Star Wars: The Force Unleashed brak alle regels
Gamer.nl
Nieuws

Star Wars: The Force Unleashed brak alle regels

Aangezien alle moderne Star Wars-games onderdeel zijn van de moderne ‘canon’, voelen ze soms een beetje veilig aan. Voor de overname van Lucasfilm door Disney in 2012 leek er meer geëxperimenteerd te worden, van halfbakken filmgames en fantastische spacecombatgames tot aardige strategiegames en obscure spin-offs als Ewoks: Wicket and the Dandelion Warriors. Het in 2008 verschenen Star Wars: The Force Unleashed is een perfect voorbeeld van hoe het Wilde Westen aan Star Wars-games fantastische titels voortbracht.

LucasArts herhaalde haar motto voor The Force Unleashed tijdens de ontwikkeling bijna dagelijks: een game waarin je ‘kont schopt’ met de Force. De regels gingen overboord, zo bleek al uit een trailer waarin protagonist Starkiller – gebaseerd op Luke Skywalkers oorspronkelijke naam – een gigantische Star Destroyer eigenhandig uit de lucht trekt. Dat die opzet weerstand teweegbracht onder Star Wars-fanaten maakte niet uit, want het in 2008 verschenen eindproduct was de ultieme power-fantasie.

©GMRimport

Tour de Force

Een groot deel daarvan is te danken aan de vernuftige physics-engines die LucasArts implementeerde. Ze maken het niet alleen mogelijk om meerdere objecten op te pakken en met hoge snelheid weg te smijten, maar ze zorgen er ook voor dat materialen op een realistische manier breken, buigen of uiteenspatten. Bovendien zorgt het AI-systeem er voor dat hulpeloos rondzwevende Stormtroopers en andere vijanden zich aan elkaar vastklampen, wat het hilarisch maakt om met ze te klooien.

Je voelt je als geheime leerling van Darth Vader daarom oppermachtig. Met één Force Push gooi je tientallen vijanden omver, een goedgeplaatste bom veroorzaakt een kettingreactie aan explosies en het geluid van een lightsaber die links en rechts door lichamen schroeit klinkt heerlijk. Nergens is The Force Unleased zo strak als bijvoorbeeld Devil May Cry, dat de nadruk legt op een verscheidenheid aan combinaties. De game is ontworpen als een ware tour de Force, en wordt daar alleen maar effectiever in naarmate je Starkillers krachten uitbreidt gedurende de game.

Dat terwijl het daadwerkelijke vechtsysteem naar huidige maatstaven vrij simpel is. Anno 2022 valt vooral op dat je slechts één pure aanvalsknop tot je beschikking hebt, waar actiegames tegenwoordig standaard een lichte en een zware aanval bieden. Ook vergt de game bijzonder weinig strategie om de verschillende vijanden, van imposante Rancors en AT-RT’s tot simpele eindbaasgevechten tegen Jedi, baas te zijn. Met een flinke bliksemzee en een paar halen met de lightsaber kom je vaak al een heel eind.

©GMRimport

Grimmige toon

The Force Unleashed is ook een bijzonder duister Star Wars-verhaal, onderstreept door het sepia-grijze uiterlijk dat veel titels uit die tijd toepasten. De game speelt zich namelijk af na de welbekende Order 66, dat slechts een paar Jedi weet te overleven. Tijdens een aanval op de Wookieplaneet Kashyyyk plukt Vader de jonge Starkiller uit zijn warme huis om hem op te leiden tot een moordmachine en de overgebleven Jedi een voor een op te ruimen. Die klopjacht is voor Star Wars-begrippen bijzonder grimmig; spelers stappen immers in de schoenen van het kwaad dat ze in andere games bestrijden.

Ook de invloed van George Lucas zelf is duidelijk merkbaar in de plot. Lucas gaf opvallend genoeg zijn zege voor niet alleen bovenstaande premisse, maar ook voor het gebruik van iconische personages als prinses Leia. De overige cast is daarbij erg herkenbaar: Master Kota als de oude mentor, Proxy als de komische robot en pilote Juno als romantisch aspect. Moderne films als Rogue One bewijzen dat die standaardformule nog steeds kan werken, maar in het geval van The Force Unleashed worden de personages te weinig verkend om ook maar een beetje indruk te maken.

Unieke versies

The Force Unleashed is ook wat ontwikkeling betreft duidelijk een game uit een ander tijdperk. LucasArts ontwikkelde de game voor zoveel mogelijk systemen, naast de toen nog recentelijk verschenen Xbox 360 en PlayStation 3. De studio ging onder andere in zee met THQ en Aspyr Media – waarvan laatstgenoemde op dit moment werkt aan een remake van Star Wars: Knights of the Old Republic – om specifieke versies voor PlayStation 2, PlayStation Portable, Nintendo Wii en Nintendo DS te ontwikkelen. Sommige versies beschikten zelfs over exclusieve content, zoals een complete multiplayermodus en bewegingsbesturing op de Wii en klassieke momenten uit de films op PSP. Het is lang geleden dat ontwikkelaars zo hard hun best deden om gebruikers van elk platform op hun wenken te bedienen.

LucasArts had dan ook grote plannen voor The Force Unleashed als IP. Er verschenen een roman, een stripboek en verschillende actiefiguren om de game te promoten. Met 7 miljoen verscheepte exemplaren was The Force Unleashed succesvol genoeg voor een vervolg, dat door zijn korte speelduur en merkwaardig plot rondom een kloon van Starkiller behoorlijk tegenviel. Een derde deel werd, tot ongenoegen van onder andere acteur Sam Witwer, geannuleerd.

©GMRimport

Een veilig universum

Niet dat een derde The Force Unleashed, dat ongetwijfeld nóg meer over de top zou zijn, binnen Disneys huidige strategie zou passen. Daar breekt de gamereeks immers te veel regels voor. Een personage als Starkiller naast Jedi: Fallen Orders nieuwe held Kal Kestis valt niet te verantwoorden, dus poogt Disney binnen haar eigen uitgemeten universum nieuwe verhalen te creëren.

De toekomst van Star Wars-games is desondanks rooskleurig. Vergelijkbaar met Marvel-games werkt er momenteel een breed scala aan gerenommeerde ontwikkelaars aan rpg’s, shooters, adventuregames en andere veelbelovende titels. Denk aan een vervolg op Star Wars Jedi: Fallen Order, een shooter van Respawn Entertainment en een openwereldgame van The Division-makers bij Ubisoft, die ongetwijfeld hun plek binnen het universum verdienen. Maar of ze net zo gedurfd zijn als Star Wars: The Force Unleashed valt nog te bezien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!