Reload: The Legend of Zelda: The Wind Waker
PU.nl
Nieuws

Reload: The Legend of Zelda: The Wind Waker

Na afloop van de meest recente Nintendo Direct werden we even terug in de tijd geworpen. Er was onder sommige gamers namelijk wat onvrede over de nieuwe grafische stijl van de net aangekondigd Link’s Awakening-remake. Die rare kraaloogjes en personages die glimmen alsof ze gemaakt zijn van plastic vielen niet bij iedereen even goed in de smaak. Je zou er bijna nostalgisch van worden.

In 2001 was er namelijk een soortgelijke reactie onder fans. Na spelers warm gemaakt te hebben met een techdemo van een ‘realistische’ Link en Ganondorf in gevecht, kwam Nintendo ineens aanzetten met iets compleet anders’.. Een tekenfilmachtige Link, met overdreven gezichtsuitdrukkingen en mallotige vijanden, was totaal niet waar men op zat te wachten.

©GMRimport

Tijdloos mooi

Hoe ironisch is het dat The Wind Waker juist zo mooi oud is geworden. Al die klachten over de zogenaamde kinderachtige stijl bleken nogal misplaatst, want terwijl het veel serieuzere Twilight Princess en de realistisch bedoelde techdemo met de jaren lelijker werden, is deze game nog steeds schitterend. The Wind Waker is tijdloos.

Het helpt bovendien ook dat er onder die mooie grafische stijl ook een heel erg fijn avontuur zit. Aanvankelijk lijkt het verhaal van Link – aan het begin van het spel nog gehesen in een hele hippe pyjama – om zijn zusje te redden weinig te maken te hebben met de overkoepelende legende. Beetje bij beetje wordt de plek van de nieuwe Link in dit verhaal duidelijker.

Een Zelda met persoonlijkheid

Nog nooit eerder in de The Legend of Zelda-franchise had de held ook zoveel persoonlijkheid. Link staat te dansen als hij een torenhoge baas weet te verslaan en gilt het uit wanneer hij per ongeluk in brand vliegt. Zijn grote expressieve ogen zijn er bovendien niet alleen voor de show. Ze kijken naar potentiële interessante objecten of situaties in de omgeving die je als speler misschien gemist hebt.

Ook Zelda is in deze game eindelijk iets meer dan een zachtaardige prinses. Ze is een brutale piraat en runt een schip met een bemanning vol rare snuiters. De cel shaded stijl van The Wind Waker zorgt er bovendien voor dat alle bijfiguren een opvallend eigen uiterlijk hebben. Hierdoor is iedere dorpsbewoner memorabel, of ze nu iets interessants te zeggen hebben of niet. Zo komt ook die gigantische zee een beetje tot leven. Best knap voor een zo goed als lege plas water.

©GMRimport

Varen over de woelige baren

De grote oceaan waar het avontuur van deze Link plaatsvindt is namelijk het gezonken koninkrijk Hyrule. Deze verloren wereld spreekt enorm tot de verbeelding, maar heel veel is er helaas niet te doen. De echte actie speelt zich vooral bovenwater af. De grote zee is namelijk besprenkeld met kleine eilandjes waar altijd wel een nieuw stukje verhaal, optionele quest of schat te vinden is. Veel van de eilanden zijn een soort minikerkers die zich in veel gevallen pas laten openen wanneer Link de juiste hulpmiddelen heeft gevonden.

Deze Metroid-achtige aanpak komt in The Wind Waker veel meer dan in vorige Zelda’s naar voren. Het zorgt er voor dat je best veel heen en weer aan het reizen bent tussen verschillende eilandjes en soms een interessante plek veel later in het spel weer moet bezoeken. Afstanden afleggen gaat met behulp van The King of Red Lions, een pratende zeilboot die Link soms de goede richting in stuurt, maar nooit zo bemoeizuchtig is als het feetje Navi.

Over tien jaar ziet het spel er waarschijnlijk nog steeds mooi uit en is de oude Zelda-formule nog altijd goed geconserveerd

-

Iets sneller, maar verder hetzelfde

Het varen blijft tot op de dag van vandaag een van de meest controversiële onderdelen van de game. De ene speler vindt het dodelijk saai en veel te lang duren, de andere kan de vrij lange pauzes tijdens de echte actie op de eilanden best waarderen. Nintendo zelf voegde aan de HD-remake in 2013 een zeil toe waarmee je net wat sneller gaat om zo de reistijden iets korter te maken.

Naast het varen is er in de remake op de Wii U eigenlijk bijzonder weinig veranderd en dat is ook met goede reden. The Wind Waker is misschien niet de meest originele of moeilijke Zelda, maar wel een bijzonder gelikte. De kerkers zijn daar het ultieme voorbeeld van. Het zijn bij lange na geen complexe doolhoven meer waarin je kunt verdwalen, maar een aaneenschakeling van puzzels.

