Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen
Gamer.nl
Nieuws

Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen

Een van de lichtpuntjes van Microsofts Xbox Series X-presentatie in mei was Scarlet Nexus, een nieuwe actie-rpg van Bandai Namco. Gamer.nl kreeg een eerste presentatie en sprak met producent Keita Iizuka en regisseur Kenji Anabuki over het intrigerende wereldbeeld van de game.

Het cyberpunkgenre is een constante factor binnen het medium videogames, maar in aanloop naar Cyberpunk 2077 – in potentie een bijzonder goede weergave van het genre op blockbusterschaal – lijkt de sciencefictionvertakking steeds prominenter aanwezig. Astral Chain, System Shock 3 en indies als Ghostrunner: allen draaien ze om verdeeldheid en armoede vanwege technologische vooruitgang. Regisseur Kenji Anabuki kreeg van Bandai Namco de opdracht een meer ‘frisse’ game te maken en kwam met een eigen variant: ‘brainpunk’.

Bij brainpunk veroorzaakt niet alleen technologische voortuitgang een revolutie, maar ook een mysterieus hormoon in de hersenen dat bepaalde individuen allerlei soorten superkrachten schenkt. Die combinatie zorgt ervoor dat mensen met elkaar in verbinding staan en krachten kunnen delen, met als gevolg dat de maatschappij zich totaal anders ontwikkelt dan gedacht. Superhandig die krachten, maar ook best wel privacygevoelig als je het aan producer Iizuka vraagt. Overheidscontrole, privacy en eenzaamheid in tijden van verbondenheid zijn thema’s die Scarlet Nexus dan ook in meerdere of mindere mate behandelt.

©GMRimport

Meer Devil May Cry

New Himuka is noodgedwongen vaart te zetten deze relatief recente ontdekkingen, want mysterieuze wezens genaamd The Others komen letterlijk uit de lucht vallen, hongerig naar dezelfde breinen waar de samenleving op gebouwd is. Dat is wanneer ene Yuito, met zijn prestigieuze familienaam als een last op zijn schouders, zich aansluit bij de Other Defense Force om de vrede te bewaren. Waar The Others vandaan komen is een raadsel - een typisch voorbeeld van het hoge animegehalte in Scarlet Nexus. In dat opzicht doet de game erg denken aan Astral Chain, waarin de protagonisten onder een speciale eenheid vechten tegen een soortgelijke dreiging.

Ook het actievolle vechtsysteem dat leunt op een combinatie van Yuito’s katana en psychokinetische krachten doet denken aan PlatinumGames-titels. Met een druk op de knop pakken spelers willekeurige objecten in de omgeving op, om ze vervolgens met razende snelheid naar de soms onbegrijpelijk ontworpen Others te smijten en erachteraan te razen met een katana. Veelal is een rake worp een inleiding voor een combinatie, zoals zogenaamde step in-aanvallen, waarbij de katana op hoge snelheid als een soort zwarte laser uithaalt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is eigenlijk doodzonde de game tijdens de presentatie niet op afstand speelbaar was, aangezien Scarlet Nexus oogt als een gevoelsgame die meer neigt naar Devil May Cry dan de Tales Of-reeks. Er is een duidelijke opening na een geworpen object om op te volgen, de actie wordt in beeld gebracht met een dynamische camera en slowmotioneffecten en een slimme ontwijkmanoeuvre lijken essentieel te zijn om niet platgestampt te worden door een olifant met een karrenwiel. Ook opvallend is dat het aantal effecten, in ieder geval tijdens de gameplaydemonstratie, nog best meevalt. Schadecijfers worden subtiel in beeld gebracht en het slagveld blijft overzichtelijk zonder in te boeten aan spektakel.

Verbondenheid

Volgens producer Iizuka is Scarlet Nexus echter zeker geen pure actiegame. “Het wordt een mix van actiegames en rpg’s”, zo legt hij uit. “Het is gebaseerd op je equipment en de parameters, en een skill tree die ‘brain map’ heet. De skills die je kiest maken je sterker en hebben invloed op je vechtstijl.” Die skills variëren van oplaadaanvallen tot meer sterkere psychokinetische krachten.

