Reload: Golden Sun
PU.nl
Nieuws

Reload: Golden Sun

Wanneer we het hebben over de beste rpg’s ooit, dan denken we al gauw aan oude klassiekers als Final Fantasy 7, Chrono Trigger en Secret of Mana. Ook moderne titels als The Elder Scrolls 5: Skyrim en The Witcher 3 worden steeds vaker genoemd. We zouden bijna vergeten dat een handheldgame genaamd Golden Sun met het grootste gemak thuishoort in hetzelfde rijtje. Wat ontwikkelaar Camelot met Golden Sun wist neer te zetten was niet alleen in 2001 indrukwekkend, maar galmt tot de dag van vandaag nog steeds na in het genre. De hoogste tijd dus om Golden Sun in het zonnetje te zetten.

Golden Sun lijkt op het eerste gezicht qua presentatie op een vrij doorsnee jrpg. Het was overduidelijk dat ontwikkelaar Camelot in de voetsporen wilde treden van Square, gezien de vele overeenkomsten met de Final Fantasy-reeks. Ook eerdere rpg’s van de ontwikkelaar hadden veel gemeen met rpg’s van weleer, maar werden in het westen bij lange na niet met dezelfde lof ontvangen als Golden Sun. Vanuit dat oogpunt is het een interessante vraag wat Golden Sun, ondanks alle aanwezige clichés, nou zo bijzonder maakt dat het door een enorme en vooral trouwe schare fans op handen wordt gedragen.

©GMRimport

Niets nieuws onder de zon

Het zijn drie factoren waarmee Golden Sun zich wist te onderscheiden van zijn genregenoten: het vechtsysteem, het grafische aspect en de soundtrack. Meer had ontwikkelaar Camelot niet nodig om een blijvende indruk te maken op GameBoy Advance-bezitters, want de premisse van het verhaal is niets nieuws onder de zon. De strijd tussen goed en kwaad lijkt na een lange periode van vrede los te gaan barsten en het lot wil dat de vier helden Isaac, Garet, Mia en Ivan het kwaad tegengaan met behulp van zwaarden en Psynergy (magie). Met name het laatste voegt een extra laag toe aan de gameplay.

Ten opzichte van de meeste rpg’s uit die tijd was het in Golden Sun niet alleen mogelijk om magie te gebruiken tijdens gevechten, maar bijvoorbeeld ook om puzzels op te lossen. Dit nodigt spelers uit om eerder bezochte plekken opnieuw te bezoeken om eindelijk puzzels te ontknopen. Niet alleen omdat het leuk is om puzzels op te lossen, maar omdat je nooit weet wat erachter schuilgaat.

In het spel zitten namelijk elementaire wezens, genaamd Djinn, verstopt die zich gedurende de reis van Isaac en zijn handlangers bij het team voegen. Soms uit eigen wil, maar zo nu en dan ook na een pittig gevecht. Zodra je de Djinns in je bezit hebt wordt het mogelijk om ze te koppelen aan de juiste teamgenoot om ze op die manier meester te maken in het beheersen van een bepaald basiselement. Dit maakt dat er bij Golden Sun net wat meer tactiek komt kijken dan bij andere genregenoten.

Golden Sun leek in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte

-

Pseudo-3d

De sprookjesachtige grafische stijl doet eveneens aan eerdere jrpg’s denken, maar Camelot had gelukkig nog een troef achter de hand. Gevechten worden namelijk nog imposanter door het ogenschijnlijke 3D-effect dat is geïmplementeerd. Tijdens een gevecht roteert de camera afhankelijk van de gebruikte aanvallen tussen personages, wat ongekend mooie animaties oplevert op de GameBoy Advance. Ook de animaties van Djinns tijdens gevechten zijn een visueel genot.

Naast het kundige werk van Camelot mogen we de inspanningen van componist Motoi Sakuraba absoluut niet vergeten. De afwisselende muziekstukken zorgen voor een duidelijke omslag in de sfeer van het spel zonder dat dit raar aanvoelt. Melancholische klanken worden op organische wijze afgewisseld met luchtige muziekstukken. De stukken blijven gedurende het spel constant sfeervol en maken Golden Sun tot een compleet geheel.

