Update: THQ Nordic heeft niet gekozen voor exclusiviteit Metro Exodus op Epic Games Store
PU.nl
Nieuws

Update: THQ Nordic heeft niet gekozen voor exclusiviteit Metro Exodus op Epic Games Store

Uitgever THQ Nordic distantieert zich van de uitspraak omtrent de exclusiviteit van Metro Exodus op de Epic Games Store. Via een bericht op Twitter meldt THQ Nordic dat het niet verantwoordelijk was voor de keuze van de distributie bij Metro Exodus.

Vorig jaar nam THQ Nordic de uitgever Koch Media over voor een bedrag van 121 miljoen euro, waarmee de Metro-franchise in handen kwam van de uitgever. Na de bekendmaking dat de pc-versie van Metro Exodus voor het eerste jaar exclusief beschikbaar wordt op de Epic Games Store, werd door fans meerdere malen kritiek geuit op het moederbedrijf.

In een verklaring via een Twitter-bericht geeft THQ Nordic nu aan dat niet zij, maar zusterbedrijf Koch Media verantwoordelijk is voor de keuze omtrent de distributie van de game.

"Het besluit om Metro Exodus als een tijdelijke exclusieve titel uit te brengen op de Epic Store is in zijn volledigheid genomen door Koch Media, aangezien zij de eigenaren zijn van de intellectuele eigendommen. Zij zijn een zusterbedrijf van THQ Nordic, wat precies de reden is waarom wij niet op deze zaak gaan reageren", aldus THQ Nordic.

Het bedrijf neemt zich voor, hoewel het in de toekomst niet uitsluit om games tijdelijk exclusief te maken, om games op zoveel mogelijk platformen beschikbaar te stellen.

Ondertussen heeft uitgever Deep Silver, uitgever van Metro Exodus, duidelijkheid geschapen over de distributie van fysieke pc-kopieën van Metro Exodus. Spelers met vooruitbestelde fysieke kopieën ontvangen een Epic-code die zij op het digitale platform kunnen gebruiken.

Update: Lars Wingefors, medeoprichter en CEO van van THQ Nordic AB heeft inmiddels reageert en wijst erop dat de tak van THQ Nordic die de tweets heeft gestuurd heeft, niet het gedeelte van THQ Nordic is dat het intellectueel eigendom van Metro Exodus in handen heeft. THQ Nordic AB is IP-eigenaar van Metro Exodus en heeft ook Koch Media in bezit. Wingefors geeft in zijn verklaring onder meer aan volledig achter Deep Silver en Koch Media te staan:

I fully support our sub-groups’ autonomy to run their respective businesses. I believe it’s in the group’s, and ultimately the consumers’, best interest that business decisions are made close to the market and this is the group’s consistent business model.I firmly believe that Deep Silver and Koch Media have carefully considered the advantages and disadvantages, opportunities and risks in their decision to go solely with Epic Games Store. The decision has my full support.I have noted that there is some confusion about the two different THQ Nordic entities, the parent company and the operating entity in Vienna. As already communicated to shareholders last year, the parent company will change its name to better reflect its status.

THQ Nordic GmbH heeft de IP's voor onder andere Darksiders, Titan Quest, Wreckfest en MX vs ATV in bezit.

Metro Exodus verschijnt op 15 februari op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!