Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games
PU.nl
Nieuws

Vr Vrijdag: Minireviews van nieuwe vr-games

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: minireviews van uitgekomen vr-games.

In deze aflevering pakken we het iets anders aan. Er zijn namelijk heel wat kleine en grotere vr-games uitgekomen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Of waar we je niet voor hebben gewaarschuwd. Daarom hebben we deze aflevering van Vr Vrijdag een aantal minireviews in petto met iets andere regels dan je van Gamer.nl gewend bent. Omdat dit geen uitgebreide recensies zijn, krijgen deze games geen cijfer in de gebruikelijke zin, maar maken we gebruik van een ‘duimen omhoog, duimen omlaag’ systeem. Het is heel eenvoudig: drie duimen betekent ‘koop!’, twee duimen betekent ‘heeft wat kleine problemen’, één duim is ‘alleen kopen als ie heel goedkoop is’ en een duim omlaag is ‘vermijd als de pest’.

Gravity Lab

Puzzelgames doen het goed in vr. Vooral wanneer ze gebruikmaken van je ruimtelijk inzicht en je echt dingen in elkaar laten knutselen. Gravity Lab doet beiden. Je bevindt je op een maanbasis waar je een aantal ‘experimenten’ moet uitvoeren. Deze bestaan uit het transporteren van geometrische vormen naar hun juiste containers. Je bouwt vervolgens met een steeds breder assortiment aan onderdelen machines om dit doel te bereiken. Bijvoorbeeld met kanonnen, anti-zwaartekracht en glijbanen. Het is een heel relaxte game zonder stress of tijdsdruk, waarbij je vooral veel mag experimenteren met het futuristische speelgoed. Gravity Lab maakt perfect gebruik van Oculus Rift en Touch, al is het grafisch wat karig.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Derail Valley

Een treinsim in vr, dat klinkt niet meteen heel spannend. Tenzij je dol bent op treinen natuurlijk. In Japan geniet men al jarenlang van de reeks Densha de Go (“Laten we de trein nemen!”), waarin je een personentrein moet besturen. Derail Valley is niet zo uitgebreid of zo verzorgd als het Japanse voorbeeld. De game is dan ook nog in Early Access. Dat betekent dat je op dit moment alleen nog vrachttreinen bestuurt. Je kiest opdrachten uit een stapel virtuele papieren, rijdt je trein naar de plek om je vracht op te halen en uiteraard vervolgens naar het doel. Het besturen van de trein voelt geweldig. Er is een heel realistisch gevoel van zwaarte en traagheid. Het rijden zelf door het (karige) landschap is lekker relaxed. Jammer dat de interface voor het vinden van klussen zo onhandig is. Rommelen tussen virtuele papieren is gewoon onhandig. Geef ons een menu alsjeblieft!

Oordeel: 👍 👍

©GMRimport

Racket NX

Squash in vr, met een twist! Je staat in een koepelvormige hal en je doel is met de racket de bal naar de juiste tegels te meppen. Je moet een bepaald aantal specifieke tegels raken om een ronde te winnen. Dit spel vereist echt een kamervullende setup, want het slaan en ronddraaien vraagt veel bewegingsvrijheid. Opvallend is hoe verzorgd de futuristische vormgeving is en hoe ‘lekker’ de geluidseffecten klinken. Dit is een heel goede arcadegame waarbij zowel de beperkingen als de sterke punten van vr goed worden benut. Oh, en een halfuur spelen betekent dat je ruim je sportdoel voor de dag hebt gehaald. Meteen erna douchen is een must.

Oordeel: 👍 👍 👍

©GMRimport

Tee Time Golf

Het idee van golf in vr is erg aantrekkelijk: het is een actieve bezigheid die in theorie perfect te combineren is met bewegingscontrollers. Tee Time Golf gaat niet voor realisme, maar voor een cartoony sfeer, zoals in Everybody Golf. Dat is prima en werkt goed. Een tekenfilmgrasveld vraagt minder grafische inspanning dan een fotorealistische ‘course’, maar is minstens zo plezierig om op te spelen. Minder is dat de besturing zelf beperkt wordt door de manier waarop de Touch-controllers werken. In het echte golf moet je de club met twee handen vasthouden, om zo een perfecte swing uit te voeren. In vr kan dat niet, omdat je niet echt iets vasthoudt. Dat betekent uiteindelijk dat je met één hand zwaait, wat de precisie niet ten goede komt. Dit spel heeft eigenlijk een aparte vr golf-controller nodig. Maar helaas, die is er niet.

Oordeel: 👍

©GMRimport

Jet Island

In deze game beweeg je op een hoverboard door een surrealistisch landschap, terwijl je platformpuzzels oplost en vijanden neerschiet met een laser. Surrealistisch is eigenlijk te veel eer. Dit spel doet aan als een ‘my first Unity’-project met lelijke kleuren en onaangenaam ontworpen landschapselementen. Het is echt het soort spel waardoor mensen aannemen dat vr nog in de demofase zit. Daar komt bij dat de manier van voortbewegen zelfs mensen met een sterke vr-maag op de knieën zal dwingen. Voor het toilet, wel te verstaan. Hou je van misselijk worden in een omgeving die door een kleuter lijkt te zijn ontworpen? Dan is Jet Island voor jou.

Oordeel: 👎

©GMRimport

Heb je zelf onderbelichte vr-pareltjes ontdekt? Deel ze in de reacties!

Lees ook eerdere edities van Vr Vrijdag:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!