Reload: Deadly Premonition
Gamer.nl
Nieuws

Reload: Deadly Premonition

We hebben een speciaal plekje in ons hart voor films die zó slecht zijn dat ze eigenlijk toch weer de moeite waard zijn. Dat geldt ook voor games, zo bewijst Deadly Premonition. Met halsstarrige besturing, verouderde graphics en ongepaste muziek wil je het spel al snel afschrijven als een vergetelijk niemendalletje. Toch schuilt er achter dit ogenschijnlijke gebrek aan kwaliteit een bijzonder spel dat door de jaren heen zelfs een cultstatus heeft gekregen. Onlangs werd er plots, totaal onverwacht, zelfs een vervolg voor de game aangekondigd.

De bizarre game is een creatie van Hidetaka Suehiro, beter bekend onder het pseudoniem Swery of Swery65. Hij heeft zijn excentrieke, artistieke visie volledige losgelaten op Deadly Premonition, ongeacht of dat een groot publiek zou aanspreken of niet. Het resultaat is dan ook een game waarover de meningen enorm verdeeld zijn. Het spel werd in 2012 zelfs opgenomen in de gaming editie van het Guinness Book of World Records als Most Critically Polarizing Survival Horror Game. Met beoordelingscijfers tussen de 2 en de 10 is Deadly Premonition duidelijk een game die je of verschrikkelijk vindt, of helemaal geweldig.

Het is moeilijk uit te leggen waarom Deadly Premonition voor sommige mensen zo leuk en bijzonder is. Zo is de vrijheid die je hebt om de spelwereld te verkennen ongebruikelijk voor het genre en veel ambitieuzer dan de afwerking van de game doet vermoeden. Het intrigerende plot, de geniale dialogen en bizarre situaties die je tijdens deze tocht meemaakt, weten onophoudelijk te boeien. Dat het spel eigenlijk niet heel eng is of op technisch vlak te wensen overlaat valt nauwelijks te betwisten, maar de sfeer is van een geheel eigen niveau.

©GMRimport

Het resultaat is een knullige detective die om de haverklap tegen onhandig geplaatste kratten botst, terwijl er een bijl langs zijn oren vliegt.

-

Een hoofdrol voor middelmatigheid

Omdat de belachelijke situaties zo vermakelijk zijn, stoort het uiteindelijk nauwelijks dat het spel qua gameplay vrij matig in elkaar steekt. Sterker nog, die middelmatigheid maakt de gebeurtenissen vaak nog grappiger. Wanneer je bijvoorbeeld op een bepaald punt in het spel op de vlucht moet slaan voor een gezichtsloze moordenaar is niet hij, maar de camera met stip je grootste vijand. De camera is haast niet te besturen en laat nooit zien wat zich voor je bevindt. Het resultaat is een knullige detective die om de haverklap tegen onhandig geplaatste kratten botst, terwijl er een bijl langs zijn oren vliegt. Het zou in de meeste games het bloed onder je nagels vandaan halen, maar in Deadly Premonition past het gewoon prima binnen de toon van het spel.

De gevechtssegmenten in het spel zijn eveneens volslagen onlogisch en vervuld met griezelige, maar tegelijkertijd ook sneue zombies, die werkelijk niets met het plot te maken hebben. Het spel besteed nauwelijks aandacht aan waar deze gedrochten vandaan komen en York haalt er ook maar simpelweg zijn schouders bij op. De game zou aanvankelijk ook helemaal geen gevechten bevatten, maar in een poging een groter publiek te trekken zijn ze later toch toegevoegd. Het is twijfelachtig of liefhebbers van actiespellen hierdoor overgehaald worden Deadly Premonition eens te proberen, maar voor fans van het spel is dit element gewoon een extra onderdeel van de eigenaardige charme.

©GMRimport

Nog een voorgevoel

Dat niet iedereen van Deadly Premonition kan genieten is heel begrijpelijk. Als de absurde stijl die Swery op het scherm tovert je niet weet te pakken, blijft er weinig anders over dan een erg middelmatig spel. Om te ontdekken of het spel met zijn aparte insteek ook bij jou de juiste snaar weet te raken, moet je het gewoon eens gespeeld hebben. Voor iedereen die dat nog niet gedaan heeft de game sinds kort ook beschikbaar op de Nintendo Switch.

Net zoals er van Twin Peaks na vele jaren opeens toch een nieuw seizoen werd gemaakt, krijgt Deadly Premonition nu dus ook een vervolg. Dat belooft veel goeds, maar het is afwachten of het tweede deel dezelfde plek in ons hart weet te veroveren. Het oorspronkelijke spel heeft de tand des tijds doorstaan door zijn absurditeit en zeker niet door toedoen van zijn technische kwaliteit. Wat dat betreft hoeft Swery voor zijn vervolg maar weinig te verbeteren. Ook met wankele besturing, knullige animaties en onlogische gebeurtenissen kunnen we best van Deadly Premonition 2 houden. Misschien maakt dat het zelfs nog wel iets makkelijker...

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!