Review: Sony HT-G700-soundbar
PU.nl
Nieuws

Review: Sony HT-G700-soundbar

Sony is een absolute grootmacht op het gebied van gaming: PlayStation, gametelevisies, controllers: je kunt het zo gek niet bedenken of Sony maakt het. Ook op het gebied van audio heeft het bedrijf een groot aanbod. De Sony HT-G700-soundbar is niet direct gericht op gamers, maar wél op het creëren van een immersieve geluidservaring. Dat sluit perfect aan bij de wensen van de gemiddelde gamer.

Sony HT-G700 

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra’s: 

€277,-

Hdmi, optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0

Dolby Atmos, Dts:x

Ja

N.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-G700 is compatibel met Dolby Atmos. Dat betekent dat de soundbar hoogte in geluid kan simuleren. Sony claimt een huiskamervullende geluidservaring die te vergelijken is met een volledig 7.1.2-systeem, en dat voor nog geen 600 euro. Een behoorlijke claim, zeker omdat de Sony HT-G700 in essentie een 3.1-systeem is: een stereo soundbar met een aparte subwoofer. Er zijn geen naar boven of naar achteren gerichte speakers dus. Voordat we gaan luisteren naar hoe overtuigend de Atmos-ervaring van deze soundbar is, kijken we eerst naar de bouwkwaliteit, aansluitmogelijkheden en andere codec-opties.

Bouwkwaliteit 

De HT-G700 en bijbehorende subwoofer hebben bepaald geen excentriek ontwerp. Los van het feit dat de soundbar stevig en goed gebouwd aanvoelt, is er weinig te melden over de uitstraling. Dat is niet direct een negatieve eigenschap: de kans dat hij bij je inrichting past is daarmee een stuk groter. Achter de grille die de speakers beschermt zit een ledscherm verstopt dat je informatie geeft over het gekozen ingangskanaal en de betreffende audiocodec. Op de achterkant van de HT-G700 zit een uitsparing die de verschillende in- en uitgangspoorten herbergt.

Je vindt in deze uitsparing uiteraard een usb-a-poort om eventuele firmwareupdates uit te voeren, een optical-in voor het verbinden aan oudere televisies en twee HDMI-poorten. Eén HDMI-poort is een Full HDMI-in en de andere is een eArc-poort. Naast bekabelde verbindingsopties is de HT-G700 ook draadloos te gebruiken. Middels Bluetooth 5.0 is hij namelijk te verbinden aan Sony televisies. Dit alles maakt dat de HT-G700 twee grote minpunten heeft als het aankomt op connectiviteit: er ontbreekt een eenvoudige minijack-aansluiting en er zijn geen wi-fi-opties.

©GMRimport

De subwoofer van dit 3.1-systeem is zoals gezegd volledig draadloos en het verbinden met de soundbar gaat vlekkeloos met één druk op de knop. De baspoort is daarnaast aan de voorkant van de woofer geplaatst. Dat maakt het mogelijk de flinke kast met zijn achterkant tegen een muur te zetten. De grootte van de subwoofer limiteert wel het aantal plekken waar je hem kwijt kunt. Het is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk hem onder je bank te schuiven en je moet dus op zoek naar een plek, bijvoorbeeld naast je tv-meubel. 

Codecs en modi

De grootste selling point van de HT-G700 is natuurlijk de Dolby Atmos-compatibiliteit, maar Sony is bepaald niet terughoudend geweest in het voorzien van compatibiliteit met andere codecs. Er is namelijk ook volledige compatibiliteit met Dts:X, Dts-ES, Dts-HD, LPCM en nog een aantal andere Dolby-codecs. Je kunt daarnaast ook 2.0-content upscalen naar 7.1.2 doormiddel van Sony’s ingebouwde Vertical Sound Engine.

Naast de uitgebreide compatibiliteitsmogelijkheden heeft de HT-G700 ook een aantal verschillende afluistermodi. Je kunt met de afstandsbediening schakelen tussen de Standard-, Cinema- en Music-modus. De Cinema-modus zorgt voor wat extra sublaag in de klank, terwijl de Music-modus meer nadruk legt op het middengebied. Er is ook een Night-modus die er voor zorgt dat het laag en de dynamische weergave juist wat worden teruggedrongen, zodat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.

©GMRimport

De klank

De upscalemogelijkheden en Dolby Atmos-compatibiliteit zijn natuurlijk interessant, maar dit alles valt of staat bij een goed klinkende basis. Daar valt bij de HT-G700 wel iets op aan te merken: de soundbar klinkt behoorlijk gebalanceerd, maar heeft wel een ietwat overdreven nadruk op het midden-laag. Dat zorgt er voor dat je een behoorlijk volle klank hebt terwijl de draadloze subwoofer uit staat. Zet je de subwoofer aan, dan kan het voornamelijk bij muziek resulteren in een totale klank met een iets te grote focus op het middenlaag.

