Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Is augmented reality interessant voor games?

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: spelideeën voor augmented reality.

Augmented reality is een veelbelovende technologie die wel eens smartphones zou kunnen vervangen. Want waarom zou je op een kleine rechthoek in je hand de routeplanner raadplegen als je je blikveld kan vullen met een virtuele pijl die je precies de goede kant op stuurt? Ar-headsets zijn nog zeker niet op het punt dat ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik, maar daar wordt druk aan gewerkt. Zowel Facebook als Apple hebben diverse ar-headsets in hun laboratoria, die bedoeld zijn voor gewone gebruikers.

Het praktische nut van ar staat ook niet ter discussie. Waar bij virtual reality nog wel gedacht wordt dat het vooral voor spellen en sociale interactie interessant is, wordt bij ar toch meteen gedacht aan virtuele tv-monitors, contextuele informatie en allerlei andere hulpmiddelen die ons in real-time data over onze omgeving kunnen verschaffen. Maar zou je met ar ook kunnen gamen? Nou, het kán sowieso. Dat blijkt al uit de diverse ar-games in Apple’s App Store. Helaas zijn dat tot nu toe vooral demo’s. En bovendien draait dit allemaal op een smartphone, wat nou niet echt een overtuigende illusie oplevert.

Maar stel dat we écht een goede ar-bril hebben, waarmee we virtuele beelden en de werkelijkheid naast elkaar zien en ‘geloven’ dat de illusie ook echt is. En laten we eens een aantal bestaande games op een rij zetten die wellicht dankzij ar een extra dimensie kunnen krijgen.

©GMRimport

Civilization

Net zoals we in ons vr-overzicht zeiden, is er iets onweerstaanbaars aan het ‘echt’ overzien van een spelwereld die we zelf regeren. Het spel is eigenlijk al een bordspel, en dat zou perfect tot zijn recht komen aan een echte keukentafel. Stel je voor dat je behalve het speelbord ook je vrienden als projectie rond je eigen tafel ziet zitten, en je hebt een sociale game-avond die alle lol van ‘echte’ bordspellen combineert met de diepgang en complexiteit van een computerspel.

Dungeons & Dragons

Nee, niet de computergame. Het bordspel. En als we zeggen ‘bordspel’. bedoelen we de pen-en-papier rollenspelen zoals die al sinds de jaren 70 worden gespeeld. Een D&D-sessie vraagt best wat organisatie, net zoals alle gezelschapsspellen. Een D&D-campaign kan weken of zelfs maanden duren, en dan lukt het natuurlijk lang niet altijd om de agenda’s op één lijn te krijgen. Het idee dat je via virtual presence in ar samen aan tafel gaat zitten en onder leiding van de Dungeon Master het avontuur verder speelt, is dus al aanlokkelijk. Maar combineer dit eens met de extra mogelijkheden van augmented reality-beelden. Veel D&D-sessies maken al gebruik van miniatuurtjes en schitterend versierde landkaarten. Dat kan beter in ar: een deel van de kerker die op de keukentafel verschijnt! Monsters en andere NPCs die geanimeerd rondlopen! En dat alles terwijl je met z’nn allen al dan niet fysiek in dezelfde ruimte speelt.

©GMRimport

Resident Evil

Wat nou als je eigen omgeving opeens overspoeld wordt door zombies en andere gedrochten van Umbrella Corporation? Dankzij ar is het nu al mogelijk om virtuele personages in je omgeving te projecteren. Diverse ar-demo’s laten je ook al een potje zombies knallen. Maar laten we het eens een stapje verder nemen. Stel dat een ar-versie van Resident Evil niet alleen je huiskamer, maar ook je wijk in kaart kan brengen (leve Google Maps) en op basis hiervan een groot en (virtueel) gevaarlijke spelwereld creëert? Een wandeling naar de plaatselijke supermarkt wordt opeens een survival horror-tocht door een post-apocalyptisch landschap, waarbij er elk moment van alles uit de bosjes kan springen. Het enige probleem hierbij is dat als zo’n spel te intens wordt, je die arme buurvrouw die haar hondje uitlaat ook wel eens zou kunnen aanzien voor een Nemesis en hellehond.

Metal Gear

Okay, we weten dat Metal Gear op sterven na dood is, en dat Hideo Kojima nooit meer een nieuw deel gaat maken. Maar stel even dat we in een alternatief universum leven waar dat niet het geval is (en PT nu inmiddels ook echt als Silent Hills te koop zou zijn). Hoe geweldig zou een tactische spionagegame zijn die virtueel met de echte wereld combineert? Sluip langs bewakers, verzamel keycards en versla eindbazen, opnieuw in een spelwereld die is gebaseerd op je echte omgeving. Misschien is dit ook heel mooi te combineren met een multiplayeraspect, waarbij verschillende operatives elkaar uit kunnen schakelen door hen met virtuele hinderlagen en virtuele wapens te verrassen. Wie ooit de film ‘Gotcha’ heeft gezien, kan zich hier iets bij voorstellen: je weet niet wie in je omgeving ook een agent is, en opeens is je hele wereld een spannend spionage-avontuur.

©GMRimport

Pac-Man

(Dramatische muziek, filmtrailerstem) “In jouw wereld… ben jij Pac-Man. Vier spoken. Zes energiepillen. En jouw omgeving is je doolhof. Deze zomer… is geel de kleur van heroïek.”

Genoeg gezegd. Die trailer moet gemaakt worden. Die game? Meh.

