Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist
Gamer.nl
Nieuws

Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist

Ontwikkelaar Ubisoft heeft in dlc voor Assassin's Creed Odyssey de seksualiteit van de protagonist vastgesteld. In de tweede episode genaamd Shadow Heritage van de uitbreiding Legacy of the First Blade krijgen spelers geen keus om zelf de seksualiteit van de protagonist te bepalen.

In de nieuw verschenen episode 'Shadow Heritage' moeten spelers, als Alexios of Kassandra, de eerste Assassin Darius en zijn zoon Natakas (of dochter Neema wanneer met Alexios gespeeld wordt) helpen te vluchten van de zogenoemde Order of the Ancients. In Shadow Heritage moet de speler strijden tegen The Tempest, een gevaarlijke commandant van de marine.

Wanneer de speler erin slaagt de strijd op zee te overwinnen gaan de protagonist en Darius met zijn zoon of dochter uit elkaar en gaan ze beiden hun eigen pad. De protagonist reist naar een verlaten huis uit een eerder deel van het verhaal en ziet later Darius met zijn zoon of dochter terugkeren. Daarna speelt er zich een scène af waarin te zien is hoe het trio het verlaten huis opknapt en de protagonist op de markt boodschappen aan het halen is.

©GMRimport

Hierna is te zien dat de protagonist een kind heeft gekregen genaamd Elpidios. De protagonist eindigt bij de tweede episode met een kind en wordt in de game geleid om een heteroseksuele relatie te beginnen met de zoon of dochter van Darius. Dit is met name opvallend, omdat de speler in Assassin's Creed Odyssey normaliter de keuze hebben om zelf hun seksualiteit te bepalen. Het is niet de eerste keer dat de protagonist in een Assassin's Creed-game een relatie krijgt wat leidt tot het krijgen van een kind. Zo kreeg Altair in Assassin's Creed 2 een relatie met de Templar Maria en kregen ze samen een kind.

De plotse verandering waarbij spelers niet langer de keus hebben om de seksuele geaardheid te bepalen heeft voor veel ophef gezorgd. Spelers voelen zich bedrogen met het feit dat het gekozen personage een kind krijgt na het uitsluitend aangaan van homoseksuele relaties. Deze onvrede wordt ook uitgebreid geuit op Reddit. "Ik was blij dat ik de optie had om een personage zoals mijzelf te spelen op dezelfde manier dat mannen en heteroseksuele vrouwen games spelen. Ubisoft heeft nog veel waarde gehecht aan het feit dat men zelf de seksuele geaardheid kon beslissen in de game. Het was onderdeel van hun marketingcampagne. Zij hebben duidelijk een leugen gebruikt om de game te kunnen verkopen."

©GMRimport

De uitspraak dat Ubisoft veel waarde hechtte aan de seksuele geaardheid van de protagonist verwijst mogelijk naar een artikel van Entertainment Weekly. In dat artikel spreekt creative director Jonathan Dumont over de relaties in de game.

"Sinds het verhaal is gebaseerd op de keuzes die spelers maken, forceren wij de spelers nooit om zich in romantische situaties te begeven waar zij zich niet comfortabel bij voelen. Spelers bepalen zelf of zij zich al dan niet met de protagonist in romantische situaties verwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat spelers hiermee relaties kunnen opbouwen die zij zelf willen, wat op die manier iedereen zijn of haar speelstijl respecteert", aldus Dumont.

Toch koos Ubisoft ervoor om de seksualiteit in de tweede episode vast te stellen. In een verklaring van Ubisoft over de keuze zegt het bedrijf tegen Kotaku dat het zijn excuses aanbiedt aan de spelers die verrast zijn door het plotse afloop. In de verklaring benadrukt de ontwikkelaar dat er in maart nog een episode verschijnt voor de uitbreiding Legacy of the First Blade waarin de redenen voor de keuzes van de protagonist duidelijk worden gemaakt.

Shadow Heritage is nu beschikbaar als onderdeel van de Assassin's Creed Odyssey-dlc Legacy of the First Blade. Deze uitbreiding is verkrijgbaar via de Season Pass op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games
Gamer.nl
Nieuws

Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games

De prijsverhoging van hardware gaat vandaag in, van games aankomend najaar

Xbox heeft de prijzen van Xbox-consoles en -accessoires wereldwijd verhoogd. Later dit jaar gaan ook de prijzen van Xbox-games omhoog.

Eerder vandaag lekte de Franse winkelketen Micromania al een prijsverhoging voor alle Xbox Series X en S-modellen, en Microsoft heeft inmiddels aan plekken als Windows Central en Eurogamer bevestigd dat de prijsverhoring doorgaat.

Dat betekent dat de Xbox Series X vanaf nu 599,99 euro kost, de 2TB Galaxy Black-version 699,99 euro en de Series X Digital 549,99 euro. De Series S met 512GB kost 349,99 euro en de Series S met 1TB 399,99 euro.

De standaard draadloze Xbox-controller kost nu 64,99 euro, een gekleurde versie kost 69,99 euro. Speciale edities kosten 79,99 euro, terwijl de Core- en Full-versies van de Xbox Elire Controller Series 2 respectievelijk 149,99 euro en 199,99 euro gaan kosten.

Het is de bedoeling dat rond de feestdagen prijzen van Xbox-games ook omhoog gaan. In de Verenigde Staten kunnen de grootste games 80 dollar gaan kosten - wat zich mogelijk naar 90 euro in Europa vertaalt. Eerder kondigde Nintendo al aan dat de fysieke versie van Switch 2-game Mario Kart World ook 90 euro gaat kosten. Prijzen voor Xbox Game Pass worden op moment van schrijven niet verhoogd.

Eerder vandaag onthulde Microsoft zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gamedivisie van het bedrijf een stijging in omzet heeft waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel loopt de omzet gerelateerd aan hardware alsmaar terug. Microsoft lijkt dat ook een steeds grotere focus te hebben op het verkoop van games en services - ook op andere systemen. Dit verklaart mogelijk deels waarom de prijzen van hardware nu omhoog gaan - op deze manier haalt het bedrijf zoveel mogelijk omzet uit de verkoop van zijn consoles.

De huidige gezondheid van de wereldwijde economie speelt mogelijk ook een rol. Microsoft is dan ook niet de enige binnen de game-industrie die zijn prijzen omhoog gooit. Afgelopen april ging de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition bijvoorbeeld omhoog.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!