Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient
PU.nl
Nieuws

Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient

In de gisteren begonnen rechtszaak tussen Epic Games en Apple zijn diverse documenten de revue gepasseerd met interne informatie over het eerstgenoemde bedrijf. Zo wordt onder andere duidelijk hoeveel Epic aan Fortnite heeft verdiend.

Uit documenten die online zijn geplaatst - die overigens geen details geven over games en zakelijke beslissingen die na september 2019 zijn gemaakt - blijkt dat Fortnite in de eerste twee jaren sinds release een omzet van 9,2 miljard dollar opleverde. De totale omzet van Epic in die twee jaren - 2018 en 2019 - was 9,8 miljard dollar. De resterende 0,6 miljard dollar werd verdiend met de Unreal Engine, de Epic Games Store en andere games. 

Verder blijkt dat Epic Games in een periode van negen maanden - van 14 december 2018 tot 26 september 2019 - zo'n 11,7 miljoen dollar heeft betaald voor het weggeven van gratis games in de Epic Games Store. In die periode gaf het bedrijf 38 games gratis weg. Deze games werden 105 miljoen keer door mensen geclaimd en waren goed voor 4,9 miljoen nieuwe gebruikers. Onder andere de Batman-games en Subnautica waren erg populair.

Daarnaast zijn er ook details gegeven over games die (tijdelijk) exclusief via de Epic Games Store worden aangeboden. Zo stijgt de dagelijkse omzet die met de digitale winkel wordt gegenereerd op dagen dat er exclusieve games verschijnen. In 2019 was Borderlands 3 goed voor de hoogste piek in nieuwe gebruikers. Epic betaalde daar 115 miljoen dollar voor aan uitgever Take-Two Interactive.

De rechtszaak tussen Apple en Epic Games begon gisteren. Apple vraagt 30 procent commissie van grote ontwikkelaars om spellen op de Apple Store aan te bieden en Epic is het daar niet mee eens. Toen Epic Games een manier vond om gamers direct aan het bedrijf geld over te laten maken en daarmee de commissie aan Apple te omzeilen, verwijderde Apple Fortnite van de App Store.

Tijdens de eerste dag van de rechtszaak konden mensen die niet direct met de rechtszaak te maken hebben, meeluisteren. Zij konden door een technologische fout echter van zich laten horen in de rechtszaal. Daardoor riepen fans van Epic en diens games tijdens de rechtszaak 'free Fortnite'. Ook werd er getrollt, onder andere door muziek van Travis Scott te draaien. Na verloop van tijd vond men een manier om het geluid dat fans maakten te muten.

Verwacht wordt dat de rechtszaak tussen Epic Games en Apple drie weken in beslag neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!