The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring
Gamer.nl
Nieuws

The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring

Maar weinig mensen konden voorspellen dat er een Switch-versie van The Witcher 3: Wild Hunt zou verschijnen. Analyses die Nintendo’s hybride hardware nabootsten, concludeerden dat het onmogelijk was om de game draaiende te krijgen op de console. Tóch gebeurt het op 15 oktober dan echt: ‘The Switcher 3’ komt dan uit.

Tijdens Gamescom 2019 kreeg Gamer.nl de kans om hands-on te gaan met de port. Weliswaar alleen de handheldmodus, maar het was genoeg om te bevestigen dat Saber Interactive en CD Projekt Red puik werk hebben afgeleverd. De geprezen rpg op het kleine scherm spelen voelt een beetje aan als magie, ondanks duidelijke beperkingen.

©GMRimport

Een schat aan verhalen

Maar eerst even terug naar 2015, het jaar dat het Poolse CD Projekt Red een van de beste games van deze generatie uitbracht. Velen hebben goede herinneringen aan de game, maar wie Wild Hunt heeft gemist en wellicht van plan is de Switch-versie op te pakken staat een weergaloze rpg te wachten. Geralts zoektocht naar het bijzondere meisje Ciri is slechts één van The Witcher 3’s uitmuntende verhaallijnen met meeslepende scenario’s omtrent familiedrama’s, vloeken en duivelse dillema’s waarmee de monsterjager te maken krijgt. De kleinste zijmissies kunnen uitmonden tot epossen die het verhaal beïnvloeden, afhankelijk van de morele keuzes die je maakt. De rijke cast aan personages wordt gedurende het spelen een virtuele vriendenkring. Het schrijfwerk van de game is simpelweg briljant.

Op technisch vlak bleek het loslaten van de vorige generatie consoles een uitstekende zet, gezien de grafische kwaliteit van de game. De game oogt prachtig, met grote, gedetailleerde omgevingen als griezelige spookkastelen, prachtige besneeuwde bergen en bruisende steden. Enkele van de drukste plekken in de game laten de PlayStation 4 en Xbox One nog steeds zweten, dus het is wonderbaarlijk dat de game überhaupt draait op de Switch.

©GMRimport

Compromissen

We zullen er geen doekjes om winden: de Switch-versie is merkbaar gedowngraded ten opzichte van de Xbox One-, PS4- en pc-versies. Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies. Aangezien de docked-modus niet beschikbaar was op de beurs kunnen we er weinig over zeggen, maar op het kleine scherm oogt de game inderdaad wat wazig. Wellicht minder dan je zou verwachten, want ondanks dat ook de textures van een lagere resolutie zijn, compenseert de schermgrootte een hoop. Het scherm is immers 6,2 inch groot en verhult een hoop compromissen die de Halo: Anniversary Collection-ontwikkelaar heeft gemaakt.

Een andere compromis is de draw distance, die met name merkbaar korter is wanneer Geralt op Roach door de wereld galoppeert, in ons geval het begingebied White Orchard. Vegetatie verschijnt pas wanneer je er vlakbij bent op het scherm en ook npc’s spawnen dichterbij dan gewend, een middel om drukke steden als Novigrad en Beauclair mogelijk te maken. Wederom verbloemt het scherm een hoop van deze tekortkomingen en valt de ervaring ruim binnen de acceptabele normen.

Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies

-

Verrassend vergelijkbaar

Qua andere aspecten is de port verrassend vergelijkbaar met de andere versies. Zo is er niet bespaard op het aantal npc’s in de wereld en lijken physics en lichteffecten haast één op één te zijn overgenomen, al blijkt uit verschillende analyses dat het lichtsysteem wat versimpeld is. In de praktijk overtuigt het totaalplaatje en wanneer Geralts haren in de wind wapperen en gras en bomen dynamisch bewegen, voelt de port aan als een klein wonder. Bovendien lijkt de framerate redelijk stabiel te blijven en merkten we enkel duidelijke vertraging op wanneer Roach op volle snelheid door de wereld galoppeert.

Een ander punt dat positief opvalt is het geluid, dat lang niet altijd even goed is bij dergelijke ports. Denk aan Vita-versies van de God of War-games en de recent uitgebrachte Switch-versie van Assassin’s Creed 3. In die gevallen klinkt geluid ontzettend gecomprimeerd, alsof de ontwikkelaars de waarde ervan flink onderschatten. The Witcher 3 op de Switch klinkt grotendeels zoals je het gewend bent en met een koptelefoon komen omgevingsgeluiden, stemmen van personages en geluiden van zwaarden die monsters aan stukken rijten prima over. Er is slechts een kleine mate van compressie hoorbaar, maar dat doet niets af aan de immersie en de speelervaring.

Watch on YouTube

Meesterwerk in het klein

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition wordt een indrukwekkende port. Spelers krijgen alle content op één kaartje, inclusief twee fantastische uitbreidingen en zestien kleinere dlc’s, wat resulteert in tegen de honderd uur aan speeltijd. Uiteraard is de superieure ervaring te vinden op de PS4, Xbox One en pc, zeker na de 4K en HDR-patches voor de snellere consolemodellen, maar als handheldgame blijft de Switch-versie verbazingwekkend overeind. Wie graag tientallen uren steekt in rpg’s op het kleine scherm, kan in oktober met één van de beste ooit aan de slag.

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition verschijnt op 15 oktober voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!