Review: Sony HT-A9 360 Spatial Sound Mapping System
PU.nl
Nieuws

Review: Sony HT-A9 360 Spatial Sound Mapping System

Het HT-A9 Home Theater-systeem van Sony is een onconventioneel systeem met een grote flexibiliteit. In plaats van een centrale soundbar krijg je vier losse speakers die gezamenlijk een geluidswereld om je heen creëren.

Sony HT-A9

Sony SA-SW3

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra's:

 €2000,-

 €363,-

Hdmi, minijack (aux), bluetooth 5.0 en wifi 

Dolby Atmos

Ja, optioneel

n.v.t.

We hebben ook de HT-A9 in combinatie met de SA-SW3 van een losse beoordeling voorzien:

HT-9A + SW3 Subwoofer

  • Pluspunten

  • Immersie, geluidsveld, flexibiliteit in plaatsing, eenvoudig aan te sluiten

  • Minpunten

  • Prijs, hoog bij stemmen soms te overdreven

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

Sony noemt het zelf een 360 Spatial Sound Mapping System. Het systeem is volledig compatibel met Dolby Atmos- en Dts:x-content. Dit doet het HT-A9-systeem door ’fantoomspeakers’ te creëren. Eigenlijk probeert dit systeem je brein dus een beetje voor de gek te houden door de vier verschillende speakers samen te laten werken. Zo moet het systeem de suggestie wekken dat er meer speakers in de kamer zijn, onder andere boven de luisteraar.

Er zijn meerdere systemen die naar de omgeving luisteren en daarop hun eigen klank aanpassen en perfectioneren, maar het HT-A9-systeem met vier losse speakers is vooralsnog de enige in zijn soort. Het is bepaald geen goedkoop systeem. Nog niet zo lang geleden keken we al naar de Sony HT-A7000-soundbar met bijbehorende subwoofer en achterspeakers, en het HT-A9-systeem bevindt zich - met zijn 2000 euro - in dezelfde prijscategorie. Daarvoor zit de SW3- of SW5-subwoofer van Sony er niet bij inbegrepen. De consequenties daarvan bespreken we later. Eerst kijken we naar wat je precies in huis haalt voor die 2000 euro.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Daarover kunnen we behoorlijk kort zijn: vier cilindervormige, grijswitte speakers en een zwart kastje dat dient als centraal verbindingspunt. De speakers zijn overigens alleen verkrijgbaar in het grijswit. Hoewel ze redelijk neutraal ogen, valt het waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak.

Alle vier de luidsprekers beschikken over twee aparte woofers, een soft-dome tweeter en twee microfoons. Het geheel wordt aan de voor- en bovenkant beschermd middels een wit metalen grille en de rest van de behuizing is gemaakt van hard plastic. Dat zorgt ervoor dat de speakers niet ongelofelijk zwaar zijn. Elke individuele speaker verbindt draadloos met het centrale, zwarte kastje, maar ze hebben wel allemaal hun eigen stroomtoevoer nodig.

De ingebouwde microfoons zijn er uiteraard zodat het systeem zich kan aanpassen op de ruimte, maar het HT-A9-systeem is daarnaast ook compatibel met diverse smart speakers en kan zo spraakopdrachten ontvangen. Het centrale kastje zorgt voor alle verbindingen en heeft naast twee hdmi-poorten ook een aantal draadloze verbindingsopties. Zo is het systeem compatibel met Bluetooth 5.0 en kun je het draadloos, dan wel via de ethernetpoort op het zwarte kastje, aansluiten op je wifi-netwerk. 

©GMRimport

Compatibiliteit en modi

Het HT-A9 betreft zoals gezegd een Dolby Atmos-compatibel systeem, maar uiteraard weet hij met veel meer formats raad: Dolby Digital (Plus), True HD en diverse Dts-varianten zijn allemaal af te spelen. Daarnaast heeft het zwarte, centrale kastje een ingebouwde ChromeCast. De hoeveelheid hdmi-poorten en het ontbreken van de optical poort valt wel tegen. De eerder genoemde HT-A7000-soundbar beschikt over twee hdmi 2.1-poorten en sluit daarmee perfect aan bij next-gen consoles. Dat is met dit HT-A9-systeem op dit specifieke punt helaas niet het geval.

Net als veel Sony-producten heeft ook het HT-A9-systeem een aantal afluistermodi. Uiteraard zijn er een Cinema-, Music-, Voice en de Standard-modus. De meest interessante, inschakelbare modus is echter Immersive AE. Deze modus vormt stereomateriaal om tot surround sound-geluidservaring waarbij zelfs de omhooggerichte speakers worden betrokken. Zo kun je ook muziek compleet kamervullend maken.

De luisterervaring optimaliseren doet het systeem, na een druk op de knop, volledig automatisch en het is binnen een minuut of twee geregeld. Alle vier de speakers spelen een aantal vreemd klinkende geluiden af om zo ruimte enigszins in kaart te brengen. Het optimalisatiesysteem werkt heel erg goed. Je kunt de vier speakers - mits je min of meer een vierkant aanhoudt - echt in de vreemdste posities zetten. Uiteraard hebben we even de extremen opgezocht: zelfs voor onderlinge hoogteverschillen en onevenredige stereoplaatsingen weet het systeem behoorlijk te compenseren.

