Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel
PU.nl
Nieuws

Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel

Met de komst van Pikmin 3 Deluxe voegt Nintendo wederom een van origine Wii U-titel toe aan de alsmaar groeiende Switch-catalogus. Zoals we van gelijkaardige ports gewend zijn, wordt de subtitel ‘Deluxe’ toegevoegd en is het een compleet pakket met gestroomlijnde gameplay en alle verschenen dlc inbegrepen. Maar hoe deluxe is deze overzetting eigenlijk ten opzichte van het origineel? We vergelijken de twee versies.

Over de exacte inhoud van Pikmin 3 Deluxe is Nintendo vrij duidelijk. Het Pikmin-pretpakket voegt naast alle originele content en de extra dlc-missies ook nog een coöperatieve stand toe voor twee spelers, zodat je het verhaal met z’n tweeën kan uitspelen. Daarnaast wordt er een gloednieuw proloog- en epiloogverhaal toegevoegd met Kapitein Olimar en Louie in de hoofdrol en worden er ”algemene verbeteringen” doorgevoerd aan onder andere het richtsysteem en de moeilijkheidsgraad. Over de graphics wordt eigenlijk niets verteld, hoewel we hier ook wel enige verschillen ontdekten – al moesten we de twee versies echt naast elkaar leggen om ze op te merken.

©GMRimport

Handen aan de knoppen

Hoewel je in eerste instantie zou denken dat het overzetten van de Wii U Gamepad-georiënteerde besturing het grootste euvel zou zijn bij het porten naar de Switch, blijkt dat niet zo’n probleem te zijn. Pikmin 3 maakte weliswaar slim gebruik van de Wii U Gamepad door bijvoorbeeld de kaart erop te tonen en je de Pikmin direct te laten besturen via het touchpad, maar de serie kent zijn roots op de Nintendo GameCube. Een traditionele besturing op de Switch voelt daarom net zo natuurlijk.

Sterker nog: de aanraakgevoelige besturing op de Wii U Gamepad was voor linkshandigen zoals ondergetekende nogal een hindernis, omdat je de stylus in je rechterhand moest vasthouden. Dat is op de Nintendo Switch gelukkig verleden tijd. Pikmin selecteren en gooien doe je met respectievelijk de B- en A-knop en je verplaatst de cursor met de rechter analoge stick. We hebben dan toch liever al onze vingers aan de knoppen, dan een krampachtige linkerhand die de Wii U Gamepad moet tillen terwijl je ondertussen met je andere hand zit te priegelen op het scherm.

©GMRimport

Slimmere Pikmin

Het dirigeren van tientallen Pikmin gaat dus lekker vloeiend op de Switch, en dat is mede dankzij een van de vele subtiele algemene verbeteringen die we eerder noemden. Met de ZR-knop kun je nu eenvoudig ‘locken’ op vijanden of voorwerpen, zodat je vervolgens alleen maar op de A-knop hoeft te rammen om een peloton Pikmin op je doelwit af te vuren. Het is een typisch voorbeeld van een simpele, maar zeer effectieve toevoeging die de besturing veel strakker doet aanvoelen. Je Pikmin zullen je dankbaar zijn dat je ze niet meer per ongeluk de verdrinkingsdood instuurt omdat je cursor niet perfect geplaatst was.

Zo zijn er nog andere subtiele aanpassingen. Onze favoriet is dat Pikmin die al bezig zijn met een taak, niet meer direct stoppen met hun bezigheden wanneer je ze vluchtig terugfluit. Hoe vaak komt het niet voor dat je een kluitje Pikmin bij je wilt roepen, maar er toevallig net drie rode Pikmin met een karkas in hun pootjes passeren wanneer je je fluit gebruikt. Op de Wii U hadden ze dan direct alles laten vallen, maar op de Switch blijven ze even stilstaan en kijken ze je verwachtingsvol aan, alsof ze vragen: “bedoelde je ons ook?”. Als je niet bevestigt met een tweede fluit, halen ze hun schouders op en gaan ze vrolijk verder met het uitvoeren van hun taak. Pikmin zijn op de Switch dus slimmer geworden.

©GMRimport

Extra uitdagingen

Over de toegevoegde proloog en het epiloog met Olimar en Louie houden we het kort, want het complete oordeel volgt in de review. In de eerste paar missies race je tegen de klok terwijl je zoveel mogelijk fruit en schatten probeert te verzamelen – een opzet die bijna identiek is aan de uitstekende dlc-missies die ook in Pikmin 3 Deluxe zijn inbegrepen. Verwacht dus geen compleet nieuwe verhaallijnen met onze favoriete kapiteins in de hoofdrol, maar meer op uitdagingen gerichte missies.