©GMRimport

Goud waard

Deze opsomming van geweldige aspecten van het spel wekken waarschijnlijk de indruk dat Golden Sun uniek is in zijn soort, maar als we kijken naar de twee vervolgen zien we dat diezelfde aspecten toch minder impactvol zijn dan in het origineel. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat veel van de ideeën in het spel ook terug te vinden zijn in latere rpg’s. Ook leek Golden Sun in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte.

Hoe dan ook heeft Camelot met minimale middelen van een spel met een clichématige opzet een ervaring voortgebracht die we voor geen goud zouden willen missen. Een waarvan iedere zichzelf respecterende jrpg-liefhebber zich een keer aan gewaagd zou moeten hebben.

Lees ook onze eerdere Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De productie van Michael Bay's Skibidi Toilet-film is begonnen
PU.nl
Nieuws

De productie van Michael Bay's Skibidi Toilet-film is begonnen

Hopelijk hoeven we het eindresultaat niet door de plee te spoelen

De productie van de Skibidi Toilet-film van Michael Bay is officieel gestart.

Dat blijkt uit een persbericht. Bay - bekend van onder andere de Transformers-film - heeft een begeleidende rol in de productie. Vorig jaar werd de film al aangekondigd. De productie en financiering is in handen van Invisible Narratives, maar verdere details zijn er nog niet. De officiële website is al live, maar daar kan men zich alleen inschrijven voor toekomstige informatie.

Skibidi Toilet is een geanimeerde webserie gemaakt door Alexey Gerasimov. De serie, die bekendstaat om zijn absurde humor, is gemaakt via Garry's Mod en gebruikt dus assets uit Half-Life 2 en Counter-Strike. Eind vorig jaar verscheen Skibidi Toilet al als bundel voor Fortnite.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass
PU.nl
Nieuws

Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass

Ook The Division 2 komt er op te staan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende weken bekendgemaakt, waaronder de komst van Metaphor: ReFantazio en The Division 2.

Dat werd via Xbox Wire onthuld. Vanaf vandaag is Monster Train 2 beschikbaar via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Morgen worden er vervolgens een heel stel Game Pass Ultimate-spellen aan Game Pass Standard toegevoegd, namelijk Senua's Saga: Hellblade 2 (dat deze zomer tevens naar PlayStation 5 komt), Stalker 2: Heart of Chornobyl en Creatures of Ava. Via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc komt morgen ook Tales of Kenzera: Zau beschikbaar (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 27 mei is het de beurt aan Tom Clancy's The Division 2. De Ubisoft-game is al heel wat jaartjes uit maar nog altijd populair, en vanaf volgende week dinsdag kunnen Ultimate-, Standard- en Game Pass voor pc-abonnees geheel gratis aan de slag met de game. Een dag later volgt de day one-release van To a T op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

29 mei wordt de geprezen rpg Metaphor: ReFantazio toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). De game heeft vorig jaar flink wat awards gewonnen en is van de makers van de Persona-reeks. Op die dag arriveert ook Spray Paint Simulator voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 3 juni tot slot kunnen we op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc zowel de metroidvania Crypt Custodian (console, pc en cloud) en de platofrmer Symphonia (console, pc en cloud) verwachten.

Op 23 mei worden er nog eens vijftien eerder verschenen games aan Xbox Cloud Gaming toegevoegd. Het gaat om de volgende spellen:

  • Brütal Legend

  • Costume Quest 2

  • Day of the Tentacle Remastered

  • Full Throttle Remastered

  • Grim Fandango Remastered

  • Max The Curse of Brotherhood

  • Neon Abyss

  • Quantum Break

  • Rare Replay

  • ScreamRide

  • State of Decay Year-One

  • SteamWorld Dig 2

  • Sunset Overdrive

  • Super Lucky’s Tale

  • Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection

En de volgende spellen worden op 31 mei van Game Pass afgehaald:

  • Cassette Beasts (console, pc en cloud)

  • Firework (pc)

  • Humanity (console, pc en cloud)

  • Remnant 2 (console, pc en cloud)

  • Slayers X: Terminal Aftermath: Vengance of the Slayer (console, pc en cloud)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!