Project xCloud werkt nog niet vlekkeloos
Gamer.nl
Nieuws

Project xCloud werkt nog niet vlekkeloos

Microsofts gamestreamingplatform Project xCloud is na zo’n zeven maanden bètafase ook beschikbaar in Nederland. Uit onze tests blijkt dat xCloud werkt, maar duidelijk nog in ontwikkeling is.

xCloud is een belangrijke pilaar binnen Microsofts huidige strategie. Xbox wordt een platform waarop spelers ongeacht de hardware die ze bezitten games kunnen spelen. Voor de liefhebber zijn er vanaf deze feestdagen de nieuwe Series X-console en wellicht nog een goedkopere variant beschikbaar, wie een game-pc bezit heeft toegang tot vrijwel alle Xbox-games, en de rest kan terecht bij xCloud. Althans, iedereen die momenteel beschikt over een stabiele internetverbinding en een Android-telefoon. Microsoft raadt aan een Xbox One-controller met bluetooth te gebruiken, maar andere controllers, zoals de Dualshock 4, werken ook.

Het concept van xCloud is identiek aan de grote concurrent Google Stadia: games spelen via de cloud op elk denkbaar apparaat. Er is echter een groot verschil: waar Stadia-gebruikers games los moeten kopen, moet xCloud een bibliotheek aan games bieden in ruil voor een maandelijks bedrag. Wie de Game Streaming-applicatie opstart wordt dan ook begroet door zo’n vijftig games, variërend van first-party games tot titels als Devil May Cry 5 en Just Cause 4. Het idee is om de inmiddels zeer indrukwekkende catalogus van Xbox Game Pass aan de dienst te koppelen, waardoor abonnees bijna meer hebben dan ze kunnen spelen.

©GMRimport

Wisselende ervaringen

De grote vraag is natuurlijk in hoeverre xCloud werkt, en het antwoord daarop is helaas niet eenvoudig. De ervaring is afhankelijk van de stabiliteit van het wifinetwerk en de afstand tot de router. Microsoft geeft zelf aan dat een 5Ghz-verbinding met 10Mbps downloadsnelheid voldoende moet zijn, maar op een netwerk dat ruim aan deze eisen voldoet hapert xCloud op een binnenshuis grote afstand van de router. Games starten langzaam op, de resolutie daalt regelmatig en geluid hapert. Ook is de al vrij forse input lag groter dan op een optimale verbinding en is er sprake van een rubber banding-effect, waarbij personages over de grond teleporteren.

Zonder muren tussen de smartphone en de router – 5Ghz heeft meer moeite met die doorkruisen dan het minder snelle 2,4 Ghz – werkt xCloud vele malen beter. De signaalmeter rechtsboven is vaker afwezig, wat een goed teken is, de resolutie daalt minder vaak en games voelen responsiever. Onder de juiste omstandigheden werkt xCloud naar behoren, hoewel de input lag zoals verwacht duidelijk merkbaar is. Snelle titels als Forza Horizon 4 en Halo 5 zijn lastiger om te spelen dan bijvoorbeeld een Telltale-game. Ook is de compressie duidelijk zichtbaar als er veel gebeurt op het scherm, met name in situaties met veel licht.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verhulde oneffenheden

Ook onder optimale omstandigheden valt de relatief lage resolutie van xCloud op. Waar Google Stadia bijvoorbeeld (upscaled) 4K en HDR ondersteunt, is xCloud momenteel nog beschikbaar in 720p. Toegeven, het kleine scherm van smartphones – we testten xCloud op een OnePlus 7 Pro – verhult een hoop van de oneffenheden, maar vergeleken met een reguliere Xbox One is het absoluut een stap terug. De kleuren en lichtsystemen van bijvoorbeeld Forza Horizon 4 komen echter nog steeds over, waardoor het totaalplaatje vrij aardig is.

Een bijkomend probleem bij games streamen op mobiel is overigens dat de interface van de meeste titels er niet op berekend is. Ondertiteling en menu’s zijn bijvoorbeeld erg klein en slecht leesbaar. Ook is het in sommige games lastig om een overzicht te krijgen, zoals waar vijanden zich bevinden of wat voor bocht eraan komt. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden wanneer xCloud gebruikt wordt als een ‘handheld Xbox’.

©GMRimport

Streamoorlog

Toch is xCloud indrukwekkend wanneer het werkt. Mogelijk heeft dat te maken met de noviteit van cloud gaming, maar een prachtig spel als Shadow of the Tomb Raider op een klein scherm spelen is simpelweg een bijzondere ervaring. Mobiele hardware en cloud gaming zijn momenteel verwikkeld zijn in een wapenwedloop: processorkracht versus streamingkwaliteit.

De waarde van xCloud zal voor iedereen verschillen. Dat is niet alleen afhankelijk van de verbindingskwaliteit, maar ook van de toepassing. Liefhebbers van veeleisende strategiegames, niet al te actievolle avonturengames en andere minder veeleisende titels kunnen prima uit de voeten met xCloud. Ook voor op reis, mits toereikend hotelwifi of onbeperkt mobiel internet, kan de dienst zeker waardevol te zijn. Als vervanging van traditionele consoles voor een breed spectrum aan games moet de dienst zich nog bewijzen, want niemand wil benadeeld worden tijdens competitieve multiplayergames.

Watch on YouTube

De toekomst moet uitwijzen hoe xCloud zich verhoudt tot concurrenten, in het speciaal Google Stadia. De dienst is immers nog in bèta. Hoe goed werkt xCloud op grotere schermen? Weet Microsoft wél een volledige 4K-resolutie te bieden? Dat zijn vragen waar we later pas antwoord op kunnen geven. Al met al is Project xCloud indrukwekkend, met een potentieel zeer aantrekkelijk game-aanbod, maar de dienst is duidelijk nog in bèta.

Meld je hier aan voor Project xCloud voor Android.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!