Het belangrijkste rpg-element is het Struggle Arm System, een mooie benaming voor het lenen van superkrachten van teamgenoten. Hoe het precies werkt is niet helemaal duidelijk, maar op sommige momenten is Yuito in staat krachten te lenen van zijn (maximaal twee) teamgenoten, zoals vuuraanvallen in allerlei soorten en maten.

©GMRimport

De effectiviteit van die krachten is weer afhankelijk van Yuito’s band met andere personages. “Spelers versterken hun band op verschillende manieren. Niet alleen door hun band in stand te houden, maar ook via zogenaamde character episodes”, legt Anabuki uit. “Die moeten samen gespeeld worden om de band tussen die personages via het SAS te versterken.” Het lijkt er dus op dat personages de tijd krijgen om letterlijk en figuurlijk een band op te bouwen.

Valkuilen

Een valkuil waar Scarlet Nexus mogelijk intrapt is de variatie binnen de industriewijken – gebaseerd op de jaren 90 - waarin spelers rondrennen. De ontwikkelaar belooft dat het volgebouwde New Himuka een rijke verscheidenheid aan steden, een hoofdkwartier en andere gebieden kent, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat daar nog weinig van te bekennen is. Dat betekent overigens niet dat Scarlet Nexus visueel geen indruk maakt. De game ziet er in 60 fps op de Xbox Series X enorm vloeiend uit en de grafische stijl heeft iets unieks.

Watch on YouTube

Ook een vraagteken is het thema van de game. Het concept van brainpunk is boeiend, maar blijft in de tot nu toe getoonde beelden – op superkrachten lenen na – een beetje op de achtergrond. Hopelijk weet Bandai Namco iets te doen met de insteek, want daarmee zou Scarlet Nexus zich kunnen onderscheiden van de gemiddelde actie-rpg.

Scarlet Nexus verschijnt voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S, Xbox One en pc. Een releasedatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailers tonen Switch 2-versie van Yakuza 0
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe trailers tonen Switch 2-versie van Yakuza 0

De game komt op 5 juni uit op Nintendo's hybride console

Sega heeft twee nieuwe trailers uitgebracht van Yakuza 0 Director's Cut, dat afgelopen maand voor Nintendo Switch 2 werd aangekondigd.

In de eerste trailer wordt het themanummer van de game ten gehore gebracht, namelijk 'Bubble' door Shonan no Kaze. Ondertussen worden er beelden van de game getoond. In de tweede trailer worden de Engels ingesproken stemmen van hoofdpersonages Kazuma Kiryu en Goro Majima uitgelicht.

Yakuza 0 Director's Cut verschijnt op 5 juni voor Nintendo Switch 2 - tegelijkertijd met de release van de console dus. De nieuwe versie van de game bevat een aantal compleet nieuwe tussenfilmpjes en een nieuwe online multiplayermodus. Yakuza 0 is een prequel op de bekende openwereldreeks (die tegenwoordig 'Like a Dragon' heet), en toont de groeiende macht van Kazuma Kiryu onder de Japanse gangsters.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Trails in the Sky 1st Chapter arriveert op 19 september
Gamer.nl
Nieuws

Trails in the Sky 1st Chapter arriveert op 19 september

Voor PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam

De remake Trails in the Sky 1st Chapter komt op 19 september uit.

Dat werd onlangs in Famitsu aangekondigd (via Gematsu). Het gaat om een wereldwijde release voor PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam.

Trails in the Sky 1st Chapter was al aangekondigd en stond in eerste instantie bekend als The Legend of Heroes: Trails in the Sky The 1st. Het is een remake van de klassieke rpg die twintig jaar geleden uitkwam.

Spelwereld Liberl Kingdom is geheel naar drie dimensies overgezet. Er kan daarnaast naadloos geschakeld worden tussen twee vechtmodi: Field Action en Command Battle. De game bevat zowel Engelse als Japanse stemmen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!