Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'
Gamer.nl
Nieuws

Schrijver Dragon Age noemt AI-gegenereerde verhalen 'zielloos'

Draak van een tekst

De voormalige hoofdschrijver van de Dragon Age-serie, David Gaider, heeft weinig vertrouwen in de toekomst van kunstmatige intelligentie bij het schrijven van games.

Op Twitter linkt Gaider naar een artikel van The Guardian over de mogelijkheid dat AI in de toekomst games zal schrijven, maar hij vreest voorlopig niet voor zijn baan. Hij merkt op dat hij in het verleden al meerdere keren heeft geprobeerd om quests procedureel te laten genereren met zijn team, en dat ze op dat moment echt geloofden dat het kon.

"Elke keer ontdekten we dat, zelfs als de procedurele teksten werden geschreven door mensen, het eindresultaat... matig was. Zielloos", zegt hij in een lang Twitterdraadje. "Het probleem was niet de tekst. Het was dat het procedureel genereren van quests dingen oplevert die de 'vorm' hebben van een quest. Het heeft de goede momenten, maar het eindresultaat is niet veel beter dan de typische 'breng me 20 insectenhoofden' uit een MMO."

"Ik denk dat de AI hetzelfde zal doen als wij toen deden: het maakt iets in de 'vorm' van een verhaal, gemaakt uit de opgeslagen stukken die het al heeft... want dat is wat het doet. Maar veel ontwikkelteams zullen denken dat het meer kan. En ze zullen falen", voorspelt hij.

Hij geeft toe dat de technologie pas in de kinderschoenen staat, maar denkt niet dat het in de toekomst goed genoeg wordt. "Als we ooit op een punt komen dat de AI de echte intuïtie en ziel van een mens kan nadoen, dan is het feit dat ze games kunnen maken het laatste van onze problemen, oké?"

Hij sluit het draadje af door te voorspellen dat er binnenkort desondanks wel AI-geschreven games uit zullen komen. "Het feit dat deze ontwikkelteams zullen falen, betekent niet dat ze het niet gaan proberen. Het is te verleidelijk om het niet te doen, vooral in MMO's waarvan ze denken dat spelers niet veel geven om een diep verhaal. Hier zal veel moeite aan verspild worden."

Gaider werkte tot 2016 bij BioWare en heeft inmiddels een eigen studio opgericht. Met Summerfall Studios werkt hij aan de musical-rpg Stray Gods.

Nvidia gelooft in ieder geval wel in de toekomst van AI-geschreven personages in games. Gisteren onthulde het bedrijf een trailer van zijn nieuwste technologie, waarmee spelers in de toekomst met NPC's zouden kunnen praten die door AI van tekst worden voorzien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!