Steelseries Aerox 3 Wireless: Superlicht en supersnel
Gamer.nl
Nieuws

Steelseries Aerox 3 Wireless: Superlicht en supersnel

Een paar jaar geleden waren muizen met extra gewichtjes de grootste hype, maar tegenwoordig is het tegenovergestelde waar: hoe lichter de muis, hoe beter. Vandaag kijken we naar een ultralichte muis van Steelseries met een bijzonder ontwerp en slimme features.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Steelseries. Lees hier wat dit betekent.

Steelseries Aerox 3 Wireless:

• Gevoeligheid: 18.000CPI
• Polling rate: 1000Hz
• Vorm: Semi-symmetrisch
• Verbinding: 2,4GHz, Bluetooth, USB-C en USB-A
• Gewicht: 66 gram
• Batterijduur: 200 uur met Bluetooth, 80 uur met 2,4GHz
• Adviesprijs: €109,99

Het is niet moeilijk om te zien wat het focuspunt voor het ontwerp van de Aerox 3 is geweest: een muis die zo licht mogelijk is, maar wel met een high-end sensor. Het exemplaar waar wij naar kijken is ook nog eens draadloos, dus naast een bijzonder laag gewicht is er ook geen weerstand van een draadje. Dat belooft veel goeds.

©GMRimport

Design en ergonomie

De meeste gamingmuizen zijn doorgaans simpele dingen met een stel rgb-ledjes om zich te onderscheiden van kantoormuizen, maar de Steelseries Aerox 3 Wireless valt ondanks zijn zwarte kleur duidelijk op. De plastic bovenkant is namelijk grotendeels open, waardoor je de printplaat, batterij en ledverlichting kunt zien. Het is best leuk om te zien hoe een muis er van binnen uitziet zonder hem open te hoeven schroeven en het is een absolute eyecatcher.

Ondanks het open honingraatontwerp hoef je niet bang te zijn dat de muis bij de eerste beste druppel water weggegooid kan worden, want de Aerox 3 is voorzien van een IP54-certificaat. Steelseries heeft alle elektronica aan de binnenkant voorzien van een laagje dat het beschermt tegen nattigheid en vuil. De muis is dus bestendig tegen modderige handen.

Je zag het in de specificaties waarschijnlijk al staan, maar deze muis is semi-symmetrisch. Dat houdt in dat de vorm van de muis geschikt is voor zowel links- als rechtshandigen, maar de extra functieknoppen bevinden zich helaas maar aan één kant. Die knoppen zijn voor rechtshandigen iets makkelijker om te gebruiken, maar gezien het beperkte aanbod gamingmuizen voor linkshandigen, is het voor hen waarschijnlijk geen dealbreaker.

Het rooster aan de bovenkant is aan het begin een beetje wennen wanneer je de Aerox 3 Wireless gebruikt. Het voelt even gek, maar zorgt daarna juist voor extra grip. Niet dat je het nodig hebt, want door het lage gewicht kost het bewegen van de muis nauwelijks kracht.

©GMRimport

Features en snelheid

De Aerox 3 Wireless is naast licht ook nog eens draadloos en voorzien van ledlampjes, maar die combinatie gaat door de zware batterijen meestal niet lekker samen. Toch heeft Steelseries de batterijduur met een hele kleine batterij kunnen uitbreiden tot tachtig uur als je gebruikmaakt van de snelle 2.4GHz-verbinding. Dat doen ze door simpelweg de verlichting uit te schakelen zodra je de muis vastpakt en gebruik te maken van energiezuinige componenten. Het automatisch uitschakelen van de verlichting kun je uiteraard in de Steelseries Engine 3-software uitschakelen, maar dat is zonde van de batterijduur. Je ziet de rgb-leds immers toch niet wanneer je hem in je handen hebt.

Gelukkig begrijpt Steelseries ook dat tachtig uur voor een fanatieke gamer niet genoeg is. Anders dan bij sommige andere muizen, *kuch*, kun je de muis gewoon blijven gebruiken terwijl je hem met de usb-c-kabel oplaadt. Net zo handig is de ondersteuning voor Fast Charging, waardoor de muis na vijftien minuten al genoeg is opgeladen voor veertig uur klikplezier.

De techniek achter de muis is niet helemaal nieuw. De Aerox 3 Wireless beschikt namelijk over dezelfde TrueMove Air optische sensor die al in enkele voorgaande Steelseries-muizen voorbijkwam. Met een gevoeligheid van 18.000 CPI en een maximale bewegingssnelheid van 400 IPS stelt hij niet teleur.. De sensor is accuraat op vrijwel alle oppervlaktes zoals metaal, hout, papier en plastic, dus je hebt niet altijd een muismat nodig. Helaas werkt hij niet op glas, maar dan lost een muismat het probleem van een glazen bureaublad wel snel op.

©GMRimport

De hoge snelheid is duidelijk minder fantastisch in de bluetooth-modus. Hoewel het handig is dat je de muis kunt gebruiken met een laptop of smartphone zonder de dongle mee te hoeven nemen, gaat de polling rate merkbaar achteruit. De polling rate van 1000Hz bij de 2.4Ghz-verbinding is voor velen overbodig hoog, maar 125Hz bij bluetooth is juist opvallend laag. Zo laag zelfs, dat je het ook buiten gaming om kunt merken. Zo schiet de cursor soms net voorbij dat kleine knopje dat je snel wilde aanklikken. Helaas is dat een limitatie van bluetooth, dus dat betekent ook dat er eigenlijk geen bluetooth muizen zijn die het op dat vlak beter doen.

De software waarin je de muis naar smaak kunt aanpassen is uitgebreid, maar toch overzichtelijk. In één oogopslag zijn alle instellingen te zien, van angle snapping tot gevoeligheid. Er is een enorme collectie aan makro’s en andere sneltoetsen beschikbaar die je aan elk gewenste knop kan koppelen. Je kunt zelfs een knop meerdere keren achter elkaar laten herhalen op een door jou gekozen snelheid, wat vooral in shooters een groot voordeel kan zijn.

©GMRimport

Concluderend

De Steelseries Aerox 3 Wireless is een logisch gevolg op de trend richting lichtere muizen en pakt het gelijk extreem aan. Het is een opvallend ontwerp dat duidelijk de aandacht trekt, maar ook nog eens functioneel is. In combinatie met de uitstekende draadloze functionaliteit en degelijke sensor is de Aerox 3 Wireless een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een lichtgewicht muis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!