, de uitgebreide rpg-elementen en het ogenschijnlijk weer komische schrijfwerk maken Sports Story een indiegame om naar uit te kijken.

©GMRimport

Skatebird (Switch en pc) – Eind 2020

Nu de grote skateboardfranchises van weleer zo goed als verdwenen zijn, is het aan onafhankelijke ontwikkelaars om het genre in leven te houden. Skatebird is een van de titels die we hoog hebben zitten, gewoon omdat het concept van de game zo geinig en uniek is. Als een vogel skate je namelijk in een minimalistisch skatepark vol bureauaccessoires en andere kleine, dagelijkse objecten. Desondanks voelt trucs maken en hoog door de lucht flapperen als iets wat je oneindig kunt doen.

©GMRimport

Disc Room (pc) - 2020

Een droomteam van onafhankelijke ontwikkelaars werkt momenteel aan Disc Room: Jan Willem Nijman (Vlambeer, Minit), Kitty Kalis (Horizon Zero Dawn, Minit), Terri Vellmann (High Hell) en muzikant Doseone (Enter the Gungeon). De actiepuzzelaar draait om een dappere wetenschapper die gevaarlijke discussen bij de planeet Jupiter onderzoekt. Elke kamer van de game bevat een puzzel, die spelers al cirkelzagen ontwijkend moeten oplossen. Hoewel we verder nog weinig over de game weten, klinkt deze insteek als een garantie voor stressvolle fun.

©GMRimport

Eastward (Switch en pc) – ‘Binnenkort’

Eastward is een game om verliefd op te worden. De Chinese studio Pixpil heeft een werkelijk uniek uiterlijk gecreëerd, dat een balans vindt tussen pixelart en prachtig getekende, dynamische en gelaagde omgevingen. Het verhaal van de game draait om een roadtrip door een continent waarin de mensheid langzaam uitsterft, de maatschappij in verval raakt en hoofdpersoon Sam een meisje met mysterieuze afkomst ontmoet. De gameplay doet enigszins denken aan titels als Bastion, met schiet- en mêlee-actie, maar bevat tegelijkertijd ook omgevingspuzzels. Wat deze reis in oostelijke richting ons precies gaat brengen weten we niet, maar we zijn er helemaal klaar voor.

©GMRimport

Mineko’s Night Market ( PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc) – Releasedatum onbekend

Een eiland vol katten, wat wil je nog meer? In Mineko’s Night Market wordt deze droom werkelijkheid, wanneer een meisje verhuist naar een Japans eiland waarin inwoners de zonnekat Abe aanbidden. Sterker nog: de kat wordt de laatste tijd steeds vaker op het eiland gezien. Wat hierachter zit leren spelers terwijl ze overdag spullen verzamelen door te vissen en land te verbouwen, om deze vervolgens ’s avonds te verkopen op de markt.

©GMRimport

Haven (Xbox One, Switch en pc) – 2020

The Game Bakers komt na boss rush-game Furi met iets totaal anders: Haven. Deze avontuurlijke ruimte-rpg volgt de geliefden Yu en Kay, die met hun ruimteschip vastzitten op een onbewoonde planeet. Naast hun intieme relatie en dialoogkeuzes draait de game daarom om grondstoffen verzamelen, mysterieuze beesten bevechten en wanneer nodig een slaapplek vinden. Yu en Kay kunnen met hoge snelheid boven het landschap zweven en met de prachtige technologische muziek op de achtergrond lijkt de game iets weg te hebben van Journey. Tot slot is Haven volledig speelbaar in co-op, een eigenschap die maar weinig rpg’s bezitten.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!