PlayStation 4 is wereldwijd 100 miljoen keer verscheept
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation 4 is wereldwijd 100 miljoen keer verscheept

Uit de gepubliceerde kwartaalcijfers van Sony kan worden opgemaakt dat de PlayStation 4 nu wereldwijd honderd miljoen keer is verscheept. De console heeft deze mijlpaal twee maanden eerder bereikt dan dat de PS2 dit deed.

Sony heeft haar financiële resultaten gepubliceerd voor het eerste fiscale kwartaal van 2019, dat liep van 1 april tot en met 30 juni. Hierin wordt bekendgemaakt dat er in de afgelopen drie maanden 3,2 miljoen PlayStation 4-consoles zijn verscheept, wat betekent dat het totale aantal wereldwijde verscheepte consoles nu de mijlpaal van honderd miljoen heeft bereikt.

Nadat de Playstation 4 in november 2013 werd gelanceerd, heeft de console er vijf jaar en zeven maanden over gedaan om honderd miljoen exemplaren te verschepen. Hiermee is de PS4 volgens analist Daniel Ahmad nu de console die dit aantal het snelst is gepasseerd. In een grafiek op Twitter laat hij zien dat de PS4 de honderd miljoen iets sneller heeft bereikt dan de PS2 (vijf jaar en negen maanden) en de Nintendo Wii (zes jaar en zes maanden).

Hoewel het aantal verscheepte exemplaren van de PlayStation 4 elk jaar dalen, zijn deze sinds de lancering constant sterk geweest. In 2017 werden er nog 19 miljoen PS4-consoles verscheept, terwijl dit er vorig jaar 17,8 miljoen waren. De volgende generatie PlayStation-console lanceert volgens verschillende geruchten in het najaar van 2020 en belooft naast het hebben van een SSD ook 8K-resolutie, 3D audio en backwards compatibility te ondersteunen.

In het kwartaalrapport onthult Sony ook dat het aantal digitale downloads nu een groter deel van alle spellen uitmaakt dan fysieke kopieën. Het aantal volledige gamesoftware-downloads bedroeg het afgelopen fiscale kwartaal 53 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!