Vind al gamend je toekomstige baan
PU.nl
Nieuws

Vind al gamend je toekomstige baan

Dat met games meer mogelijk is dan alleen puur spelplezier beleven, mag voor zich spreken. Niet alleen train je met traditionele spellen allerlei competenties - zoals het vinden van creatieve oplossingen en ruimteoriëntatie - er zijn ook talloze spellen die er op gebrand zijn de kennis van spelers bij te spijkeren. Zo kun je bijvoorbeeld alvast een voorproefje krijgen van een mogelijke toekomstige carrière.

Dit artikel is een advertorial van DTT. Lees hier wat dit betekent.

Of je nou nog naar de middelbare school gaat, al studeert of een carrièreswitch wil maken: het valt niet mee om te achterhalen welke baan precies aansluit op je skills en wensen. Elk hulpmiddel waarmee dat duidelijker in kaart wordt gebracht, is mooi meegenomen. Zo zijn er diverse games beschikbaar – tegenwoordig vaak in de vorm van apps voor iOS en Android – die bepaalde facetten van een beroep nabootsen. Een handige tool om een voorproefje te krijgen op het echte werk!

Serious games van DTT

Het in Amsterdam gesitueerde DTT is een bedrijf dat in opdracht van diverse bedrijven en instanties dergelijke ‘serious games’ ontwikkelt. Zo kan bijvoorbeeld een gemeente DTT inschakelen en ze een game app laten maken. Het in 2010 opgerichte bedrijf heeft met diverse apps miljoenen downloads en talloze positieve recensies binnen weten te slepen. Diverse opdrachtgevers, waaronder het ministerie van Defensie, het UWV en Greenpeace, zetten DTT dan ook in om games te ontwikkelen die zowel een kwalitatief hoogstaande ervaring bieden, als de speler daadwerkelijk iets bijbrengen. Gelukkig staat dit niet in de weg van het spelplezier dat beleefd kan worden.

“Als gamesontwikkelaar begrijpen wij dat het maken van een serious game geen spelletje is”, aldus DTT. De ontwikkelaar benadrukt dat het voor overheden en bedrijven essentieel is om doelgroepen op een unieke manier te bereiken. “Of dat nu gaat om het leren pianospelen via een game, een klantvriendelijke houding onder je personeel verbeteren, of het vermaken van mensen met een entertainende game.” Hieronder staan enkele voorbeelden van serious games van DTT, die de speler helpen bij het ervaren van een mogelijke toekomstige baan of opleiding.

Luchtgevechtsleiding

De Luchtsgevechtsleiding-game heeft DTT gemaakt in opdracht van het ministerie van Defensie. Met deze app kan de Luchtmacht op middelbare scholen komen en met een klas het spel spelen. In de game verdedig je het Nederlandse luchtruim tegen mogelijke bedreigingen. Er kan onbetrouwbaar luchtverkeer opduiken, dat gespot en naar piloten gecommuniceerd moet worden.

“Binnen de Koninklijke Luchtmacht heeft de luchtgevechtsleiding een belangrijke rol”, zo meldt DTT. “De luchtgevechtsleiding dient als de oren en ogen van de vliegers. Zo bouwen ze een betrouwbaar luchtbeeld op, zoeken ze naar verdachte vliegtuigen die zich moeten identificeren en moeten ze inschatten wanneer de inzet van F-35’s noodzakelijk is.”

De app geeft spelers niet alleen op speelse wijze een voorproefje van het echte werk – om er zo achter te komen of iemands interessegebied hier ligt – het helpt de Luchtmacht ook bij het vinden van potentiële toppers. De beste spelers in de klas worden uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen bij de Luchtmacht.

©GMRimport

Take Control of the Tower

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is niet vies van een game. Eerder was er al een spel verkrijgbaar waarin spelers konden ervaren hoe het is om het luchtverkeer te leiden. En niet zonder succes: de app bereikte meer dan twee miljoen downloads. Samen met DTT is een nieuwe, modernere game gemaakt die op iOS en Android verkrijgbaar is.

Take Control of the Tower geeft spelers dan ook controle over het luchtruim. Het bepalen wat de vertrek- en aanvliegroutes zijn, is essentieel om het luchtverkeer in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat het vliegveld niet in complete chaos verzandt. Dat vergt niet alleen inzicht, maar ook een speler die het hoofd te allen tijde koel kan houden – er komen immers steeds meer vliegtuigen die willen landen of juist willen opstijgen.

Daarbij bevat de game een prikkelend competitief randje: spelers worden gerangschikt op hun prestaties, waar allerlei statistieken uit voortvloeien die voor iedereen zichtbaar zijn. Natuurlijk ontvangen de beste spelers een beloning in de vorm van een badge om mee te pronken. Het spel levert niet alleen een leuke gameplayervaring op: het doel om in potentie mensen enthousiast te maken voor een carrière bij de LVNL wordt ook bereikt, uitgaande van de positieve reacties in de Apple Store en Google Play Store!

©GMRimport

MBO Stad

Voordat je carrière maakt, moet er natuurlijk eerst een passende opleiding gevolgd worden. Mocht je een mbo-opleiding overwegen, dan is de MBO Stad-app een essentiële download. Deze app is door DTT gemaakt voor KiesMBO, een studiekeuzeportaal waarmee toekomstige studenten een helder overzicht krijgen van de verschillende studiemogelijkheden. Een juiste keuze kan immers een glansrijke toekomst opleveren.

In MBO Stad verken je op speelse wijze het mbo-landschap om zo kennis te maken met verschillende beroepen waar mbo-opleidingen geschikt voor zijn. Je hebt zelf de vrijheid om je weg te bepalen in deze virtuele stad – bijvoorbeeld via een tram – en kennis te maken met de diverse inwoners. Een uniek aspect is dat de app een SimCity-achtige insteek heeft: naast de stad verkennen kan men samen met andere spelers de stad verder uitbouwen.

©GMRimport

Neem serious games serieus

De term ‘serious games’ roept bij veel gamers vaak een wat suffig beeld op. Toegegeven; je gaat natuurlijk niet de nieuwe Resident Evil of Fortnite binnen dit genre vinden. Serious games hebben een andere functie dan de gebruikelijke spellen die we voor vermaak spelen. Spelers worden geïnformeerd over zaken die er echt toe doen, van het vinden van de juiste baan of opleiding tot bewustwording over maatschappelijke zaken.

Juist het feit dat er binnen de game-industrie zo’n breed scala aan typen games voor verschillende doelen en doelgroepen beschikbaar is, maakt games als medium zo interessant en succesvol. Als klein land zijn we – mede dankzij ontwikkelaars als DTT – ook in dit genre serieus groot!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!