Voorspel: Bayonetta laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object
Gamer.nl
Nieuws

Voorspel: Bayonetta laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object

Het derde deel in de populaire Bayonetta-reeks komt bijna uit. Van te voren weet je precies wat je kunt verwachten van deze game en dat is helemaal niet erg. We krijgen een vaag verhaal, over-the-top gevechten met pistolen aan benen en armen, demonische aanvallen gemaakt van haar en een camera die regelmatig over de borsten en kont van hoofdpersonage Bayonetta glijdt. Toch krijgt de heks deze keer meer kleren aan, als je daarvoor kiest.

Als je Bayonetta van PlatinumGames speelt is alles wat er op het scherm gebeurt compleet logisch, maar dat stopt zodra je de game aan iemand laat zien. Dat komt niet alleen door de onnavolgbare actie vol visueel geweld. Het is voornamelijk de overdreven seksualisering van hoofdpersonage Bayonetta waardoor de game op dat soort momenten ongemakkelijk is.

Regelmatig zit de camera net tussen Bayonetta's benen of achter haar kont en verdwijnen al haar kleren. Dit zijn absoluut geen games die je aan je ouders laat zien in een argument over hoe volwassen het medium is geworden. Toch is er meer met Bayonetta aan de hand dan zomaar het zoveelste geseksualiseerde vrouwelijke gamepersonage.

©GMRimport

Bayonetta omarmt haar seksualiteit namelijk. Ze viert het in elke beweging. De camera beweegt niet altijd naar haar kruis, maar zij beweegt haar kruis naar de camera zonder ooit een slachtoffer te zijn van die camera. Ze wordt niet in beeld gebracht alsof je er eigenlijk niet naar mag kijken. Ze wil graag dat je kijkt. Ze geniet ervan als je misschien wel een beetje moet blozen.

Constant flirt ze tijdens de gevechten met de vijanden en met jou als speler, omdat ze weet dat je kijkt en geniet van wat je ziet. Ja, ik deed net een breakdance terwijl er kogels uit de pistolen aan mijn enkels vlogen en ik ging daarna op de grond liggen met mijn kont omhoog en gaf je een knipoog. Heerlijk he? 

Strakke kleding gemaakt van haar 

Het verschil waarop mannen en vrouwen worden afgebeeld in games is een bekend fenomeen. Steeds meer game-ontwikkelaars zijn zich bewust van dit verschil en proberen er wat aan te doen. Toch is het overduidelijk dat vrouwen vaker geseksualiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de bepantsering in fantasygames, waarbij de vrouwelijke personages nog maar net een stukje stof of metaal over hun intieme delen hebben, terwijl de mannen praktische armor dragen die hen compleet beschermt van aanvallen.

Bayonetta heeft soms zelfs geen stukje stof meer aan. Haar strakke dominatrixpakje bestaat uit haar. Tijdens gevechten kan ze aanvallen met dit haar, waardoor ze zelf naakt en dus compleet onbeschermd achterblijft. Maar Bayonetta is op dat moment alles behalve kwetsbaar. 

©GMRimport

Vaak worden geseksualiseerde vrouwen in games en kunst als zwak neergezet. Hun schoonheid en onschuld moet beschermd worden door een man. Bayonetta gaat daar recht tegenin, want ze heeft noch bepantsering, noch een beschermer nodig. Bayonetta is sterk en verslaat talloze vijanden zonder een druppeltje zweet. Als het fout gaat ligt dat aan jou als speler en niet aan haar. 

Zelf geschreven 

Het is met games wel vreemd om het over de zelfbeschikking van een personage te hebben. Het beste voorbeeld van die ongemakkelijkheid is Quiet uit Metal Gear Solid 5. Dit personage heeft nauwelijks kleren aan, omdat ze ademt via haar huid. Dat concept wordt als excuus gegeven waardoor het personage zo gekleed is, want je wil toch niet dat ze stikt? Toch heeft ontwikkelaar Hideo Kojima die reden zelf in het leven geroepen om Quiet bijna naakt rond te laten lopen.

Met Bayonetta kun je hier op eenzelfde manier naar kijken. Bayonetta omarmt haar seksualiteit en schaamt zich nooit, maar is dat een teken van een sterk personage, of is dat ook een excuus om extra veel boob-, ass- en crotchshots te laten zien? 

©GMRimport

In het geval van Bayonetta lijkt het meer te zijn dan dat. Haar seksualiteit is namelijk maar een deel van een verder uitgediept personage. Bayonetta is ook sterk in de manier waarop ze vecht, ze is slim in de manier waarop ze praat en altijd een weerwoord heeft en ze heeft compassie voor haar vrienden en familie. Bayonetta weet dat ze sexy is, maar laat zichzelf niet behandelen als een seksueel object. 

Kuisheidmodus 

Bayonetta 3 doet nu iets opvallends: de game heeft een speciale kuisheidmodus. De Naive Angel Mode zorgt ervoor dat Bayonetta niet naakt wordt als ze demonen of wapens oproept. Dat voelt raar. Hoewel Bayonetta's overdreven seksuele karakter maar een deel is van wie ze is, is het wel onlosmakelijk verbonden met haar personage. Bayonetta is een krijger, een heks en ze druipt seks.

Maar niet iedereen speelt deze games alleen of met mensen in de buurt die daar hetzelfde over denken. Als jij bijvoorbeeld bij je ouders woont en Bayonetta 3 wil spelen, ben je waarschijnlijk heel dankbaar voor deze modus.

Na de onthulling van de Naive Angel Mode werd er hier en daar gemopperd dat deze nieuwe modus censuur is. In het verleden is er zeker bij lokalisatie wel eens wat gekuist, voornamelijk in het wat preutse Amerika. Toen Fatal Frame: Maiden of Black Water bijvoorbeeld naar Wii U kwam, zijn er sexy outfits (een bikini die alles nog maar net binnenboord houdt) uit de game verwijderd in verband met de leeftijdsclassificering. In de oorspronkelijke versie van The Witcher kregen de naakte Dryads wat kleding voor de Amerikaanse release, inclusief langere haren om de tepels te bedekken. Later is dit met een patch weer rechtgetrokken (of uitgetrokken).

En wie kan de 'vagina bones' vergeten? In Tokyo Mirage Sessions #FE kregen de vrouwelijke personages wat meer kleding voor de Westerse release. Tevens zijn er lijnen aan de onderkant van de buik van een personage verwijderd. Op Twitter reageerde iemand daarop met: “Niet enkel hebben ze haar decolleté verwijderd, maar ook haar vaginabotten”.

Maar wees gerust: de Naive Angel Mode in Bayonetta 3 is letterlijk een optionele functie. Als je de optie niet aanzet, wordt er niets bedekt wat niet al in de vorige games werd bedekt. In de trailers voor Bayonetta 3 is in ieder duidelijk dat de heks niets inlevert op haar sexy overkomen. Haar benen gaan uit elkaar en de kleren gaan uit, precies zoals we van haar gewend zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!