Rockstar klaagt detectivebureau Pinkerton aan over naamgebruik
PU.nl
Nieuws

Rockstar klaagt detectivebureau Pinkerton aan over naamgebruik

Ontwikkelaar Rockstar Games heeft het detectivebureau Pinkerton Consulting & Investigations aangeklaagd in verband met het gebruik van de naam van het bedrijf in Red Dead Redemption 2. In eerste instantie was het echter Pinkerton die de ontwikkelaar wilde aanklagen wegens het onrechtmatig gebruiken van de naam in de populaire game.

Volgens The Blast wordt in verkregen gerechtspapieren duidelijk dat Pinkerton Consulting & Investigations in december 2018 een sommatiebrief naar Rockstar Games en moederbedrijf Take-Two Interactive had gestuurd. In de brief claimt Pinkerton dat Rockstar zonder toestemming de naam heeft gebruikt en een negatief beeld schetst van het bedrijf in de game. Pinkerton National Detective Agency bestond al sinds de jaren 70' van de 19e eeuw als detectivebureau en werkte toen samen met de overheid om beruchte criminelen op te sporen.

In de juridische brief zegt Pinkerton dat door de game nu de indruk wordt gewekt dat het detectivebureau gelieerd is aan 'Red Dead' alhoewel er nooit toestemming is gegeven. Het bedrijf is ervan overtuigd dat het kenmerkende karakter wordt vervaagd en de reputatie van het bedrijf wordt geschaad. Daaraan voegt Pinkerton toe bereid te zijn om te discussiëren over een financiële vergoeding om het probleem op te lossen. Indien dit niet plaats gaat vinden, zegt het bedrijf Rockstar aan te gaan klagen voor onder andere merkinbreuk.

©GMRimport

Het Pinkerton-detectivebureau komt in een aantal missies voor in Red Dead Redemption 2. Protagonist Arthur en de Van der Linde-gang moeten tijdens het verloop van de game vluchten voor de Pinkertons om te voorkomen dat ze worden opgepakt voor de misdaden die zij in het verleden hebben begaan.

Als reactie is Rockstar nu naar federale rechtbank gestapt en reageert het bedrijf op de brief door te zeggen dat het gebruik van de naam valt onder het Eerste Amendement van de Amerikaanse grondwet. Rockstar meldt dat Red Dead Redemption 2 een 'historisch accurate videogame is dat zich afspeelt in het Wilde Westen aan het einde van de 19e eeuw'. Hier voegt Rockstar aan toe dat 'historische referenties op elk niveau verweven zijn in de game'.

©GMRimport

"De referentie van de game naar het historische Pinkerton-detectivebureau en zijn agenten is één van de vele manieren waarop Red Dead Redemption 2 op accurate wijze het historische Amerikaanse landschap uit de 19e eeuw portretteert", aldus Rockstar.

Hier voegt het bedrijf aan toe dat de Pinkertons in relatief weinig missies worden betrokken. Zo zegt Rockstar dat uit 106 missies van de game Pinkertons in slechts tien missies een rol spelen. Daarnaast meldt Rockstar dat Pinkertons al voor lange tijd in historische fictie over het Wilde Westen voorkwamen, zoals in de film 'The Long Riders', het televisieprogramma 'Deadwood' en liedjes, zoals 'Ballad of a Well-Known Gun' van Elton John.

Met dit antwoord maakt Rockstar aan de rechter duidelijk dat er geen sprake is van merkinbreuk bij de Pinkerton Consulting & Investigations Agency en het gebruik van de naam valt onder het Eerste Amandement.

Red Dead Redemption 2 is verkrijgbaar op Xbox One en PlayStation 4.

Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!