Vr Vrijdag: Het beste vr-nieuws van 2019
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Het beste vr-nieuws van 2019

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering van Vr Vrijdag: het jaar in vr.

In het derde jaar van consumenten-vr werd duidelijk dat virtual reality voorlopig nog niet verdwijnt. Want hoewel zelfs de meest die-hard fan zal toegeven dat er nog geen sprake is van een massale vr-doorbraak, is er wel degelijk groei én geven de grote vr-spelers op de markt duidelijk aan dat ze er voor de lange termijn in zitten. We zetten de drie belangrijkste gebeurtenissen en nieuwsberichten van dit jaar op een rij.

3. Oculus Quest wordt volwaardige Rift

De lancering van Oculus Quest is duidelijk een succes. Niet alleen is er een groeiend aanbod van goede games (een teken dat ontwikkelaars er in geloven), maar deze games verkopen ook nog eens goed. Volgens de laatste schattingen is de verwachte omzet van Quest-software op Oculus Home aan het einde van 2019 ruim een miljard dollar (897 miljoen euro).

Maar de goede verkoop van de Quest en Quest-games is maar de helft van het goede nieuws. Op Oculus Connect maakte het bedrijf bekend dat je de Quest via een USB-3-kabel aan je pc kan koppelen en (als je pc daar krachtig genoeg voor is) alle Rift-games (en Steam-vr-games) op de Quest kan spelen. Dat is gigantisch nieuws, niet alleen voor al die mensen die al een Quest hebben (en er dus feitelijk een ‘gratis’ Rift bij hebben gekregen), maar ook voor de langzaam groeiende vr-markt op pc. Daar zijn in één klap honderdduizenden potentiële klanten bijgekomen, wat natuurlijk helpt om meer en betere vr-games te ontwikkelen. Iedereen wint!

©GMRimport

2. PlayStation 5 krijgt vr-ondersteuning

Sony heeft met PlayStation VR laten zien dat je met relatief oude hardware, een stel oude onverkochte Move-controllers en wat inventiviteit een heel capabele vr-ervaring kan bieden. Sterker nog: er zijn een aantal briljante vr-games voor PSVR beschikbaar. Astrobot is een fantastische platformgame, Resident Evil 7 maakt behalve misselijk ook écht bang, en wie had ooit gedacht dat Skyrim in vr speelbaar zou zijn op een Playstation 4?! En volgens Sony verkoopt de PSVR ook nog eens heel goed. In maart van dit jaar waren er al 4,2 miljoen headsets over de toonbank gegaan. Dat is meer dan alle andere headsets (Rift, Vive en Quest) samen.

Voor consolebegrippen is 4,2 miljoen verkochte exemplaren echter nog geen wereldsucces. Stel je een spelcomputer voor waar er maar 4,2 miljoen van zijn verkocht. De meest recente flop op consolegebied is de Wii U, waar wereldwijd 13,2 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Dat was niet voldoende om ontwikkelaars flink te laten investeren. Het is niet vreemd om PSVR te vergelijken met een volledige console, omdat spellen voor vr echt totaal anders ontworpen moeten worden dan voor een plat scherm. En dat betekent dat ontwikkelaars extra moeten investeren, wat ze alleen doen als ze verwachten daar geld mee te verdienen. Anders gezegd: als spelontwikkelaar kun je kiezen voor een potentiële vr-markt van 4,2 miljoen gebruikers, of voor een wereldwijde PS4 markt van 102 miljoen huishoudens.

Daarom was het nog maar de vraag of Sony dit experiment zou voortzetten in de volgende generatie. De kogel is inmiddels door de kerk: ja, dat doen ze. Niet alleen is de PS5 compatibel met de huidige PSVR-headset, maar ook is volgens allerlei geruchten en patenten een volledig nieuwe headset in ontwikkeling, die hoogstwaarschijnlijk inside-out tracking gebruikt. Dat betekent dat je geen externe sensor nodig hebt én dat de PSVR 2 waarschijnlijk ook kamervullende vr aankan. Hoe dan ook: het feit dat Sony actief met vr bezig blijft, belooft veel voor de toekomst en betekent dat ook virtual reality op consoles de komende jaren nog volop in ontwikkeling blijft.

©GMRimport

1. Half-Life: Alyx

De eeuwige kritiek van vr-sceptici, “Er is geen killer app!”, lijkt nu definitief tot het verleden te behoren. Want hoewel er wel degelijk allerlei killer-apps waren voor niches (flight-sims, race games en Elite Dangerous waren voor veel genrefans al voldoende reden om in vr te investeren), is er nu eindelijk een game op komst met universele aantrekkingskracht.

Na jaren van ‘Half-Life 3 confirmed’-memes is er nu ook echt een nieuwe Half-Life op komst: een spin-off-prequel met Alyx in de hoofdrol. Maar dan als volwaardige vr-game. Dit is geweldig nieuws, want zoals ik al in het hiervoor gelinkt artikel duidelijk maak, is de kans groot dat Half-Life: Alyx een topgame wordt.

Belangrijk is ook dat Half-Life Alyx niet gebonden is aan de Valve Index of HTC Vive. De game is straks gewoon speelbaar op alle vr-headsets. Inclusief de Oculus Quest, mits je deze via een USB-3 kabel met je game-pc verbindt. Dat laatste is niet te onderschatten groot nieuws. Want wie denkt dat je enorm diep in de buidel moet tasten om de nieuwste Half-Life te spelen, heeft het gelukkig mis. Een Quest is gewoon prima voor pc-games. De meerwaarde van een Valve Index valt in het niet vergeleken met de enorme prijs ervan. Hoe dan ook, we krijgen een nieuwe Half-Life, en dat in virtual reality!

Fijne feestdagen allemaal, en laat vooral in de comments weten welke vr-games je dit jaar top vond, waar je naar uitkijkt en waar je graag meer aandacht voor zou willen. Volgend jaar wordt immers het jaar van vr. Net als elk jaar. Happy holidays!

©GMRimport

Lees ook eerdere afleveringen van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!