Reload: Assassin’s Creed 2
PU.nl
Nieuws

Reload: Assassin’s Creed 2

De ‘Ubisoft’-game is inmiddels een genre op zich, al is er geen consensus over de exacte betekenis ervan. Voor sommigen houdt het repetitieve gameplay en microtransacties in, voor anderen absolute vrijheid en een prijzenswaardige ondersteuning na lancering. Opvallend genoeg zijn een hoop van deze elementen te herleiden naar één Ubisoft-game die deze maand tien jaar bestaat: Assassin’s Creed 2.

De eerste Assassin’s Creed was een schot in de roos. Ubisoft zette een technische mijlpaal neer en verkocht 8 miljoen stuks van de nota bene nieuwe IP. Openwereldgames waren destijds nog lang niet de standaard en Assassin’s Creed liet dan ook genoeg te wensen over voor een vervolg. Dat vervolg stal de harten van miljoenen en bracht de franchise waar het nu is.

©GMRimport

Wraak

In Assassin’s Creed 2 stapt de nog altijd saaie Desmond Miles gewillig in de Animus om de herinneringen van zijn voorvader Ezio Auditore da Firenze te beleven. Hoewel de game zo nu en dan het avontuur in de renaissance onderbreekt, ligt de focus vooral op de Italiaanse charmeur en tevens sluipmoordenaar in opleiding. Achteraf gezien zijn de transitie van vrouwenversierder en straatvechter naar moordmachine wellicht wat abrupt, maar de game neemt in ieder geval de tijd om een band op te bouwen met het personage. Het verhaal begint namelijk letterlijk met de geboorte van Ezio, en wie Brotherhood en Revelations speelt, volgt het personage tot zijn dood.

Los van de tijd die je met de protagonist spendeert is de premisse van het wraakverhaal ook tien jaar later nog meeslepend. Een groot deel van Ezio’s familie wordt standrechtelijk geëxecuteerd, waarna hij zijn vaders sluipmoordenaarsmantel aantrekt en betrokkenen opspoort en vermoordt. Dat allemaal om het brein achter de daad om te leggen en verwikkeld te raken in de eeuwenoude strijd tussen sluipmoordenaars en tempeliers.

Inmiddels is deze opzet een vaste pilaar van Ubisoft-titels en veel andere openwereldgames. De speler werkt constant naar een ‘onderbaas’ toe, om uiteindelijk de grote schurk van het verhaal te verslaan. Niet iedereen is te spreken over deze missiestructuur, want games als Ghost Recon Breakpoint bewijzen dat het in combinatie met veel vrijheid juist ten koste gaat van het verhaal, maar in 2009 was het een noviteit die verrassend goed werkte. Iedere moord – die Ezio met respect pleegt - brengt hem dichterbij de waarheid en schenkt hem een nieuwe vaardigheid of gadget om verder te groeien in zijn professie.

©GMRimport

Zo vrij als een vogel

De gameplay is namelijk ook flinke stap vooruit ten opzichte van het eerste deel. Freerunnen voelt veel sneller en vloeiender, en de prachtige architectuur in de Italiaanse steden Florance en Venetië sluit hier perfect op aan. De spelwereld zit vol met inmiddels beruchte torens om in te klimmen, pilaren om grachten mee over te steken en daksparren om van bovenaf toe te slaan. Hoewel speels en vloeiend voelt dit aspect van Assassin’s Creed 2 in 2019 wat gedateerd aan. Logischerwijs is klauteren door de jaren heen geperfectioneerd en valt bijvoorbeeld op hoe moeizaam naar beneden klimmen gaat. Ook doet Ezio soms gewoon niet wat je wil en kan het gebeuren dat de sluipmoordenaar klungelig te pletter valt.

Hetzelfde geldt voor de gevechten in de game. Gevechten, met name pareeranimaties, ogen vloeiend en bijzonder spectaculair, maar van veraf is het alsof de game wacht totdat je ze uitvoert. Vijanden slaan om de beurt toe, terwijl Ezio ze met fantastische ontwijkmanoeuvres lek steekt. Dat geeft spelers een fantastisch gevoel, maar wie Origins of Odyssey opstart begrijpt waarom het nieuwe systeem veel complexer en boeiender is. Het is uiteraard niet eerlijk om een PS3- en Xbox 360-game met de meest recente games in de reeks te vergelijken, want destijds was het allemaal prima.

©GMRimport

Variatie

Daarbij pakte Ubisoft het gebrek aan variatie grondig aan. Ezio kan bijvoorbeeld hulptroepen inzetten om vijanden te verslaan of af te leiden en Leonardo Da Vinci geeft de sluipmoordenaar gedurende het verhaal allerlei upgrades om mee te spelen. Ook introduceerde de game een in-game economie, met een sloot aan wapens en pantsers met allerlei verschillende statistieken. Dat laatste is tegenwoordig voor veel spelers een belangrijke motivatie om Assassin’s Creed-games te spelen: de eeuwig jacht naar goede loot.

Los van de hoofdzakelijke gameplay bevat de game ook veel extra content. Zo kunnen spelers Villa Auditore stukje bij beetje renoveren en daarmee een hoop florijnen verdienen. Denk aan de smeden, kerken en kunsttentoonstellingen die daadwerkelijk visueel veranderen in de spelwereld. Wie de steden daarnaast grondig verkent, vindt tombes met ingenieuze platformpuzzels, die uiteindelijk het pak van Altaïr uit het eerste deel ontgrendelen. Hoewel spelers veel achtervolgingen en grootschalige gevechten voorgeschoteld krijgen, houden al deze elementen de game behoorlijk fris.

©GMRimport

Ubisoft-sausje

Assassin’s Creed 2 heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan, maar is wel een boeiende fundering voor latere games waar we tevens goede herinneringen aan hebben. Van de missiestructuur en het ontgrendelen van gebieden tot freerunnen en zorgvuldig nagebootste steden: de game heeft sterk bijgedragen aan het typische Ubisoft-sausje dat we hedendaags kennen. En dat is een mooi compliment voor een game die tien jaar gelden verscheen.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu.
Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!