Two Point Campus laat je een kleurrijke universiteit bouwen
PU.nl
Nieuws

Two Point Campus laat je een kleurrijke universiteit bouwen

Two Point Studios heeft werkelijk alle mogelijkheden van een ziekenhuissetting verkend in simulatiegame Two Point Hospital, dus is het hoog tijd voor wat nieuws. In Two Point Campus kruip je in de huid van de directeur van een universiteit.

Two Point Studios heeft veel ervaring in een zeer specifiek genre: ziekenhuissimulatiegames. Naast Two Point Hospital werkte een deel van het Two Point-team namelijk ook aan het in 1997 uitgekomen Theme Hospital. Na zo’n 25 jaar aan ziekenhuissimulaties maken, wisselt de studio het genezen van virtuele mensen in voor het kweken van virtuele hersenen.

Van sterfgevallen naar studiepunten

Two Point Campus bevat dezelfde opzet en flauwe humor uit Two Point Hospital, maar dan in een setting die van nature iets vrolijker is. Bovendien is een student (meestal) voor een lange periode op de universiteit te vinden, terwijl je in een ziekenhuis juist hoopt je patiënten zo snel mogelijk te ontslaan. Je gaat de individuele studenten dus voor langere tijd zien rondlopen, waardoor je hun leven op de campus intensiever meemaakt.

©GMRimport

Daardoor lijkt de gameplay van Two Point Campus veelzijdiger te worden, want daadwerkelijk studeren is natuurlijk slechts een onderdeel van het studentenleven. Je bent bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het verrijken van de campus met studentenhuizen, sportvelden, muziekzalen en andere faciliteiten, zodat de studenten zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. De mogelijkheid bestaat zelfs dat studenten op elkaar verliefd worden.

De lessen die ze volgen zitten daarnaast vol met flauwe humor, net als de aandoeningen en behandelingen uit Two Point Hospital. De studenten krijgen bijvoorbeeld les in het maken van taarten zo groot als auto’s, of worden ze tot ridder geslagen tijdens de ‘knight school’-lessen. 

Zelfontplooiing

Net als de studenten krijg je als speler de vrijheid om jezelf te ontplooien. Two Point Campus biedt namelijk veel mogelijkheden in het personaliseren van jouw universiteit. De hele vormgeving van de campus ligt in je handen: van de vorm van de gebouwen tot de kleur van het behang. Het is ook mogelijk om buiten de gebouwen allerlei onderdelen van je campus aan te passen door bijvoorbeeld zelf paden aan te leggen, bomen te plaatsen en zelfs te kiezen welke bloemetjes je buiten neerzet.

©GMRimport

Zomervakantie

Over de bloemetjes buiten zetten gesproken: de studenten zijn natuurlijk niet het hele jaar op de universiteit te vinden, maar ze hebben ook vakanties. Het spel volgt zodoende de cyclus van het studiejaar, wat betekent dat de campus in de zomer helemaal leeg is. Op dat moment heb jij als universiteitsdirecteur de tijd om lekker veel bij te bouwen en je campus mooi te maken voor het nieuwe schooljaar.

Aan het einde van de zomer keren de studenten weer terug en hoop je dat je universiteit klaar is voor de drukte. Je ziet zowel de studenten van het vorige jaar weer terug, als nieuwe eerstejaars die staan te popelen om te beginnen.

Two Point Hospital 2?

Soms lijkt Two Point Campus wel erg veel op Two Point Hospital. Je bent bijvoorbeeld nog steeds veel bezig met het bouwen van faciliteiten: er zit misschien veel verschil tussen een campus en een ziekenhuis qua setting, maar het plaatsen van toiletten en snackautomaten gaat nog altijd hetzelfde. Ook lijkt het systeem achter studenten die lessen volgen soms wel erg op de manier waarop je je patiënten behandelde in de spirituele voorganger. Hopelijk bevat de game dus genoeg nieuwe systemen om te zorgen dat de gameplay op zichzelf staat. Het zou bijvoorbeeld tof zijn om zelf de balans te moeten zoeken tussen studie- en vrijetijdsactiviteiten op de campus, om zo te zorgen dat studenten niet in slaap vallen in de les na een wild avondje in de ‘milkshakebar’.

©GMRimport

Een tweede valkuil is de persoonlijkere insteek van Two Point Campus. Het spel heeft hetzelfde levelsysteem als zijn voorganger. In Two Point Hospital was het niet nodig om terug te kijken naar oude ziekenhuizen na het behalen van enkele sterren in een level. Als je niet meer terugkeert naar je oude campus na het behalen van een level, is er dus weinig reden om veel tijd te steken in het pimpen van je campus. Aan de andere kant is teveel focus op het persoonlijke deel ook weer gevaarlijk, want als je veel liefde stopt in je campus kan het vervelend zijn om weer opnieuw te moeten beginnen in een ander level.

Of Two Point Campus die balans weet te houden en genoeg varieert qua gameplay valt te bezien, maar het spel laat in ieder geval een goede eerste indruk achter. De flauwe humor, de ingewikkelde maar toegankelijke systemen en de mogelijkheden om je eigen campus in te richten, maken Two Point Campus zelfs interessant voor mensen die niets met simulatiegames hebben. Om met de volledige versie aan de slag te kunnen moeten we wel nog even geduld hebben, want de game is uitgesteld naar 9 augustus.

Two Point Campus verschijnt op 9 augustus voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!