The Legend of Zelda-reeks bestaat 35 jaar
Gamer.nl
Nieuws

The Legend of Zelda-reeks bestaat 35 jaar

Nintendo's The Legend of Zelda-reeks vierde gisteren diens vijfendertigste bestaansjaar.

The Legend of Zelda werd bedacht door Nintendo's Shigeru Miyamoto kwam op 21 februari 1986 uit in Japan. Sindsdien is het een van de populairdere franchises van het bedrijf en geniet de reeks wereldwijd van veel aanzien.

Na The Legend of Zelda verscheen een direct vervolg op de NES, kwam Link's Awakening op de Game Boy uit en betekende A Link to the Past op de SNES het grote mainstreamsucces voor de franchise. De reeks werd daarna naar drie dimensies vertaald met Ocarina of Time en Majora's Mask op de Nintendo 64. Sindsdien zijn er diverse nieuwe delen en spin-offs uitgekomen op Nintendo-systemen.

In 2017 kreeg de Zelda-serie een tweede leven met Breath of the Wild op de Nintendo Switch en Wii U. Het spel nam de gebruikelijke structuur van de reeks, waarin de overkoepelende spelwereld afgewisseld werd met kerkers, op de schop en bood een gigantische open wereld om te verkennen. Het is een van de grootste verkoopsuccessen binnen de franchise.

Vorige week kondigde Nintendo aan dat Wii-game The Legend of Zelda: Skyward Sword op 16 juli voor de Switch uitkomt. Veel fans vermoeden dat het bedrijf in de loop van het jaar nog meer oude Zelda-games naar de Switch brengt om het jubileumjaar te vieren. Wanneer het langverwachte vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild uitkomt is nog niet bekend.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'
Gamer.nl
Nieuws

'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'

'Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld'

Het pas aangekondigde uitstel van Grand Theft Auto 6 van aankomend najaar naar mei volgend jaar heeft impact op alle gamebedrijven, zo heeft Bloomberg-journalist Jason Schreier geschreven.

Begin deze maand werd aangekondigd dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. In het Bloomberg-artikel van Jason Schreier schetst de journalist een beeld van de mogelijke obstakels die dit uitstel voor gamebedrijven oplevert.

Hoewel sommige bedrijven tevreden lijken met het uitstel - zo brengt Electronic Arts de nieuwe Battlefield voor april 2026 uit en kunnen games als Marathon en Ghost of Yotei dit jaar zonder problemen uitkomen - levert het uitstel bij andere uitgevers en ontwikkelaars juist weer stress op.

Zo heeft een ontwikkelaar van een grote multiplayergame aan Schreier verteld dat ze hun game voorheen van aankomend najaar naar het voorjaar van 2026 hebben uitgesteld. Dit werd mede gedaan omdat de game meer ontwikkeltijd nodig had, maar ook om uit het vaarwater van Grand Theft Auto 6 te blijven. "Het zou erg duur zijn om hun game wederom uit te stellen, maar tegelijk met GTA 6 uitkomen kan catastrofaal zijn. Maar wat als ze hun game weer uitstellen, en GTA 6 ook weer wordt uitgesteld?"

Andere ontwikkelaars hebben aan Schreier gemeld dat ze hun game voor het najaar van 2026 gepland hebben staan, en dat ze bidden dat Rockstar GTA 6 niet weer uitstelt. Sommige bedrijven hopen er juist wel op, zodat ze een excuus hebben om hun game pas in 2027 uit te brengen en zo meer tijd hebben voor de ontwikkeling. "Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld."

Het artikel van Schreier onderstreept alleen maar de column van ondergetekende die kort na het uitstel online kwam op PU, waarin we meldden dat de game-industrie te afhankelijk is van GTA 6. "In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten", zo schreven we.

Overigens bracht Rockstar Games kort na de aankondiging van het uitstel een nieuwe trailer uit van Grand Theft Auto 6. Die kan hier bekeken worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar
Gamer.nl
Nieuws

Muisbesturing ook in Switch 2-hoofdmenu beschikbaar

Scroll door je games en instellingen met de Joy-Cons

De muisfunctionaliteiten van de nieuwe Joy-Cons voor de Nintendo Switch 2 zijn ook te gebruiken in het hoofdmenu van de aankomende console.

Nintendo deelde een filmpje in de Nintendo Today-app waarin het bedrijf dat bevestigt. Te zien is hoe een muisaanwijzer over het thuisscherm glijdt. Zoals eerder al werd bevestigd ziet dat thuisscherm er nagenoeg hetzelfde uit als die van de huidige Switch. De video in kwestie kan hieronder worden bekeken.

De muisfunctionaliteiten van de Switch 2 Joy-Cons houden in dat spelers de controllers op een platte ondergrond kunnen plaatsen om ze vervolgens als een computermuis te gebruiken. In diverse games, zoals Metroid Prime 4: Beyond en Civilization 7, kan dit gebruikt worden om de game te besturen. Nintendo komt zelf ook met een game die helemaal om de muisfunctionaliteiten draait, genaamd Drag X Drive.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!