Unity gaat controversieel nieuw verdienmodel aanpassen
PU.nl
Nieuws

Unity gaat controversieel nieuw verdienmodel aanpassen

Bedrijf laat weten de kritiek te hebben gehoord

Unity heeft vandaag laten weten dat het vorige week onthulde nieuwe verdienmodel toch aangepast gaat worden.

Unity geeft op social media aan dat het na de vele negatieve feedback het nieuwe verdienmodel dat vorige week werd aangekondigd toch gaat aanpassen. "We hebben jullie gehoord. We verontschuldigen ons voor de verwarring en stress die het Runtime Fee-beleid heeft teweeggebracht sinds de aankondiging. We luisteren, praten met onze teamleden, community, klanten en partners, en zullen het beleid aanpassen. We delen binnen een paar dagen een update. Bedankt voor jullie eerlijke en kritische feedback." Op wat voor manier het beleid wordt aangepast is op moment van schrijven dus nog niet bekend.

Unity kwam afgelopen week onder vuur te liggen doordat het bedrijf nieuwe regels had opgesteld voor de vele ontwikkelaars die gebruikmaken van de engine om hun games op te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Inmiddels heeft Unity echter wat regels versoepeld, en gaat het alleen om de eerste installatie van een consument.

Het nieuwe beleid, dat Unity Runtime Fee wordt genoemd, zou in januari 2024 ingaan, en zou gelden voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd. Daarnaast zouden ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie moeten overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd.

De aankondiging kon rekenen op veel kritiek van ontwikkelaars. Velen wezen er op dat het gebruiken van de Unity-engine een groot financieel risico zou worden, des te meer wanneer games op abonneeservices als Game Pass worden gezet, free-to-play zijn of in een bundel zitten. De kantoren van het bedrijf moesten eind vorige week zelfs sluiten nadat een werknemer doodsbedreigingen maakte.

Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!