Vr Vrijdag: Het beste vr-nieuws van 2019
Gamer.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Het beste vr-nieuws van 2019

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: het jaar in vr.

In het derde jaar van consumenten-vr werd duidelijk dat virtual reality voorlopig nog niet verdwijnt. Want hoewel zelfs de meest die-hard fan zal toegeven dat er nog geen sprake is van een massale vr-doorbraak, is er wel degelijk groei én geven de grote vr-spelers op de markt duidelijk aan dat ze er voor de lange termijn in zitten. We zetten de drie belangrijkste gebeurtenissen en nieuwsberichten van dit jaar op een rij.

3. Oculus Quest wordt volwaardige Rift

De lancering van Oculus Quest is duidelijk een succes. Niet alleen is er een groeiend aanbod van goede games (een teken dat ontwikkelaars er in geloven), maar deze games verkopen ook nog eens goed. Volgens de laatste schattingen is de verwachte omzet van Quest-software op Oculus Home aan het einde van 2019 ruim een miljard dollar (897 miljoen euro).

Maar de goede verkoop van de Quest en Quest-games is maar de helft van het goede nieuws. Op Oculus Connect maakte het bedrijf bekend dat je de Quest via een USB-3-kabel aan je pc kan koppelen en (als je pc daar krachtig genoeg voor is) alle Rift-games (en Steam-vr-games) op de Quest kan spelen. Dat is gigantisch nieuws, niet alleen voor al die mensen die al een Quest hebben (en er dus feitelijk een ‘gratis’ Rift bij hebben gekregen), maar ook voor de langzaam groeiende vr-markt op pc. Daar zijn in één klap honderdduizenden potentiële klanten bijgekomen, wat natuurlijk helpt om meer en betere vr-games te ontwikkelen. Iedereen wint!

©GMRimport

2. PlayStation 5 krijgt vr-ondersteuning

Sony heeft met PlayStation VR laten zien dat je met relatief oude hardware, een stel oude onverkochte Move-controllers en wat inventiviteit een heel capabele vr-ervaring kan bieden. Sterker nog: er zijn een aantal briljante vr-games voor PSVR beschikbaar. Astrobot is een fantastische platformgame, Resident Evil 7 maakt behalve misselijk ook écht bang, en wie had ooit gedacht dat Skyrim in vr speelbaar zou zijn op een Playstation 4?! En volgens Sony verkoopt de PSVR ook nog eens heel goed. In maart van dit jaar waren er al 4,2 miljoen headsets over de toonbank gegaan. Dat is meer dan alle andere headsets (Rift, Vive en Quest) samen.

Voor consolebegrippen is 4,2 miljoen verkochte exemplaren echter nog geen wereldsucces. Stel je een spelcomputer voor waar er maar 4,2 miljoen van zijn verkocht. De meest recente flop op consolegebied is de Wii U, waar wereldwijd 13,2 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Dat was niet voldoende om ontwikkelaars flink te laten investeren. Het is niet vreemd om PSVR te vergelijken met een volledige console, omdat spellen voor vr echt totaal anders ontworpen moeten worden dan voor een plat scherm. En dat betekent dat ontwikkelaars extra moeten investeren, wat ze alleen doen als ze verwachten daar geld mee te verdienen. Anders gezegd: als spelontwikkelaar kun je kiezen voor een potentiële vr-markt van 4,2 miljoen gebruikers, of voor een wereldwijde PS4 markt van 102 miljoen huishoudens.

Daarom was het nog maar de vraag of Sony dit experiment zou voortzetten in de volgende generatie. De kogel is inmiddels door de kerk: ja, dat doen ze. Niet alleen is de PS5 compatibel met de huidige PSVR-headset, maar ook is volgens allerlei geruchten en patenten een volledig nieuwe headset in ontwikkeling, die hoogstwaarschijnlijk inside-out tracking gebruikt. Dat betekent dat je geen externe sensor nodig hebt én dat de PSVR 2 waarschijnlijk ook kamervullende vr aankan. Hoe dan ook: het feit dat Sony actief met vr bezig blijft, belooft veel voor de toekomst en betekent dat ook virtual reality op consoles de komende jaren nog volop in ontwikkeling blijft.

