Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg
PU.nl
Nieuws

Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg

Er is een wonderlijke ontwikkeling gaande in de game-industrie: indiestudio’s bestaande uit fans van klassiek werk krijgen zelf de kans om daarvan nieuwe delen te maken. En precies daarom ligt Streets of Rage 4 op koers om een nieuwe topper te worden.

Twee jaar geleden verscheen de beste Sonic The Hedgehog-platformgame in vele jaren. Sonic Mania was namelijk het resultaat van een groep fans die donders goed weten wat de franchise in het verleden zo goed maakte. Gezien de wijze waarop grote uitgevers normaliter omsprongen met zulke licenties, zou je je er echter nog steeds over kunnen verbazen dat Sega überhaupt toestond dat ‘modder’ Christian Whitehead en zijn team hiermee aan de slag gingen. Gelukkig zet de ooit zo grote Japanse uitgever die lijn door: nu is Streets of Rage aan de beurt.

©GMRimport

Yuzo Koshiro

Voor de ontwikkeling van Streets of Rage hebben namelijk drie onafhankelijke ontwikkelaars de handen ineengeslagen: Dotemu (bekend van onder meer Windjammers), Lizardcube (Wonder Boy: The Dragon’s Trap) en Guard Crush Games (Streets of Fury). Belangrijker nog voor échte fans van deze klassieke brawler en vooral de bijbehorende, pompende electrosoundtrack: de muziek wordt mede verzorgd door originele composers Yuzo Koshiro en Motohiro Kawashima.

Dergelijke muziek was in het even krappe als drukke Gamescom-hokje helaas nauwelijks verstaanbaar, maar in elk ander opzicht was onze allereerste kennismaking met Streets of Rage 4 buitengewoon aangenaam. In de eerste plaats omdat de visuele stijl vrij letterlijk de lijnen doortrekt die de franchise met het derde deel in 1994 voor het laatst liet zien. Niks drie dimensies, maar een haarscherpe, handgetekende comicstijl die de originele trilogie eer aandoet. Daarmee is de basisgameplay van de sidescrolling beat ‘em up, waarbij je steeds ook stukjes over de breedte-as kunt bewegen, eigenlijk volledig overeind gebleven.

©GMRimport

Tienjarige baard

Wel nieuw is de voorlopige selectie aan personages. Naast allround-hoofdrolspeler Axel Stone – ditmaal met baard, om aan te geven dat Streets of Rage 4 zich tien jaar na het derde deel afspeelt – is ook Blaze Fielding teruggekeerd, terwijl de rappe Cherry Hunter – de enige die kan rennen – nieuw is voor de Gamescom-build. Richting de lancering worden nog twee personages onthuld, waarbij naar alle waarschijnlijkheid meer nadruk op kracht ligt.

Gameplaytechnisch heeft het ontwikkelteam weinig veranderd: naast de basis van bewegen, springen en aanvallen zijn er wederom worpen en speciale aanvallen om de straten vrij letterlijk schoon te vegen van gespuis. Nieuw is een speciale aanval voor elk personage in de lucht én het feit dat het beetje levenskracht dat een speciale aanval kost teruggewonnen kan worden door direct enkele rake klappen uit te delen. Ook is het iets gemakkelijker om vijanden hoog te houden met combo’s. Ook op te pakken wapens (van messen tot heuse speren) keren terug, waarbij de kans om ze na een worp terug uit te lucht te vangen eveneens geheel nieuwe mogelijkheden opent tot combo’s. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe effecten van vuur, zuur en elektrische schokken waarmee je kunt spelen richting vijanden in de omgevingen.

Watch on YouTube

Het is prijzenswaardig dat Sega zoveel vertrouwen geeft aan het even jonge als gepassioneerde ontwikkelteam achter Streets of Rage 4 – de enige invloed van de uitgever is het leveren van feedback op nieuwe builds. Fans van de roemruchte beat ‘em up-reeks weten dat in de afgelopen jaar meermaals sprake is geweest van een nieuw deel in ontwikkeling, maar steeds kwam het daar niet van. Het huidige project lijkt echter af te stevenen op het best mogelijke resultaat, ook al hebben we daar een behoorlijk lange tijd op moeten wachten.

Streets of Rage 4 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. De lanceringsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!