Shenmue 3 omarmt het gangbare leven
PU.nl
Nieuws

Shenmue 3 omarmt het gangbare leven

Shenmue 3 is een ode aan het alledaagse. In deze verhalende game van Yu Suzuki kun je rustig een wandeling door een heuvellandschap maken, een banaal gesprekje met een winkelbediende aangaan en simpele klussen uitvoeren voor wat zwart geld. Geen dorpsbewoner die hier iets van zegt. Sterker nog: zij zijn allang blij als ze aan hun dagelijkse routines toekomen en op tijd thuis zijn voor het avondeten. Waar is er nog plek voor zo’n simpel en idyllisch bestaan?

Anno 2019 is de insteek van deze slow game misschien nog wel fascinerender dan twintig jaar geleden, toen het eerste deel verscheen. Waar de details van alledag in tegenhanger Yakuza juist verdwijnen in een oase van vrijheid, daar is de bewegingsruimte in Shenmue een stuk beperkter. Als je in een klein dorpje op zoek bent naar een of andere gangster, dan laat de game je niet zomaar naar een andere plek gaan. Je moet en zal hints verzamelen over de bende voordat je daadwerkelijk verder mag.

©GMRimport

Het menselijk bestaan

Binnen die kaders biedt Shenmue een gaaf inzicht in het menselijk bestaan: de lokale chef kan haar ogen niet van een pannetje braadworsten houden, een chen tai chi-meester houdt moeiteloos een groepje koters onder bedwang en een goedgeklede kerel is onwijs trots dat ‘ie een schildpaddenrace fixt. Het mooie hiervan is dat de game dit niet aan je opdringt. Wil je puur en alleen de moord van je vader oplossen, dan laat je al het andere gewoon links liggen. Wil je wel genieten van de fantastische world-building, dan doe je dat volledig op eigen houtje.

Conceptueel is er wat dat betreft weinig veranderd in de afgelopen twintig jaar. Shenmue is en blijft een langzame game waarin je een handjevol locaties enorm goed leert kennen. Na een uur of twee weet je waar die oudere dame woont en hoe je het snelst bij de dojo komt, alsook wie je wel en niet te woord staat. Aan world-building is daardoor geen gebrek.

Een van de charmes van Shenmue is dat de voice-acting gekunsteld en bij vlagen amateuristisch overkomt. De Engelse stemacteur van hoofdpersoon Ryo klinkt bijvoorbeeld net zo monotoon als in de eerste twee delen. Ook gebeurt het regelmatig dat vragen en antwoorden totaal niet op elkaar aansluiten, zonder dat het stoort. Vaak leidt dit namelijk tot een gesprek dat mierzoet en humorvol is en lijkt op een Babylonische spraakverwarring. In een verhalende game als Red Dead Redemption zou dat een doodzonde zijn, maar het sluit precies aan bij de sfeer van Shenmue: eigenaardig en toch elegant.

Waar Shenmue 1 en 2 het realisme opzochten, komt dit deel over als een spel.

-

©GMRimport

Van realisme tot spel

Bij release bleek de eerste Shenmue de tot dan toe duurste game ooit, die vooral technisch een nieuwe standaard zette. Ook de mogelijkheid om met ieder personage in de spelwereld te praten was uniek. Het derde deel behoudt de karakteristieke visuele stijl; verder zijn er relatief weinig stappen gezet. Het gebruik van de Unreal Engine leidt weliswaar tot prachtige vergezichten en lichteffecten, maar de gameplay is nagenoeg onaangetast – een net iets ander vechtsysteem daargelaten.

Dit lijkt een bewuste designkeuze: Shenmue 3 kent z’n oorsprong in een crowdfunding en verbergt nergens dat het een direct vervolg is op de Dreamcast-titels. Deze nostalgische hang naar het verleden pakt tijdens de ruwweg eerste twee uur van de game positief uit. Waar Shenmue 1 en 2 het realisme opzochten, komt dit deel over als een spel. Tuurlijk is Ryo communicatief niet de sterkste, maar dat is juist een reden om met iedereen om je heen een gesprekje aan te knopen. En zeker is het niet gezond om voorafgaand aan een gevecht drie knollen naar binnen te werken, maar in Shenmue geeft dat je net dat beetje energie om winnend uit de strijd te komen.

©GMRimport

Snuitje

De grote vraag is vooral of het overkoepelende verhaal standhoudt. Na een speelsessie van twee uur is daar nog niet veel over te zeggen. De toon wordt gezet en een aantal nieuwe mysteries komen voorbij, maar veel meer zit niet in deze demo. De nieuwe personages die tijdens deze intro hun opwachting maken, laten in ieder geval nog geen enorme indruk achter. Zo eigenzinnig als Akio Enoki of angstaanjagend als Chai zijn de inwoners van Bailu Village nog niet. Enkel de tai chi-meester kan met zijn jolige snuitje en buiktopje nog wel eens uitgroeien tot een cultheld onder de liefhebbers. Maar waarschijnlijk introduceert de volledige game veel meer interessante personages.

Shenmue 3 is misschien geen najaarsklapper van het kaliber The Outer Worlds, Star Wars Jedi: Fallen Order of Death Stranding – en juist daarom is het zo lovenswaardig dat uitgever Deep Silver voor een release in november kiest. Belangrijker: het epos van Yu Suzuki krijgt eindelijk een staartje.

Shenmue 3 verschijnt op 19 november voor PlayStation 4 en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 4 Pro getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!