©GMRimport

1. Half-Life: Alyx

De eeuwige kritiek van vr-sceptici, “Er is geen killer app!”, lijkt nu definitief tot het verleden te behoren. Want hoewel er wel degelijk allerlei killer-apps waren voor niches (flight-sims, race games en Elite Dangerous waren voor veel genrefans al voldoende reden om in vr te investeren), is er nu eindelijk een game op komst met universele aantrekkingskracht.

Na jaren van ‘Half-Life 3 confirmed’-memes is er nu ook echt een nieuwe Half-Life op komst: een spin-off-prequel met Alyx in de hoofdrol. Maar dan als volwaardige vr-game. Dit is geweldig nieuws, want zoals ik al in het hiervoor gelinkt artikel duidelijk maak, is de kans groot dat Half-Life: Alyx een topgame wordt.

Belangrijk is ook dat Half-Life Alyx niet gebonden is aan de Valve Index of HTC Vive. De game is straks gewoon speelbaar op alle vr-headsets. Inclusief de Oculus Quest, mits je deze via een USB-3 kabel met je game-pc verbindt. Dat laatste is niet te onderschatten groot nieuws. Want wie denkt dat je enorm diep in de buidel moet tasten om de nieuwste Half-Life te spelen, heeft het gelukkig mis. Een Quest is gewoon prima voor pc-games. De meerwaarde van een Valve Index valt in het niet vergeleken met de enorme prijs ervan. Hoe dan ook, we krijgen een nieuwe Half-Life, en dat in virtual reality!

Fijne feestdagen allemaal, en laat vooral in de comments weten welke vr-games je dit jaar top vond, waar je naar uitkijkt en waar je graag meer aandacht voor zou willen. Volgend jaar wordt immers het jaar van vr. Net als elk jaar. Happy holidays!

©GMRimport

Lees ook eerdere afleveringen van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games
Gamer.nl
Nieuws

Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games

De prijsverhoging van hardware gaat vandaag in, van games aankomend najaar

Xbox heeft de prijzen van Xbox-consoles en -accessoires wereldwijd verhoogd. Later dit jaar gaan ook de prijzen van Xbox-games omhoog.

Eerder vandaag lekte de Franse winkelketen Micromania al een prijsverhoging voor alle Xbox Series X en S-modellen, en Microsoft heeft inmiddels aan plekken als Windows Central en Eurogamer bevestigd dat de prijsverhoring doorgaat.

Dat betekent dat de Xbox Series X vanaf nu 599,99 euro kost, de 2TB Galaxy Black-version 699,99 euro en de Series X Digital 549,99 euro. De Series S met 512GB kost 349,99 euro en de Series S met 1TB 399,99 euro.

De standaard draadloze Xbox-controller kost nu 64,99 euro, een gekleurde versie kost 69,99 euro. Speciale edities kosten 79,99 euro, terwijl de Core- en Full-versies van de Xbox Elire Controller Series 2 respectievelijk 149,99 euro en 199,99 euro gaan kosten.

Het is de bedoeling dat rond de feestdagen prijzen van Xbox-games ook omhoog gaan. In de Verenigde Staten kunnen de grootste games 80 dollar gaan kosten - wat zich mogelijk naar 90 euro in Europa vertaalt. Eerder kondigde Nintendo al aan dat de fysieke versie van Switch 2-game Mario Kart World ook 90 euro gaat kosten. Prijzen voor Xbox Game Pass worden op moment van schrijven niet verhoogd.

Eerder vandaag onthulde Microsoft zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gamedivisie van het bedrijf een stijging in omzet heeft waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel loopt de omzet gerelateerd aan hardware alsmaar terug. Microsoft lijkt dat ook een steeds grotere focus te hebben op het verkoop van games en services - ook op andere systemen. Dit verklaart mogelijk deels waarom de prijzen van hardware nu omhoog gaan - op deze manier haalt het bedrijf zoveel mogelijk omzet uit de verkoop van zijn consoles.

De huidige gezondheid van de wereldwijde economie speelt mogelijk ook een rol. Microsoft is dan ook niet de enige binnen de game-industrie die zijn prijzen omhoog gooit. Afgelopen april ging de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition bijvoorbeeld omhoog.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!