Sony Interactive Entertainment richt eigen filmstudio op
Gamer.nl
Nieuws

Sony Interactive Entertainment richt eigen filmstudio op

Sony Interactive Entertainment heeft zijn eigen filmstudio genaamd PlayStation Productions opgericht.

De filmstudio moet films en series ontwikkelen gebaseerd op diverse Sony-games. Het productiebedrijf is gevestigd in Culver City, ten westen van Los Angeles, en wordt aangestuurd door Asad Qizilbash. Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios-voorzitter Shawn Layden overziet het bedrijf.

"We hebben 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van games en dat heeft ons 25 jaar aan geweldige games, franchises en verhalen opgeleverd", aldus Layden aan The Hollywood Reporter. "We vinden dit het juiste moment om naar andere media, zoals film, televisie en streaming te kijken, om onze werelden op een andere manier tot leven te roepen."

Qizilbash laat weten dat het oprichten van een eigen filmstudio Sony's voorkeur had in plaats van diverse franchises aan andere filmstudio's uitlenen. "We denken dat we het zelf beter kunnen ontwikkelen en produceren. Omdat we er bekender mee zijn, maar ook omdat we weten waar de PlayStation-gemeenschap van houdt."

"We hebben gekeken naar wat Marvel heeft gedaan met de wereld van stripverhalen en hoe ze er het grootste ding ooit in de filmindustrie van hebben gemaakt", vervolgt Layden. "Het zou een ambitieus doel zijn om te zeggen dat we in hun voetstappen treden, maar we hebben er zeker inspiratie uitgehaald."

De eerste projecten zijn al in ontwikkeling bij PlayStation Productions, maar om wat voor projecten het gaat is nog niet bekend. Volgens Layden is het niet de bedoeling dat een bepaald aantal producties binnen een specifieke tijd af is. De focus moet liggen op kwaliteit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!