Vr Vrijdag: de toekomst van console-vr
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: de toekomst van console-vr

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: vr op de bank.

Van alle vr-headsets die tot nu toe zijn verschenen, lijkt de PlayStation VR de meest succesvolle. Met meer dan vijf miljoen verkochte exemplaren laat Sony’s eerste headset concurrenten als Oculus, HTC en Valve ver achter zich. Tenminste, daar gaan we maar even van uit, aangezien van die bedrijven geen verkoopcijfers bekend zijn, maar diverse schattingen aangeven dat alle pc-headsets samen nog niet boven de vijf miljoen uitkomen. Logisch dus dat Sony al lang en breed heeft aangegeven met een opvolger te komen. Maar wat kunnen we verwachten van PSVR 2? En hoe zit het met Microsoft? Komt er eindelijk een vr-headset naar de Xbox?

Verwachtingen

Er is niet bar veel bekend over de nieuwe generatie console-vr. Voor de PSVR 2 zijn inmiddels een paar patenten opgedoken, die suggereren dat Sony inzet op een eigen systeem dat simziekte tegen moet gaan. Simziekte is het verschijnsel dat optreedt als je ogen beweging waarnemen, maar je evenwichtsorgaan niet. He gevolg is dat je flink misselijk kan worden. En dat is uiteraard een sensatie die een console nooit wil oproepen.

Dat zegt natuurlijk verder vrij weinig. Maar op basis van de huidige staat van vr kunnen we wel een beetje intelligent gissen over wat de volgende PSVR gaat brengen. Daarvoor kijken we allereerst naar wat er mis is met de huidige PSVR en wat eigenlijk echt beter moet voor een volwaardige opvolger.

©GMRimport

Tracking

Alle vr-headsets moeten een manier hebben om de bewegingen van de gebruiker te volgen in de ruimte. Het gaat hierbij niet alleen om de kijkrichting maar ook om beweging van het hoofd in de ruimte. Als dat niet zo is, word je snel misselijk, omdat je dan geen beweging in de diepte ziet, maar wel voelt. Simziekte-alarm, dus.

De eerste PSVR maakt gebruik van de Playstation Camera, die LED-lampjes volgt op de PSVR-headset. Dit lijkt op de manier waarop de eerste generatie Oculus Rift in de ruimte wordt gevolgd, namelijk met een externe sensor die infraroodlampjes kan zien op de Rift-headset.

Het nadeel van PSVR is dat de Playstation Camera een heel beperkt blikveld heeft, wat betekent dat je al snel buiten het bereik van de camera beweegt. Het gevolg is dat veel interessante, kamervullende vr-titels niet 100% kunnen werken op PSVR.

Het ligt voor de hand dat de nieuwe Sony-headset net als de meeste concurrenten overschakelt op inside-out tracking. Dat betekent dat er geen externe sensor meer nodig is, maar dat er een aantal camera’s in de headset zitten die juist de omgeving volgen. Op basis daarvan kan de headset berekenen waar het zich in de ruimte bevindt. Dit systeem blijkt heel goed te werken in de Rift S, de Quest en de Windows Mixed Reality-systemen.

©GMRimport

Controllers

In het verlengde daarvan zijn nieuwe vr-controllers echt een must. De huidige PlayStation VR gebruikt opnieuw zichtbaar licht om bewegingen te volgen van bijvoorbeeld de PS4-controller. Dat is mooi en aardig, maar vr vraagt meer precisie en de emulatie van handen in de virtuele ruimte. Sony’s huidige oplossing, het hergebruiken van de PS Move-controllers, was voor een eerste ronde nog net tolerabel, maar kan inmiddels écht niet meer. Wie bijvoorbeeld de geweldige zombieshooter Arizona Sunshine op pc heeft gespeeld en dan dezelfde game op PSVR probeert met de Move-controllers, ontdekt dat mikken opeens haast onmogelijk is. Move is eigenlijk gewoon een onding voor vr.

Daar komt bij dat de Playstation Camera de Move altijd moet kunnen zien, wat betekent dat je je niet om kan draaien om achter je te schieten. Je bent gedwongen om altijd op je plek te blijven en voor je te kijken, iets wat de inleving niet ten goede komt.

De combinatie van echt speciaal voor vr ontwikkelde controllers en inside-out tracking maakt het voor PlayStation VR 2 mogelijk om de meest interessante vr-ervaringen op console te beleven. Daarbij moeten we denken aan kamervullende ervaringen zoals een volwaardige Budget Cuts, waarbij je regelmatig op handen en knieën door de kamer sluipt om moorddadige robots te ontwijken. Die extra fysieke dimensie is alleen mogelijk met goede inside-out tracking (of het plaatsen van meerdere externe sensoren zoals Vive, maar voor een gebruikersvriendelijk consoleproduct is dat ondenkbaar).

©GMRimport

Draadloos?

Al sinds de eerste Rift op de markt verscheen, zijn er mensen die roepen dat vr pas interessant is als het draadloos kan. Voor een console-ervaring zou dat inderdaad de best mogelijke manier zijn om van vr te genieten: letterlijk ongebonden en geen risico dat je met de kabel de drankjes van tafel zwiept of huisgenoten tackelt.

Toch ligt het niet voor de hand dat console-vr draadloos gaat, als dat voor pc-vr al heel lastig blijkt. Draadloze vr vraagt een sterke, snelle verbinding die zowel hd-beeld als tracking data tussen headset en console kan uitwisselen, en die technologie staat helaas nog in de kinderschoenen. Het is onwaarschijnlijk dat Sony onbewezen tech gaat ontwikkelen. Dat laten ze vast over aan de concurrentie op pc, zodat ze de beste ideeën in een latere generatie kunnen verwerken.

©GMRimport

Microsoft

En dan is er nog de Xbox, waar al jaren vr-geruchten over gonzen. Zo zou Microsoft met Oculus samenwerken om de Rift naar de Xbox One te brengen. Dit is zoals bekend nooit gebeurd. Inmiddels heeft MS een eigen vr-ecosysteem opgezet, met de naam Mixed Reality. Zou dat dan eindelijk ook werken op de volgende Xbox? Volgens Phil Spencer niet. In 2019 stelde hij nog dat “niemand zit te wachten op vr”.

Dat klinkt stellig, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Microsoft opeens 180 graden draait. Niet alleen zet het bedrijf inmiddels aardig in op het eigen Mixed Reality-systeem, ook brengt het vr naar het inmiddels heel succesvolle Flight Simulator 2020. Opmerkelijk is dat in eerste instantie alleen Mixed Reality wordt ondersteund, wat je ook kan zien als een serieuze poging om Mixed Reality steviger in de markt te zetten.

©GMRimport

Technisch

Daar komt bij dat Flight Simulator 2020 naar de Xbox komt, én dat er geen technische obstakels zijn om een Mixed Reality headset aan een Xbox te koppelen. De nieuwe generatie is krachtig genoeg om dit aan te kunnen, en werkt in feite net als een Windows 10-pc. Het zou ons dan ook niet verbazen als op deze manier bepaalde titels alsnog vr ondersteuning krijgen op Microsoft’s komende console.

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!