Mario ar

Een van de leuke beloften van ar is dat een goede augmented reality-headset je omgeving heel gedetailleerd kan inscannen en kan omzetten tot een driedimensionaal model. En daar kunnen vervolgens allerlei voorwerpen en personages op geprojecteerd worden. Dat brengt ons als vanzelf bij Mario. Een platformspel waarin jij de beroemde snorrenmans door je eigen kamer laat springen moet toch een hele ervaring zijn. De grond is opeens lava, je bureau van ijs en die toren bestaande uit Goombas zou wel eens net zo hoog kunnen worden als jijzelf. De uitdaging voor Nintendo zou natuurlijk zijn dat ar Mario voor elke omgeving moet kunnen werken én dat er voldoende variatie te vinden is, zelfs al speel je steeds in dezelfde kamer. Mario is immers meer dan rennen en springen. Mario is een showcase van vindingrijkheid. Maar dat probleem laten we aan Nintendo over om op te lossen. Wij zijn meer van de ideeën.

©GMRimport

Welk spel zou jij willen spelen in augmented reality? Laat het weten in de reacties!

Meer Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass
PU.nl
Nieuws

Metaphor: ReFantazio onderweg naar Xbox Game Pass

Ook The Division 2 komt er op te staan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende weken bekendgemaakt, waaronder de komst van Metaphor: ReFantazio en The Division 2.

Dat werd via Xbox Wire onthuld. Vanaf vandaag is Monster Train 2 beschikbaar via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Morgen worden er vervolgens een heel stel Game Pass Ultimate-spellen aan Game Pass Standard toegevoegd, namelijk Senua's Saga: Hellblade 2 (dat deze zomer tevens naar PlayStation 5 komt), Stalker 2: Heart of Chornobyl en Creatures of Ava. Via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc komt morgen ook Tales of Kenzera: Zau beschikbaar (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 27 mei is het de beurt aan Tom Clancy's The Division 2. De Ubisoft-game is al heel wat jaartjes uit maar nog altijd populair, en vanaf volgende week dinsdag kunnen Ultimate-, Standard- en Game Pass voor pc-abonnees geheel gratis aan de slag met de game. Een dag later volgt de day one-release van To a T op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

29 mei wordt de geprezen rpg Metaphor: ReFantazio toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). De game heeft vorig jaar flink wat awards gewonnen en is van de makers van de Persona-reeks. Op die dag arriveert ook Spray Paint Simulator voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 3 juni tot slot kunnen we op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc zowel de metroidvania Crypt Custodian (console, pc en cloud) en de platofrmer Symphonia (console, pc en cloud) verwachten.

Op 23 mei worden er nog eens vijftien eerder verschenen games aan Xbox Cloud Gaming toegevoegd. Het gaat om de volgende spellen:

  • Brütal Legend

  • Costume Quest 2

  • Day of the Tentacle Remastered

  • Full Throttle Remastered

  • Grim Fandango Remastered

  • Max The Curse of Brotherhood

  • Neon Abyss

  • Quantum Break

  • Rare Replay

  • ScreamRide

  • State of Decay Year-One

  • SteamWorld Dig 2

  • Sunset Overdrive

  • Super Lucky’s Tale

  • Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection

En de volgende spellen worden op 31 mei van Game Pass afgehaald:

  • Cassette Beasts (console, pc en cloud)

  • Firework (pc)

  • Humanity (console, pc en cloud)

  • Remnant 2 (console, pc en cloud)

  • Slayers X: Terminal Aftermath: Vengance of the Slayer (console, pc en cloud)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft Milan zoekt werknemers voor 'AAA Rayman-game'
PU.nl
Nieuws

Ubisoft Milan zoekt werknemers voor 'AAA Rayman-game'

Vorig jaar bevestigde Ubisoft al dat het bedrijf de franchise 'verkende'

Ubisoft Milan, de ontwikkelaar van de Mario + Rabbids-spellen, heeft vacatures online geplaatst waarin het zoekt naar ontwikkelaars voor wat het bedrijf beschrijft als een "AAA Rayman-game".

Details over de game zijn er nog niet, maar met 'AAA' wordt in de game-industrie een grootschalige game van de hoogste kwaliteit bedoeld. De vacatures in kwestie zijn overigens weer offline gehaald - mogelijk omdat het niet de bedoeling was dat Rayman bij naam genoemd werd - maar de pagina's zijn wel gearchiveerd en op Reddit geplaatst.

Het is niet voor het eerst dat het bestaan van een nieuwe Rayman-game ten sprake komt. Afgelopen jaar gingen er al geruchten over de mogelijkheid dat Ubisoft Milan en Ubisoft Montpellier - dat vorig jaar Prince of Persia: The Lost Crown uitbracht - werkten aan een nieuwe Rayman-game. Kort daarna bevestigde Ubisoft het volgende: "We kunnen met blijdschap bevestigen dat Ubisoft Montpellier en Ubisoft Milan recentelijk de verkenningsfase van het Rayman-merk zijn begonnen. Het project bevindt zich nog in een vroeg stadium en we zullen later meer details delen." Ook eerder dit jaar verschenen er vacatures - ditmaal van Ubisoft Montpellier - waarin Rayman werd vermeld.

De allereerste Rayman-game verscheen in 1995 op de PlayStation, Saturn, Jaguar en pc en wordt gezien als een uitstekende 2D-platformer met creatieve vormgeving. Het spel wordt wel als zeer uitdagend beschouwd. Directe vervolgen die de jaren daarna uitkwamen verplaatsten de actie naar drie dimensies. De reeks kreeg in 2011 min of meer een reboot met het tweedimensionale Rayman Origins, twee jaar later opgevolgd door Rayman Legends.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!