Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game
Gamer.nl
Nieuws

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Jacco met Super Mario 3D World + Bowser’s Fury.

2021 was voor mij het jaar van de heruitgaven. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl, Mass Effect: Legendary Edition, Nier Replicant ver.1.22474487139: veel games in mijn denkbeeldige toplijstje verschenen al eens eerder. Dat zegt iets over het afgelopen gamejaar, maar ook over onze gezamenlijke drang om terug te keren naar het vertrouwde. In die categorie was mijn persoonlijke hoogtepunt dit jaar Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, de leukste Mario-game.

Dubieuze relatie

Voor iemand die een Nintendo-podcast host, heb ik een behoorlijk dubieuze relatie met Super Mario. Enerzijds was het m’n eerste Game Boy-game, mijn kennismaking met platformers en mijn eerste stappen in het medium an sich. Anderzijds heb ik die besnorde loodgieter na bijna twintig jaar nog steeds niet onder controle. Wanneer Mario namelijk vaart maakt, springt en vervolgens landt op een platform, heeft hij de neiging een stukje door te glijden. Die mechaniek is al zo oud als de weg naar Rome en voor velen een kwestie van spiergeheugen om te controleren. Voor mij is het de reden om voor de honderdste keer de afgrond in te storten.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, een uitgebreide remaster van de Wii U-game, maakt de situatie nog een stuk complexer. Hoewel levels relatief lineair zijn, zorgt het isometrische camerastandpunt ervoor dat het soms érg moeilijk is om te zien waar je met je pootjes terechtkomt. Tel daar de tijdsdruk, plakkerige kattenpootjes van Cat Mario en de mogelijkheid om elkaar - per ongeluk - op te tillen bij op, en 3D World voelt alsof ik voor het eerst Mario speel.

Het resultaat is dat ik ontzettend, maar dan ook ontzéttend slecht ben in de game. Het einde van een level halen zonder tig keer ten onder te gaan is al een uitdaging, laat staan ‘in samenwerking’ alle groene sterren in een level te verzamelen. Ik gooi m’n partner per ongeluk van een platform, ren in alle haast tegen een vijand op of presteer het om direct uit de ‘respawn-bubbel’ gekomen wéér te sterven.

Normaliter levert dat een bak frustratie op, zoals met name tweedimensionale Mario-games regelmatig bijna in de prullenbak belandden. 3D World heeft als enige Mario-game wonderbaarlijk genoeg het tegenovergestelde effect: pure hilariteit. Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil, vaak zo hard dat spelen praktisch onmogelijk wordt. Het is jaren geleden dat een game dát wist te bewerkstelligen.

Partygame

Bovenstaande is niet per se een gevolg van mijn eigen onkunde, maar vooral van uitstekend gamedesign. Nintendo weet namelijk ontzettend goed waar de kracht van Super Mario 3D World ligt, al is de game daar altijd op afgerekend door puristen. 3D World hangt niet aan elkaar met ingenieuze platformpuzzels of een arsenaal aan complexe bewegingen voor Mario, maar gooit spelers samen met anderen in een onvoorspelbare wereld waarin je met een beetje aanklooien al een heel eind komt. Sterf je, dan is er eigenlijk vrij weinig aan de hand. Kortom: Mario 3D World is een pure partygame, geen platformer.

Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil.

-

Daarom is Bowser’s Fury overigens zo’n boeiende toevoeging. Na forse kritiek op de grote hoeveelheid Nintendo-heruitgaven zonder noemenswaardige nieuwe content, is de kleinschalige extra Mario-game een welkome verrassing. Daarbij betreft het bijna het tegenovergestelde van 3D World: een open wereld met pure platformuitdagingen. Wie Mario wél onder controle heeft en ambieert alle Cat Shines in de wereld te verzamelen, heeft aan Bowser’s Fury een behoorlijke kluif. Ergens maakt dat de oorspronkelijke game compleet, en is het mogelijk een voorbode van welke richting de franchise inslaat.

Leukste, niet beste

Is 3D World de beste Mario-game? Natuurlijk niet. Die eer gaat nog altijd naar Super Mario Bros. 3, World, Mario 64 of Galaxy, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Het is echter wel de leukste game in de franchise, juist omdat het onberispelijke co-op-fun boven klassieke platformgameplay stelt. Zelfs een Mario-veteraan, die de superloodgieter nog altijd niet onder controle heeft, wist er de leukste momenten van 2021 mee te beleven. Zo leuk dat hij al huilend van het lachen zijn broer met Covid besmette. Waren al die avonden plezier twee weken quarantaine waard? Stiekem wel.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!