©GMRimport

Traditioneel in topvorm

Daar is helemaal niets mis mee, want de obstakels steken leuk in elkaar omdat de nieuwe items uit de kerker vaak cruciaal zijn. Oude bekende items keren in iets aangepaste vorm terug, maar de echte ster is het Deku-blad. Dit compacte boomblaadje groeit bij gebruik, zodat Link hem als parachute kan gebruiken om afstanden zwevend af te leggen. Door met het blad te zwaaien kunnen vijanden aan de kant geblazen worden.

Lang niet alle items zijn zo veelzijdig, maar The Wind Waker houdt het juiste idee in het achterhoofd. Nieuwe vaardigheden worden pas echt leuk wanneer ze multifunctioneel zijn en lang nadat je de kerker hebt uitgespeeld nog van pas komen. Link’s grijphaak valt daar misschien niet helemaal onder, maar zijn boemerang en pijl en boog zonder twijfel wel. Als er een les is die het veel recentere Breath of the Wild van dit specifieke deel heeft geleerd, is het wel dat vaardigheden multifunctioneel moeten zijn om ze interessant te houden. In Breath of the Wild gebruik je namelijk tientallen urenlang dezelfde krachten uit de Sheikah Slate.

The Wind Waker is verder een behoorlijk traditionele Zelda, maar dan wel eentje in topvorm. Over tien jaar ziet het spel er waarschijnlijk nog steeds mooi uit en is de oude Zelda-formule nog altijd goed geconserveerd. Een game die aanvankelijk zo snel werd afgeschreven kan geen mooiere erfenis hebben.

Laatste Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games
PU.nl
Nieuws

Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games

Ze gaat games voor de studio achter de Oxenfree-spellen regisseren

Carrie Patel, de regisseur van Avowed, vertrekt bij Obsidian Entertainment en gaat aan de slag bij Netflix Games.

Dat heeft Patel aangekondigd via LinkedIn. Ze heeft bijna twaalf jaar gewerkt bij de studio die inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox. Voor haar werk aan Avowed was ze narrative designer voor The Outer Worlds en Pillars of Eternity.

Patel krijgt een regisseursrol bij Night School Studio, de studio achter de Oxenfree-games en Afterparty, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van Netflix Games. Eerder dit jaar bleek dat er meerdere ontslagen vielen bij de studio.

Obsidian werkt op dit moment aan The Outer Worlds 2. Meteen na de Xbox Games Showcase op 8 juni wordt een presentatie die volledig om deze nieuwe rpg draait uitgezonden.

Ondanks dat de regisseur van Avowed weggaat bij Obsidian, is het bedrijf nog niet klaar met de op Xbox Series X en S en pc uitgekomen rpg. Onlangs onthulde de ontwikkelaar de toekomstplannen voor de game. In de zomer kunnen we onder andere de mogelijkheid om te koken verwachten. Ook krijgen NPC's nieuwe gedragspatronen en zullen er ook nieuwe wapens en passieve en actieve abilities toegevoegd worden. Ook kunnen spelers straks custom icoontjes op de wereldkaart plaatsen. Aankomend najaar kunnen we onder andere een New Game Plus-modus verwachten, alsmede een fotomodus en een nieuw wapentype. Ook worden er nieuwe presets voor personages verwacht, nieuwe Godlike-presets en de mogelijkheid om in de spelwereld het uiterlijk van je personage te veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De eerste trailer van HBO Max-serie IT: Welcome to Derry is er
PU.nl
Nieuws

De eerste trailer van HBO Max-serie IT: Welcome to Derry is er

De serie komt aankomend najaar op HBO Max te staan

HBO Max heeft de eerste trailer uitgebracht van de aankomende prequelserie IT: Welcome to Derry.

Het was al geruime tijd bekend dat de serie er aan zat te komen, maar nu is dus de eerste trailer te zien en is bekend dat de serie ergens aankomend najaar op HBO Max verschijnt.

IT: Welcome to Derry speelt zich ver voor de films - die weer gebaseerd zijn op het boek van Stephen King - af, om precies te zijn in 1962. Kijkers keren terug naar Derry, het dorpje in Maine waar een eeuwenoud kwaad zijn honger stilt door bange kinderen op te eten. Vaak gebeurt dit natuurlijk in de vorm van de clown Pennywise.

Bill Skarsgard, die in de films al de rol van Pennywise op zich nam, keer terug. Verder zien we vooral een nieuwe cast, aangezien de film zich ver in het verleden afspeelt, met acteurs als Taylour paige, Chris Chalk, Stephen Rider, Madeleine Stowe en Jovan Adepo.

Opvallend genoeg lijkt de trailer een sfeer uit te stralen die meer overeenkomt met het boek en de uit de miniserie dan met de recentere films. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want eigenlijk speelt het oorspronkelijke verhaal (en de miniserie) zich in de jaren vijftig af, alleen hebben de recente films dat verhaal verplaatst naar de jaren tachtig.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!