©GMRimport

De klank en de modi

Daarmee komen we bij het belangrijkste aspect van dit systeem: de klank. Het eerste dat opvalt bij het beluisteren van muziek, is dat het optimaliseren van het systeem in een ruimte een groot, positief effect heeft op de lokalisatie van het systeem. Voornamelijk het midden van het stereobeeld is ongelofelijk precies. Bij een daadwerkelijk soundbar is dit natuurlijk eenvoudig: vaak zit er simpelweg een speaker pontificaal middenin de soundbar. Maar het is niet altijd even eenvoudig om met twee luidsprekers een zeer precies midden te creëren. Dat doet het HT-A9-systeem heel knap.

Dat zorgt ervoor dat vocalen rustig en mooi in het midden van de setup worden weergegeven. Wat wel opvalt, is dat het systeem soms te schel klinkt. Enerzijds is dit te wijten aan het feit dat er simpelweg iets te veel hoge frequenties worden weergeven, anderzijds wordt dit extra benadrukt doordat het systeem behoorlijk tekort schiet in het weergeven van lage frequenties. Bij het uitpakken en opstellen van het systeem waren er al de nodige vraagtekens: hoe gaan deze vier toch behoorlijk kleine kastjes voorzien in stevig sublaag? Dat is immers kenmerkend en eigenlijk ook wel essentieel voor de filmische ervaring van de Dolby Atmos-content waar het systeem voor bedoeld is. Het antwoord daarop is dus helaas dat het dat niet Doet.

Het HT-A9-systeem lijkt in die zin behoorlijk op de HT-A7000-soundbar: beide geven eigenlijk te weinig laag weer zonder de externe subwoofer die je - in beide gevallen - los aan moet schaffen. Mét de SW3-subwoofer die we ook aansloten in combinatie met de HT-A7000, klinkt ook het HT-A9-systeem een stuk meer gebalanceerd. Hoewel het systeem niet oorverdovend hard kan, weet het toch behoorlijk wat dynamiek in muziek te leggen. Het inschakelen van de AE-modus zorgt daarnaast voor een hele grootse luisterervaring, waar wel een met weinig precisie in de lokalisatie.

©GMRimport

Die grootsheid is echter precies wat het HT-A9-systeem heel goed kan. Dat maakt de weergave van dit systeem (mét externe subwoofer) heel erg geschikt voor gaming. Omdat je zo flexibel kunt omspringen met de plaatsing van de luidsprekers, is het daarnaast in heel veel verschillende ruimtes te gebruiken. Zo kun je kleine en grote ruimtes echt laten leven met deze speakers.

De lokalisatie is zoals gezegd vooral naar het midden toe heel scherp, maar aan de zijkanten, in de breedte en de hoogte wat minder. Dat maakt dat het systeem zich voornamelijk heel goed leent voor casual gaming en grootse openwereldgames. Een potje co-op Fifa op de bank voelt nóg meeslepender en games als Red Dead Redemption 2 en Horizon Zero Dawn komen goed uit de verf. In deze openwereldgames merk je vooral dat je onbewust veel meer opgeslokt wordt in de spelwereld. De immersie met dit systeem is echt heel erg groot en het filmische effect van sommige in-game scènes wordt extra versterkt.

Concluderend

De HT-A9 is een systeem dat ongelofelijk veel immersie biedt, maar wat voornamelijk uitblinkt in flexibiliteit. Je kunt het systeem echt in elke mogelijke ruimte kwijt en het weet dankzij de ingebouwde technieken zelfs in vreemde situaties een immersieve luisterervaring neer te zetten. Daarbij is het wel noodzakelijk dat je een van Sony’s externe subwoofers aanschaft. Zonder subwoofer klinkt het systeem namelijk veel te dun en daarmee valt ook direct de immersieve ervaring in het water. Dat is dan ook de grootste kanttekening bij de HT-A9: de niet-inbegrepen subwoofer is essentieel om dit toch al extreem dure systeem echt tot zijn recht te laten komen. Vandaar net als bij de HT-A7000 twee cijfers: een voor het systeem met, en een voor het systeem zonder subwoofer.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële handleiding.

Oké
Conclusie

De HT-A9 biedt ongelofelijk veel mogelijkheden en compatibiliteit. Ook met de bouwkwaliteit is het uitzonderlijk goed gesteld. Daar staat tegenover dat hij te weinig sublaag weergeeft en het hoog in sommige gevallen te schel is. De soundbar alleen maakt zijn prijs dan ook niet geheel waar. Met de subwoofer en achterspeakers erbij verandert de balans totaal en tovert het systeem je volledige kamer om tot spelwereld.

Plus- en minpunten
  • Flexibiliteit in plaatsing, eenvoudig aan te sluiten
  • Prijs, veel te weinig laag, hoog bij stemmen te overdreven

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!