Saoedi-Arabië is van plan om grote game-uitgever te kopen
Gamer.nl
Nieuws

Saoedi-Arabië is van plan om grote game-uitgever te kopen

Het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië gaat zo'n 13 miljard dollar gebruiken om een "grote game-uitgever" op te kopen.

Dat heeft het Public Investment Fund aangekondigd. Via Savvy Games Group, dat onderdeel is van de organisatie, gaat men in totaal 37,8 miljard dollar in de game-industrie investeren, waarvan zo'n 13 miljard dollar is gereserveerd voor de overname van "een grote game-uitgever". De rest van het geld wordt gebruikt om minderheidsbelangen in andere gamebedrijven te steken.

Het is niet bekend of het Public Investment Fund al een uitgever op het oog heeft, of dat men alleen een bedrag heeft genoemd wat men wil steken in een eventuele overname.

Het Public Investment Fund heeft de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in gamebedrijven. Zo kocht het eerder dit jaar 96 procent van alle SNK-aandelen op. Ook heeft het in bedrijven als Activision-Blizzard, Nintendo, EA, Take Two en Capcom geïnvesteerd. Bedrijven zelf kunnen de investeringen in minderheidsbelangen niet tegenhouden zolang hun aandelen te koop staan. Via de investeringen probeert het land minder afhankelijk van olie te worden.

"Savvy Games Group is onderdeel van onze ambitieuze strategie om Saoedi-Arabië in 2030 het ultieme globale middelpunt voor games en esports te maken", aldus kroonprins Mohammed bin Salman. "We gebruiken de onbenutte potentie binnen esports en gaming om onze economie te diversifiëren, innovatie in de sector aan te wakkeren en meer entertainment en competitie te bieden binnen het Koninkrijk."

De investeringen roepen wereldwijd controverse op in verband met de schendingen van mensenrechten in het land en de manier waarop het geld door de overheid verkregen is. Zo claimt de Amerikaanse inlichtingendienst dat de kroonprins verantwoordelijk is voor de moord op journalist Jamal Khashoggi. Volgens Savvy Games Group gaat het echter om "oudere impressies" van het land.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!