Die missies kun je overigens ook met z’n tweeën doorspelen, net als het hoofdverhaal. Omdat je tijdens het verhaal van Pikmin 3 constant schakelt tussen drie hoofdpersonen, voelt de toevoeging van een coöperatieve modus alleen maar logisch aan. Beide spelers hebben volledige autonomie en kunnen gaan en staan waar ze willen dankzij splitscreen multiplayer – alleen moet je wel je Pikmin met elkaar willen delen. Op grafisch of technisch vlak kwamen we vooralsnog geen grote verrassingen tegen tijdens de single- of multiplayer, maar dat komt waarschijnlijk omdat Pikmin 3 Deluxe weinig moeite doet om mooier en sneller te zijn dan het origineel.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3.

-

De graphics vergeleken

Switch

Wii U

©GMRimport

©GMRimport

Als we het hoofdmenu vergelijken zien we eigenlijk geen verschillen tussen de Switch- en Wii U-versies. Oké, afgezien van de hele aanwezige subtitel dan. Over het algemeen blijft de Switch-versie enorm trouw aan het origineel en kunnen we dus niet spreken van een ‘remaster’ (wat ook nooit beloofd is), maar hier en daar zijn er wel enkele verschillen te vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Zo kun je aan bovenstaande screenshots zien dat de textuur van het zand onder het wateroppervlak anders is op de Switch. In het origineel lijkt het zand wat grover te zijn en zie je tekenen van kiezelsteentjes die bedolven liggen onder het zand, maar op de Switch is het zand fijner. We vinden persoonlijk de extra details in de Wii U-versie interessanter ogen, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

©GMRimport

Twee dingen vallen ons op in bovenstaande screenshots: De teksten zijn veranderd en er wordt meer getoond van de map in de Switch-versie. We merkten dat de gameteksten voor een groot deel herschreven of opnieuw vertaald zijn in de heruitgave, maar de reden hiervoor is ons onduidelijk. Over het algemeen zijn ze informatiever en maken ze beter duidelijk wat er precies van de speler verwacht wordt. Ook zijn er meer illustraties toegevoegd aan de tutorial.

©GMRimport

©GMRimport

Wanneer we even ‘uitzoomen’ zien we al wat meer verschillen. De Switch-versie kiest voor kleurrijkere omgevingen, met groenere velden en vegetatie. Helaas blijven de textures van de grond erg troebel wanneer je ze van dichtbij bekijkt.

©GMRimport

©GMRimport

Dat is bijvoorbeeld te merken in bovenstaande screenshots. De Bulborb is voorzien van scherpere textures en heeft meer detail in de ogen op de Switch, maar de grond is nog net zo onscherp als in het origineel.

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot is het zo verrukkelijk ogende fruit onaangetast gebleven tussen de twee versies. Op de Wii U leken de 3d-modellen van alle stukken fruit bijna fotorealistisch, tegenwoordig ligt de lat voor kwijlopwekkend 3d-voedsel wat hoger. Maar toegegeven: we zouden alsnog graag een hapje willen nemen van deze aardbei. Op de Switch lijkt de belichting anders en komen de kleuren beter naar voren, maar mogelijk is het in-game tijdstip waarop de foto is genomen van invloed geweest.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3. Of dat na zeven jaar genoeg is, lees je binnenkort in de review op Gamer.nl.

Pikmin 3 Deluxe komt 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games
PU.nl
Nieuws

Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games

Ze gaat games voor de studio achter de Oxenfree-spellen regisseren

Carrie Patel, de regisseur van Avowed, vertrekt bij Obsidian Entertainment en gaat aan de slag bij Netflix Games.

Dat heeft Patel aangekondigd via LinkedIn. Ze heeft bijna twaalf jaar gewerkt bij de studio die inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox. Voor haar werk aan Avowed was ze narrative designer voor The Outer Worlds en Pillars of Eternity.

Patel krijgt een regisseursrol bij Night School Studio, de studio achter de Oxenfree-games en Afterparty, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van Netflix Games. Eerder dit jaar bleek dat er meerdere ontslagen vielen bij de studio.

Obsidian werkt op dit moment aan The Outer Worlds 2. Meteen na de Xbox Games Showcase op 8 juni wordt een presentatie die volledig om deze nieuwe rpg draait uitgezonden.

Ondanks dat de regisseur van Avowed weggaat bij Obsidian, is het bedrijf nog niet klaar met de op Xbox Series X en S en pc uitgekomen rpg. Onlangs onthulde de ontwikkelaar de toekomstplannen voor de game. In de zomer kunnen we onder andere de mogelijkheid om te koken verwachten. Ook krijgen NPC's nieuwe gedragspatronen en zullen er ook nieuwe wapens en passieve en actieve abilities toegevoegd worden. Ook kunnen spelers straks custom icoontjes op de wereldkaart plaatsen. Aankomend najaar kunnen we onder andere een New Game Plus-modus verwachten, alsmede een fotomodus en een nieuw wapentype. Ook worden er nieuwe presets voor personages verwacht, nieuwe Godlike-presets en de mogelijkheid om in de spelwereld het uiterlijk van je personage te veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!