Optimaliseer in-game geluid met de nieuwe SteelSeries Sonar applicatie
PU.nl
Nieuws

Optimaliseer in-game geluid met de nieuwe SteelSeries Sonar applicatie

SteelSeries staat bekend om zijn uiterst comfortabele headsets en uitstekende randapparatuur met uitgesproken ontwerpen. Nu komt de Amerikaanse gamingspecialist met een nieuw stuk software om de gebruikservaring van haar producten nog verder te verbeteren: SteelSeries GG. In deze digitale hub kun je allerlei features en eigenschappen van jouw SteelSeries producten aanpassen.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Lees hier wat dit betekent.

SteelSeries GG integreert binnen deze hub alle bestaande software met compleet nieuwe innovaties. Zo vind je hier Engine terug, waarmee je bijvoorbeeld de kleur van de rgb-verlichting in diverse SteelSeries toetsenborden en muizen kunt aanpassen, maar biedt GG ook toegang tot het volledig nieuwe, op audio gerichte Sonar. Sonar is een zeer uitgebreide mixer die je de mogelijkheid geeft het geluid van ieder afzonderlijk computerprogramma te bewerken.

Equalizer om te winnen 

Hiervoor vind je in Sonar tal van verschillende audiotools. Voor het bewerken van je in-game geluid is er onder andere een uitgebreide equalizer aanwezig. Je kunt in de equalizer 10 verschillende filters aanzetten. Dat betekent dat je tot in het kleinste detail de frequentiebalans van je in-game geluid kunt vormgeven. Dat heeft als voordeel dat je per game de nadruk kunt leggen op wat de belangrijkste elementen zijn.

Bij snelle multiplayer shooters zoals Valorant en Apex Legends zul je er vaak voor kiezen om in het Upper Mids en Low Mids deel van de equalizer wat Gain toe te voegen. Dat betekent in de praktijk dat die delen van het frequentiespectrum harder worden ten opzichte van de rest. Bij snelle shooters zit in die delen van het frequentiespectrum vaak veel belangrijke informatie: in de Upper Mids hoor je geluiden als voetstappen en het herladen van wapens terwijl je in de Low Mids veel ruimtelijkheid en lokalisatie kunt horen. Door die frequenties te boosten kun je net wat sneller reageren op je tegenstanders, en dat kan voor grote voordelen zorgen tijdens multiplayersessies.

©GMRimport

Je kunt de gemaakte instellingen opslaan in je eigen presets zodat je bij een volgende sessie direct kunt schakelen naar jouw ideale instellingen. Heb je wat minder ervaring met instellen van equalizers, of wil je gewoon direct aan de gang, kun je ook kiezen voor een van de presets. Er zijn presets die je geluid optimaliseren voor tal van games, waaronder CS:GO, Call of Duty Warzone en League of Legends. Je laadt deze presets met een druk op de knop en kunt ze daarna uiteraard zelf ook nog een beetje aanpassen.

Slim en flexibel 

Een andere, slimme mogelijkheid om een in-game voordeel te creëren, is het zeer efficiënt werkende Smart Volume. Deze functie zorgt ervoor dat je geluid als het ware wordt platgedrukt. Zachtere geluiden worden real-time en automatisch harder gemaakt zonder dat de hardste geluiden harder worden. Dit blijkt in de praktijk voornamelijk erg goed te werken bij het lokaliseren van je vijanden: je hoort met de juiste hoeveelheid Smart Volume aan zelfs de zachtste voetstappen op je af komen nog voordat je je vijanden ziet.

Speel je graag verhalende rpg’s, dan is de 7.1 surround sound van Sonar een uitstekende toevoeging. Deze zorgt er namelijk voor dat de immersie van de gamebeleving behoorlijk wordt vergroot. Dat komt een grote, levendige en sfeervolle spelwereld als die van Red Dead Redemption 2 of The Witcher 3 absoluut ten goede. Gebruik je daarbij de equalizer voor het toevoegen van een beetje Sub Bass, dan zullen de in-game tussenfilmpjes een echt filmisch karakter krijgen.

©GMRimport

Elke gameheadset is geschikt

Het mooie aan de Sonar applicatie, is dat hij naast het bewerken van geluid, ook dient als mixer. Zo kun je tegelijk verschillende programma’s van hun eigen geluidsinstellingen voorzien. Stel je de equalizer perfect in voor je game, dan wil dat niet zeggen dat je Discord-chat met dezelfde setting ook direct lekker klinkt. In Sonar is het mogelijk om voor beide applicaties een andere equalizer curve te maken.

Ook biedt Sonar mogelijkheden voor het perfectioneren van de klank van je microfoon. Het zijn vooral de uitstekende Noise Reduction en Volume Stabilizer die met minimale instellingen zorgen voor een grote verbetering. Omdat Sonar werkt als een mixer, is er ook een ingebouwde ChatMix voor het regelen van de balans tussen in-game geluid en je chat.

Heb je geen SteelSeries gaming headset, dan kun je overigens nog steeds gebruik maken van dit uitgebreide pakket. Sonar werkt namelijk met iedere headset die geschikt is voor gebruik met een Windows-pc. Je kunt dus zelfs headsets van andere merken optimaliseren met deze nieuwe SteelSeries technologie.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!