Sony komt in de toekomst met antwoord op Game Pass
Gamer.nl
Nieuws

Sony komt in de toekomst met antwoord op Game Pass

Sony is van plan om in de toekomst meer aan te kondigden over hoe het de concurrentie aangaat met Xbox Game Pass.

Via Game Pass, de dienst van Microsoft op Xbox-consoles en pc, kunnen spelers voor een vast abonnement honderden games onbeperkt spelen. Sony heeft een soortgelijke dienst in de vorm van PlayStation Now. Het verschil is echter dat het op PlayStation Now om een beperkter aanbod gaat - zo verschijnen Sony-games niet direct op lancering op de service.

In een interview met het Russische nieuwskanaal TASS werd Jim Ryan, de CEO van Sony Interactive Entertainment, gevraagd hoe Sony de concurrentie met Game Pass aan wil gaan. Zijn antwoord was ietwat cryptisch: "Er zit nieuws aan te komen, maar niet vandaag. We hebben PlayStation Now als abonnementsservice en het is in verschillende markten verkrijgbaar."

Hoewel Sony dus inderdaad PlayStation Now heeft, lijkt Ryans opmerking te insinueren dat Sony van plan is om meer te doen om op te boksen tegen Game Pass. Of het om een nieuwe service gaat, of een uitbreiding van PlayStation Now, is niet bekend. Eerder benadrukte Ryan echter wel dat Sony zich vooral richt op games die met een groot budget zijn gemaakt, en dat het volgens hem niet logisch is om die spellen op een Game Pass-achtige service te zetten.

In hetzelfde interview gaf Ryan aan ook niet te weten of toekomstige Bethesda-games zoals The Elder Scrolls 6 en Starfield op PlayStation 5 verschijnen. Bethesda's moederbedrijf ZeniMax wordt in de loop van komend jaar overgenomen door Microsoft, maar beide partijen geven geen duidelijk antwoord op de vraag of spellen vervolgens exclusief op Xbox-consoles en pc verschijnen. Ryan: "Die beslissing kunnen wij niet maken, we wachten af en merken wel wat er gebeurd."

Ryan laat weten dat Sony het anders aanpakt qua interne groei: "We leggen de nadruk op een stabiele, langzame en constante, organische groei van onze studio's. Die versterken we met selectieve aankopen. We respecteren de stappen die onze concurrentie neemt, ze lijken logisch en verstandig. Maar we zijn even blij en zeker van onze zaak. De line-up (tijdens de PS5-lancering) is beter dan die van onze eerdere consolelanceringen."

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S zijn nu verkrijgbaar. De consoles zijn op de meeste plekken wel uitverkocht.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!