Wel valt tijdens het beluisteren van muziek op dat er een aangename nadruk ligt op de ruimtelijke informatie in opnames. Dat is enerzijds een pluspunt: de soundbar heeft een behoorlijk groot geluidsveld in de breedte. Anderzijds ontbreekt het wel aan echte precisie in de lokalisatie. Dat maakt dat, zelfs zonder het inschakelen van de upscaling of het beluisteren van Atmos-materiaal, de HT-G700 vooral een filmisch beeld geeft.

Dat betekent dat je bij sommige games niet helemaal tevreden zult zijn met de weergave van deze soundbar. Voornamelijk snelle shooters hebben baat bij scherpte en precisie in de lokalisatie, en dat weet de HT-G700 niet zo goed weer te geven. Deze soundbar is echter des te geschikter voor tragere, verhalende rpg’s waarbij een sfeervolle wereld en een-op-een gevechten centraal staan. 

©GMRimport

Een hele grote kanttekening is wel dat het hoogte-element van de Atmos behoorlijk tegenvalt: het is er simpelweg niet echt. Daarmee valt de Atmos-compatibilteit eigenlijk volledig in het water. In alle mogelijke codec- en upscale-scenario’s blijft het geluid behoorlijk centraal aan de soundbar plakken. Echt heel veel breder dan de standaard stereoinstellingen wordt het niet, en al helemaal niet hoger. Hoewel de grootte van de weergave voor een soundbar op dit prijspunt prima is, wordt er daarmee niet geleverd op een belangrijk punt. Dat is jammer, want voor een soundbar op dit prijspunt is de grootte van de geluidsweergave niet slecht. Kiezen voor Atmos-compatibiliteit en dat niet overtuigend leveren is dan wellicht niet de juiste keuze geweest als het aankomt op dit model.

Concluderend

De HT-G700 is, ook kijkend naar zijn prijs, geen slechte soundbar, maar er zijn wel een paar haken en ogen bij het gebruik. Voorop staat dat de soundbar prima klinkt en een behoorlijk filmisch en groots klankkarakter heeft. Hij is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Daar staat tegenover dat het ontbreekt aan hele precieze lokalisatie en dat de Atmos-compatibiliteit niet resulteert in een echt gevoel van hoogte in de weergave. Ben je specifiek op zoek naar een Atmos-soundbar, dan is de HT-G700 niet je beste optie. Zoek je een soundbar met een behoorlijk filmisch karakter, een redelijk groot geluidsveld, speel je graag rpg’s en ben je opzoek naar een niet al te dure optie, dan kan de HT-G700 wellicht wel in je wensen voorzien.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële spec sheet.

Oké
Conclusie

De Sony HT-G700 klinkt behoorlijk filmisch, is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Het ontbreekt echter aan hele precieze lokalisatie en de Atmos-compatibiliteit resulteert niet in een gevoel van hoogte in de weergave.

Plus- en minpunten
  • Filmische klank, bouwkwaliteit, degelijke budgetoptie
  • Atmos niet overtuigend weergegeven, gebrek aan precisie in lokalisatie

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd
PU.nl
Nieuws

Pc-versie Stellar Blade officieel aangekondigd

Zoals al bekend was komt het spel op 11 juni uit

Na een te vroeg gepubliceerde trailer eerder deze week is de komst van de pc-versie van Stellar Blade op 11 juni nu officieel bevestigd.

Op het officiële PlayStation YouTube-kanaal werd begin deze week een trailer gedeeld met de aankondiging en releasedatum van de pc-versie. De trailer werd weer verwijderd, waaruit bleek dat hij te vroeg was gepubliceerd.

Inmiddels heeft de officiële aankondiging wel plaatsgevonden en blijkt de releasedatum te kloppen. Daarbij is ook duidelijk dat de pc-versie ondersteuning voor upscalingstechnologieën DLSS en FSR bevat, alsmede 25 nieuwe kostuums voor het hoofdpersonage en een nieuw baasgevecht met Mann, de leider van de Sentinals. PS5-gamers zullen een gedeelte van de nieuwe inhoud ook ontvangen middels een update.

Op 11 juni verschijnt er ook een 'Complete Edition' van de game op pc en PlayStation 5. Daarin zit niet alleen de basisgame, maar ook diverse verschenen dlc, waaronder de cross-overs met Nier: Automata en Goddess of Victory: Nikke.

Stellar Blade verscheen in april vorig jaar op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!