Reload: Kingdom Hearts 2
PU.nl
Nieuws

Reload: Kingdom Hearts 2

In al het goede schuilt wel eens iets slechts. Ook Sora ondervond dit in zijn queeste om zijn zoekgeraakte vrienden weer bijeen te brengen in Kingdom Hearts. Maar wie een sterk hart heeft, is in staat om het kwaad de kop in te drukken. Dit heeft echter zo zijn gevolgen en die komen in Kingdom Hearts 2 op bijzondere wijze aan het licht.

Sora geeft ook in deel twee de hoop niet op en is nog steeds vastberaden om zijn jeugdvrienden Riku en Kairi te vinden en weer terug te keren naar waar het allemaal begon, op Destiny Island. Zijn liefde voor zijn vrienden is wat hem op de been houdt en vormt een belangrijke steunpilaar van het verhaal. Maar in tegenstelling tot veel vervolgen krijgt het verhaal in Kingdom Hearts 2 een plotselinge wending.

©GMRimport

Wordt onverwachts vervolgd

Het succes van de eerste Kingdom Hearts is het resultaat van twee grootheden die hun krachten bundelen. De onwaarschijnlijke combinatie van twee van ’s werelds grootste franchises, Disney en Final Fantasy, bleek zeer goed in de smaak te vallen. Zo goed zelfs, dat het spel een van de bestverkochte PlayStation 2-titels ooit is. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven, maar Kingdom Hearts 2 liet nog drie jaar op zich wachten.

De eerstvolgende game in de reeks na de eerste Kingdom Hearts bleek de op de GameBoy Advance verschenen spin-off Kingdom Hearts: Chain of Memories te zijn. Het was een gewaagde stap van Square Enix om zo vroeg in de reeks al af te wijken van de sterke basis die werd gelegd met Kingdom Hearts, maar gelukkig niet zonder succes. Het spel werd door fans goed ontvangen en vormde zo de fundering voor het verhaal van Kingdom Hearts 2.

Helaas was een bijeffect van het lanceren van een spin-off op de GameBoy Advance dat het verhaal van Kingdom Hearts 2 voor aardig wat verwarring zorgde. Iets wat de serie tot op de dag van vandaag niet van zich af heeft weten te schudden. Hoewel de zoektocht naar Kairi en Riku nog steeds de boventoon voert, leveren bepaalde gebeurtenissen in het verhaal redelijk wat vraagtekens op. Zeker voor spelers die de spin-offs links hebben laten liggen, is het verhaal van Kingdom Hearts 2 op z’n zachts gezegd een beetje vaag.

Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2

-

Wie zijn eerste stappen zet in Twilight Town zal zich hoogstwaarschijnlijk eerst afvragen wat er in hemelsnaam met Sora, Donald en Goofy is gebeurd. De proloog van het spel introduceert een nieuwe protagonist genaamd Roxas, die vooral met zichzelf worstelt in verband met zijn onduidelijke achtergrond. Roxas weet dat hij bestaat, maar heeft ergens het gevoel dat niets om hem heen echt is. Ook heeft hij een sterk vermoeden dat hij eigenlijk iemand anders hoort te zijn.

Na een valse start keren de drie helden van de reeks in hun volle glorie terug in het eerste hoofdstuk van het spel en leren we iets meer over de vage achtergrond van Roxas. Eindelijk gaan we weer op pad met Sora en zijn trouwe handlangers Goofy en Donald en dan kan de actie pas echt beginnen.

©GMRimport

Met nadruk op actie

In tegenstelling tot Chain of Memories voelt Kingdom Hearts 2 aan als thuiskomen na een welverdiende renovatie. Qua gameplay leunt de actie-rpg weer sterk op hack-and-slash-actie, maar ditmaal met wat extra toevoegingen om gevechten flitsender te maken.

Toegegeven, het vechtsysteem in Kingdom Hearts is vrij oppervlakkig en mist daarom wat uitdaging. Kingdom Hearts 2 doet daar zelfs nog een schepje bovenop door een nieuw systeem te introduceren: Reaction Commands. Tijdens gevechten heeft Sora nu niet alleen de mogelijkheid om aanvallen simpelweg te ontwijken, maar ook om deze te onderbreken en direct een tegenaanval uit te voeren. Hoewel dit het spel nog gemakkelijker maakt, komt deze mechaniek toch erg goed uit de verf. Bij ieder type vijand voert Sora een andere reaction command uit, wat gedurende de game eigenlijk nooit gaat vervelen. Vooral tijdens baasgevechten blijft het heerlijk om een vernietigende genadeklap middels een reaction command uit te delen.

©GMRimport

Oude en nieuwe bekenden

Afgezien van de reaction commands bezoeken we wederom oude bekenden uit zowel het Disney- als Final Fantasy-universum, maar nieuwe personages zoals Scrooge McDuck, Mulan, Vivi en Jack Sparrow duiken ook voor het eerst op in de reeks. Net als in het origineel zorgen nieuwe personages die Sora, Donald en Goofy assisteren gedurende hun avontuur voor dynamische gevechten met elk een unieke set vaardigheden. Of wat te denken van het gloednieuwe Drive Gauge, wat spelers in staat stelt om summons op te roepen, nieuwe vaardigheden te gebruiken tijdens gevechten of met maar liefst twee Keyblades vijanden in de pan te hakken? Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2.

De vernieuwingen die Kingdom Hearts 2 destijds met zich meebracht zijn minimaal, maar net genoeg om een toch al fantastische franchise naar een hoger niveau te tillen. Spectaculaire gevechten met onze favoriete Disney-personages blijven tot op de dag van vandaag een waar genot en de avonturen van Sora, Donald en Goofy zijn net zo meeslepend als voorheen. Zelfs wanneer het verhaal iets te ingewikkeld wordt en een hoop vragen oplevert. Vragen die hopelijk allemaal beantwoord worden nu Kingdom Hearts 3 eindelijk uitkomt.

Lees meer Reloads van klassiekers die opnieuw onder de loep worden genomen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller
PU.nl
Nieuws

Bekijk een close-up video van de Switch 2 GameCube-controller

Kan nu besteld worden via Nintendo's webshop

Nintendo heeft onlangs via de Nintendo Today-app een video gedeeld waarin de GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 te zien is.

In de korte video zien we hoe de controller wordt vastgehouden. Daarbij zijn ook de nieuwe knoppen te zien: de C-knop om GameChat te gebruiken en een ZL-knop voor de linkertrigger. Daarbij is de controller draadloos. De GameCube-controller kan via Nintendo's online winkel worden besteld en kost 69,99 euro.

Toen de nieuwe GameCube-controller tegelijk met de Switch 2 onthuld werd, ontstond er al snel verwarring. Er werd namelijk een tekst op Nintendo's website gevonden waarop viel te lezen dat de controller alleen voor de GameCube-games die via Nintendo Switch Online speelbaar zijn gebruikt kon worden, en dus niet bijvoorbeeld voor Switch 2-games. Nintendo heeft dit inmiddels echter opgehelderd: de nieuwe GameCube-controller kan wél voor diverse Switch 2-games gebruikt worden.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!