Reload: Rollercoaster Tycoon
Gamer.nl
Nieuws

Reload: Rollercoaster Tycoon

Rollercoaster Tycoon zou zomaar de meest geliefde game ooit kunnen zijn. De aantrekkingskracht van het spel is namelijk universeel. Jong en oud, gamer of non-gamer: bijna iedereen heeft ooit wel eens tientallen uren in het bouwen en onderhouden van een pretpark gestoken. Twintig jaar sinds de originele release heeft Rollercoaster Tycoon dan ook niets van die aantrekkingskracht verloren.

Iedereen houdt namelijk wel van pretparken. Of dat nou is vanwege de fantasievolle opzet van het park of vanwege de G-kracht trotserende achtbanen is. In deze game heb je over beide onderdelen evenveel controle en juist dat maakt het zo leuk voor iedereen. Rollercoaster Tycoon weet bovendien voor een sim een lastige balanceeract precies goed uit te voeren. Het spel simuleert het draaiende houden van een echt pretpark, maar het realisme zit de lol nooit in de weg.

©GMRimport

Pretparken voor sadisten

Dit is namelijk ook een game waarin je een klusjesman jarenlang grasvelden kan laten maaien, waar je de meest dodelijke achtbanen in elkaar zet en waar je vervelende bezoekers met een paar muisklikken laat verdrinken. Op papier is Rollercoaster Tycoon een vriendelijke en vredelievende game, maar laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots.

Als god van je park je bezoekers teisteren is leuk, maar het langdurige plezier zit hem in Rollercoaster Tycoon toch echt in het draaiende houden van een succesvol park. Om bezoekers tevreden te houden is het nodig om steeds met een spannende of leuke nieuwe attractie te komen. Iedere in-game maand worden er nieuwe opties aan het aanbod toegevoegd. De ene keer krijg je een attractie voor de bezoeker die een spookhuis of een glijbaan meer ziet zitten, de andere keer zit er een achtbaan tussen voor de bezoeker die wel iets extremers kan hebben.

©GMRimport

Do-it-yourself coasters

Het leuke van die achtbanen is dat dit spel ze je zelf laat bouwen met wat simpele hulpmiddelen. Een ritje met loopings, kurkentrekkers en een duik ondergronds zet je zo in elkaar. Het kost wel wat in-game geld, maar door de omgeving waarin je bouwt is het soms de enige optie.

Iedere nieuwe locatie voor je park brengt namelijk zo zijn problemen met zich mee. Bossen en bergen zorgen er voor dat de standaard opzetjes voor attracties niet zomaar geplaatst kunnen worden zonder eerst het complete landschap te veranderen. Een behoorlijk dure grap. Wie al te ambitieuze plannen heeft zit al snel om geld verlegen en van een failliet pretpark wordt natuurlijk niemand vrolijk.

Hoewel geld wel degelijk een rol speelt bij de bouw van je park, is alleen maar letten op je centen niet cruciaal om plezier te hebben in Rollercoaster Tycoon. Er zijn bovendien genoeg manieren om een extra zakcentje te verdienen. Door de prijs van het park omhoog te gooien bijvoorbeeld, of door bezoekers te laten betalen voor iedere individuele attractie. Als je er mee weg kan komen zit je op een goudmijn en anders is een lening die je gewoon niet afbetaalt ook een optie.

Laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots

-

‘Achtbaan 5 is voor mij te intens’

Naast de focus op de achtbanen zelf is er in Rollercoaster Tycoon ook verrassend veel aandacht voor de individuele bezoeker. Bezoekers kunnen namelijk op de voet gevolgd worden voor een stukje marktonderzoek. Wat vonden ze leuk? Waar hebben ze geld uitgegeven? Wat vinden ze van de sfeer in het park? Een beetje manager haalt een heleboel nuttige informatie uit deze pixelfiguurtjes. Een achtbaan waar jij enorm veel tijd, moeite en geld in hebt gestoken kan voor de gemiddelde bezoeker veel te heftig zijn, waardoor het hele ding niet rendabel is. Daar kom je alleen achter als je de wensen van de bezoeker in de gaten houdt.

Uitvogelen wat wel en niet werkt, terwijl je iedere beperkte vierkante meter van je park volbouwt met attracties, verdwaalde monteurs de juiste richting op helpt en zorgt dat er genoeg wc’s zijn om in te kotsen, is geen gemakkelijke klus. Toch voelt Rollercoaster Tycoon nooit als werk. Simpelweg toekijken naar hoe je bezoekers zich als mieren door je park begeven en ieder hun eigen weg op gaan is al vermakelijk. Net zoals observeren hoe je attracties netjes hun programma’s aflopen. In Rollercoaster Tycoon heb je eigenlijk altijd wel iets nieuw te bouwen of een probleem op te lossen, maar af en toe achteroverleunen en toekijken is minstens zo belangrijk.

©GMRimport

Toegankelijk voor iedereen

Een andere belangrijke factor in het succes van Rollercoaster Tycoon is het simpele feit dat het spel niet bepaald een technisch hoogstandje is. In 1999 had je al geen bijzonder computer nodig om dit spel te draaien, waardoor iedereen met een pc of laptop deze game kon spelen. Was dat geen succes, dan had je ook altijd nog de verrassend degelijke Xbox-versie van de game. Toegankelijker kun je een game bijna niet maken.

Fijn is ook dat Rollercoaster Tycoon door die priegelige pixelgraphics nog steeds iets gezelligs heeft. Start het spel nu op en je wordt de eerste paar minuten compleet overdonderd door nostalgie, om vervolgens weer in oude patronen te vervallen. Urenlang je park aanpassen, de meest geweldige achtbanen bouwen en steeds weer blijven wachten op de nieuwe ontwikkelingen binnen het aanbod van attracties. 25 jaar later is Rollercoaster Tycoon nog steeds universeel leuk om te spelen.

Meer Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!