Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen
PU.nl
Nieuws

Voorspel: Laat die mannenbillen eens ademen

Je hebt het wellicht niet door, maar als je veel third person games speelt, kijk je urenlang tegen een paar billen aan. Dan is er een groot verschil of je als een man of vrouw speelt.

Het valt direct op bij het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order. Draagt hoofdpersonage Cal Kestis niet een van zijn extreem saaie poncho's, dan heeft bij achterop twee tasjes hangen. Een tasje voor elke bil. Wat hij daarin bewaart is onduidelijk, maar dat is niet relevant. Het doel van de tasjes is overduidelijk om de speler te beschermen tegen een paar mannenbillen.

Daar is de game niet uniek in, want er is een duidelijke trend merkbaar in de game-industrie. Neem recentelijk verschenen games als Red Dead Redemption 2, God of War en Astral Chain: allemaal third person games met een mannelijk hoofdpersonage, waarbij de kont wordt verborgen. Ik zou ook Final Fantasy 7: Remake nog kunnen noemen, maar daarin heeft Cloud niet veel andere mogelijkheden om zijn enorme zwaard weg te stoppen. En dat is geen eufemisme.

Het is anders wanneer je een vrouwelijk personage bestuurt. Denk maar aan Control, de Tomb Raider-games en het vrouwelijke personage in Astral Chain. De billen zijn niet enkel duidelijk te zien, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de bewegingen.

©GMRimport

Strategic butt coverings

Astral Chain is daarom een goed voorbeeld van het verschil tussen mannen- en vrouwenbillen in één game, maar denk bijvoorbeeld ook aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Link heeft zowel een lang shirt als een pijlkoker om zijn zitvlak te beschermen. Zelda heeft net als Cal Kestis van die handige tasjes om haar middel hangen, maar die zijn bij haar natuurlijk net boven haar kont geplaatst.

Er is een logische verklaring voor deze verborgen mannenkonten. De meeste games worden nog gemaakt met mannelijke, hetero gamers in gedachten. Wellicht vanuit marketingtechnisch oogpunt, of omdat er nog steeds voornamelijk mannen in de game-industrie werken. Deze mannen willen liever niet naar mannenbillen kijken. Hoe vaak heb je niet gehoord dat iemand een vrouwelijk personage kiest, omdat diegene niet tientallen uren naar de achterkant van een man wil staren?

Ik ben uiteraard niet de eerste die het opvalt. Anita Sarkeesian had het er in 2016 al over in haar Feminist Frequency-videoserie. Daar noemde ze het 'strategic butt coverings'. Gamemakers zijn in haar compilatie zeer creatief in het verbergen van mannenbillen. Vooral capes zijn populair. Vier jaar later is er nog niets veranderd.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man.

-

Platte reet

En als de billen mogen ademen, dan is er vaak weinig te zien. Als je aan mij wil verkopen dat een personage uren achter elkaar kan springen en bukken, dan heeft hij echt een stevig paar billen nodig. De armen, buik, borst en benen van helden in games barsten bijna uit de kleren voor de ultieme machtsfantasie, maar de kont blijft achter alsof er nog nooit een squat is gedaan.

Neem Geralt of Rivia, held uit The Witcher. Een man vol spieren, een held van de mensen, slachter van monsters en een kont waar je een vergrootglas voor nodig hebt. Henry Cavill's reet is misschien wel de belangrijkste manier waarop Netflix deze reeks heeft verbeterd. Of neem Nathan Drake. Deze man klimt, klautert, rent en bukt al zijn hele leven, maar heeft een platte pannenkoek in z'n broek.

Het gaat ook heus wel eens goed. Denk maar aan de Kojima-spellen of PS4-game Spider-Man. Bill Rosemann van Marvel Games is extra trots op laatstgenoemde. "Nog een belangrijk ingrediënt om Spider-Man juist te maken: zijn kont!", tweette Rosemann. "Ons doel was om hem, vanwege zijn acht jaar lang springen, webslingeren en muurkruipen, de gespierde en gebeeldhouwde bilspieren van een gymnast te geven."

De hardwerkende kont van Luigi

Later dit jaar verschijnt het boek Things I Learned from Mario's Butt, waarin Laura Kate Dale recensies schrijft over konten in games. Van achterwerken in de Metal Gear Solid-, Mario-, The Legend of Zelda- en Halo-series, tot het L-blok in Tetris. Nu hoor ik je denken: butt, why? Maar er valt een hoop af te leiden van deze gamereeten.

Neem het verschil tussen de konten van Mario en Luigi. Die van Mario hangt er maar wat ongetraind bij, omdat hij er nauwelijks gebruik van maakt. Luigi moet echter veel harder werken om op te vallen en dat is te zien aan zijn billen. De groen geklede Mario-broer gebruikt zijn billen om vijanden aan te vallen.

Of zoals Dale in haar boek beschrijft: "Waar Mario weg kan komen door op zijn lauweren te rusten, is Luigi's kont een perfect voorbeeld van een kont die is aangescherpt om die van de oudere en meer bekende broer te overtreffen. Hij moet misschien veel harder werken om opgemerkt te worden, maar hij is niet bang om beenwerk te doen om zijn kont te laten werken."

©GMRimport

Gelijkheid

Gamers hameren vaak op het feit dat dingen realistisch moeten zijn in games. Hoe kun je dan tegen niet bestaande billen aankijken, als het personage dat je speelt getraind en gespierd moet zijn? Wel mopperen over vrouwen in je oorlogsgame, maar niet over al die soldaten met een platte reet.

De oplossing voor dit 'probleem' is simpel: maak mannenkonten realistisch. Laat ze een vorm hebben en bewegen - net als vrouwenkonten. En stop met ze te verbergen. Dan hebben mensen die er van houden ook nog wat leuks te zien.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!