Saoedi-Arabië koopt nog meer aandelen in Nintendo
PU.nl
Nieuws

Saoedi-Arabië koopt nog meer aandelen in Nintendo

Een paar dagen nadat het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië meer aandelen in Nintendo heeft gekocht, heeft men wederom aandelen gekocht.

Dat schrijft AP News. Vorig jaar kocht het PIF voor het eerst aandelen in Nintendo - het had toen 5,01 procent van alle aandelen in handen. Eerder deze week werd dat totale aandeel verhoogd naar 7,08 procent. En nu is dat aantal dus weer verhoogd, waardoor het op moment van schrijven 8,26 procent van alle aandelen in het bezit heeft.

Daarmee is Saoedi-Arabië de grootste aandeelhouder van Nintendo buiten het Japanse bedrijf zelf. Nintendo heeft zo'n tien procent van diens aandelen in handen. Een groot gedeelte van de aandelen is in handen van familieleden van Nintendo's eigen bestuursleden. Hoewel de hoeveelheid aandelen het PIF in principe het recht geeft om aanwezig te zijn tijdens bestuursvergaderingen, is het onwaarschijnlijk dat Saoedi-Arabië veel invloed op Nintendo kan uitoefenen - daar bestaan in Japan diverse beschermende wetten voor.

Dat neemt niet weg dat de investeringen van het Public Investment Fund, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken, controversieel zijn in het Westen. Dit vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Hoewel beursgenoteerde bedrijven niet kunnen bepalen wie hun aandelen koopt, gaat een deel van de winst die een bedrijf maakt naar het land via de aandelen die het in het bezit heeft.

Saoedi-Arabië investeert via het Public Investment Fund in een grote verscheidenheid aan bedrijven, ook binnen de game-industrie. Eerder investeerde men al in Activision-Blizzard, EA, Take Two, Capcom, Nexon en SNK. Van het laatstgenoemde bedrijf - bekend van games als Fatal Fury, King of Fighters en Metal Slug - heeft men inmiddels 96 procent in handen. 

Overigens blijkt uit hetzelfde artikel van AP News dat het PIF ook meer aandelen in Take-Two en EA heeft gekocht. Men heeft nu 5,8 procent van alle aandelen van EA in handen, en 6,8 procent van alle aandelen van Take-Two.

Nintendo zelf heeft op moment van schrijven nog altijd niet gereageerd op de aankopen van het PIF. Toen het fonds vorig jaar voor het eerst aandelen in Nintendo kocht, liet het bedrijf weten dat het hier pas achteraf weet van had.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!